Hírek

Kompakt kombik a családnak
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Van jobb autó, mint egy SUV?
Nehéz praktikusabb és jobb ár/érték arányú autót mondani a kompakt kombiknál. Hatalmas csomagterük elnyel szinte bármit, takarékosak, jól felszereltek és már elektromos verzióban is elérhetők.
Érzelmi és értelmi érvek is szólnak az aszfaltterepjárók mellett, nem véletlenül keresettek annyira világszerte és Magyarországon is. Egy SUV kényelmesen magas üléshelyzet kínál, ahová nem lehuppanni kell, és ahonnét nem kikászálódnak az emberek, hanem felcsúsznak az ülésre és könnyedén kilépnek róla, mint az egyterűekben.
Magasabb felépítésükért hálásak lehetünk, amikor egy alattomosan magasra húzott járdasziget nem sérti meg a lökhárítót parkoláskor vagy amikor a hepehupás úton nem ér le semmi az autó alján.
Magasabb felépítésükért hálásak lehetünk, amikor egy alattomosan magasra húzott járdasziget nem sérti meg a lökhárítót parkoláskor vagy amikor a hepehupás úton nem ér le semmi az autó alján.
Kedvelhető bennük a kapitányi üléspozíció is, ami a kilátás javításával magabiztosabbá teheti a vezetőt, jobb biztonságérzetet ad és a magasabban ülő ember valóban kedvezőbb helyzetben lehet oldalütközéskor, ha nem a mellkasa, hanem a csípője magasságában ütközik az autójába egy másik jármű. Utánfutót húzva is előnyben van az SUV gazdája, mert a vontatható tömeg jelentősen meghaladhatja a hasonló méretű, de alacsonyabb építésű személyautó vontatási kapacitását. Ám az élet nem ennyire egyszerű. A fizika nagy úr, a pénztárca szintén, nem beszélve a vezetés öröméről, így nagyon sok ügyféllel találkoznak értékesítő kollégáink, akiknél egy aszfaltterepjáró nem jön szóba.
Jobb vezetni és kevesebbet fogyaszt
A kompakt autók alacsonyabb súlypontján, jobb vezethetőségén és kényelmesebb rugózásán kívül fontos érv a fogyasztás. A magasabb építésű és rendszerint rosszabb alaktényezőjű autók üzemanyagigényét minimum két faktor növeli. A légellenállásukat meghatározó mindkét tényezőben rosszabbak, tehát a Cw-értékük nagyobb és a homlokfelületük is, márpedig a légellenállás az alaktényező és a levegővel érintkező felület szorzata. Racionális ellenérv az SUV-modellek rendszerint jóval nagyobb kerékmérete, ami jelentős többletköltséget jelent a gumigarnitúrák megvásárlásakor és gumicserekor is, mert a gumis műhelyek zöme sávonként magasabb díjat alkalmaz a nehezebb, nagyobb megterheléssel cserélhető-szerelhető gumik és keréktárcsák miatt.
Nemcsak a kerék nehezebb, maga az autó is, ami a fékek és a gumiabroncsok fokozott kopásan kívül az üzemanyagigényt is feljebb srófolja. Például a 150 lóerős motorú benzines Ford Kuga WLTP-átlaga 6,4-7,2 liter 100 km-re, a Ford Focus kombié a 155 lóerős benzinessel 5,3-6,3 liter, ami nagyjából egyliternyi megtakarítás és 100 ezer kilométerre vetítve 600 000 forintos különbség a cikk írásakor érvényes benzinárral.
A Kuga négyhengeres és kézi váltós, a kombi Focus sorhármas és dupla kuplungos automata a teljesítményben legközelebb álló modellek esetében, de a különbség szignifikáns.
A Kuga négyhengeres és kézi váltós, a kombi Focus sorhármas és dupla kuplungos automata a teljesítményben legközelebb álló modellek esetében, de a különbség szignifikáns.
A fogyasztás, ezzel az autó szén-dioxid-kibocsátás és a gumikopás visszafogása környezetszennyezési szempontból is fontos. A hibrid Corolla kombi a 140 lóerős hajtáslánccal 4,5-4,9 literrel beéri százon, a szintén 140 lóerős full hibrid hajtáslánccal a Corolla Cross 4,9-5,3 litert igényel 100 km-re, tehát a legegyszerűbb felszereltségű és legkisebb kerekű alapverzió fogyaszt annyit, mint a Corolla Touring Sports a legjobb felszereltséggel és legnagyobb fogyasztást jelentő kerékszettel. Ez a képlet ismétlődik más modellpárosokkal is, a kisebb légellenállású, könnyebb és csekélyebb gördülési ellenállású kerekekkel szerelt kombik előnyben vannak. A két autófajta jellemzőinek megismerése után nézzünk névsorban négy vonzó kompakt kombit a CarNet kínálatából!
Ford Focus – utolsó esély
A Ford újraszabja a teljes európai modellkínálatot, ami azzal jár, hogy idén megszűnik a Focus gyártása. Az Escortot 1998-ban leváltó, az európai Év Autójának megválasztott és azóta is meghatározó kompakt autó a gyártásból kifut ugyan, de a CarNet budapesti, győri, soproni és tatabányai márkakereskedéseiben egy ideig akkor is elérhető marad a készletautókkal, amikor gyártásból már nem lesz rendelhető.
4672 milliméteres hosszával a Focus kombi a kategória legnagyobb autói közé tartozik, ami a csomagtartójára is igaz a kerékdobok közötti 115 centis térrel. Defektjavító készlettel a poggyásztér 593 literes, míg helytakarékos pótkerékkel egyenesen 635 literes és 1653 literig bővíthető az üléstámlák ledöntésével. De nem minden a méret, a Focust az átgondoltsága teszi a legjobb kombik egyikévé. Az ötödik ajtót kézzel vagy villanymotorral nyithatjuk-zárhatjuk a felszereltségtől függően, a teret felhajtható elválasztóval oszthatjuk több részre és ezzel támaszthatjuk meg csomagokat.
Adott a középső síalagút, a kalaptartó lazán kifordítható, majd kiemelhető a helyéről, nem kell vele küzdeni, mint sok más autóban. Ráadásul van helye a padlószint alatt, ahol az okosan felosztott üregben még sok apróságnak akad hely.
Itt található egy könnyen kimosható műanyag tálca az átizzadt sportruházatnak, saras lovaglócsizmának, vizes esőkabátnak. A Focus csomagtérszőnyege meghosszabbítható, így a lehajtott üléstámlákat is fedi. Nincs rés, ahová bepotyoghat bármi, és a végéből a csomagtérküszöböt óvó ponyvát hajthatunk ki rakodáshoz. A szőnyeg egyik oldala barátságos tapintású szövet, a másik könnyen tisztítható gumis felület.
Itt található egy könnyen kimosható műanyag tálca az átizzadt sportruházatnak, saras lovaglócsizmának, vizes esőkabátnak. A Focus csomagtérszőnyege meghosszabbítható, így a lehajtott üléstámlákat is fedi. Nincs rés, ahová bepotyoghat bármi, és a végéből a csomagtérküszöböt óvó ponyvát hajthatunk ki rakodáshoz. A szőnyeg egyik oldala barátságos tapintású szövet, a másik könnyen tisztítható gumis felület.
Benzines, benzines hibrid és dízelmotorral is rendelhető a Focus. A korábbi, olajban futó szíjról hosszú évekkel ezelőtt stabil vezérműláncra átállított háromhengeres benzines 125 lóerős verziója rendelhető sima benzinesként és 48 voltos hibrid rendszerrel is, egyformán hatfokozatú kézi váltóval. A 155 lóerős verzióban alapáras a mild hibrid hajtás és a hétfokozatú automatikus sebességváltó. Kombiként is elérhető a 2,3 literes, 280 lóerős ST sportváltozat, amely családi és élményautó egyben. Van továbbá nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval társított dízelmotor 115 lóerővel, 300 Nm-es nyomatékkal. Ez a modell a dízelek 47 literes tankjával 750-1000 kilométeres hatótávolságot biztosít.
Opel Astra - elektromos hajtással is
1953 a britek elleni 6:3-as futballdiadal, Sztálin halálának és a Mount Everest első dokumentált meghódításának éve volt, de a világtörténelemben jegyzett eseményeken kívül is történt egy s más. Például az Opel ekkor mutatta be első kombiját az Olympia Rekordból. Bár a családi autó és a sokoldalú, tágas furgon egyesítésére utaló Caravan (Car A Van) névről az Opel már Sports Tourerre váltott, az új Astra kombi kvalitásai a dicső elődök és a mai konkurensek tükrében is figyelemre méltóak.
Közvetlen felmenőit tekintve az Astra ST 62 éves tradícióra építhet, mert az első Kadett Caravan 1963-tól hódított, akkor még két oldalajtóval. Kései utóda a súlycsökkentés jegyében rövidebb elődjénél: a K Astra kombija 4702 milliméteres, az Astra L Sports Tourer hossza 4642 mm, a térkínálatot meghatározó tengelytáv viszont 2732 milliméterre nőtt.
Elektromos hajtással 516-1553 literes a csomagtartó, a konnektorról tölthető akkus hibrideké 1574 literig növelhető, a belső égésű motorokkal 597-1634 liternyi a csomagtér. Nemcsak a hely nagy, az okos kialakítású csomagtér alatt megvan a helye a kivett csomagtérrolónak.
Elektromos hajtással 516-1553 literes a csomagtartó, a konnektorról tölthető akkus hibrideké 1574 literig növelhető, a belső égésű motorokkal 597-1634 liternyi a csomagtér. Nemcsak a hely nagy, az okos kialakítású csomagtér alatt megvan a helye a kivett csomagtérrolónak.
Figyelmesség a tervezőktől, hogy az elsősegélycsomag és a defektjavító készlet hozzáférhető az utastér felől is, előszedésükhöz nem kell kirámolni vagy átpakolni a csomagtartót. Az Opelek hagyománya az extrakánt rendelhető komfortülés. Az Astrához is elérhető a német hátbarát-tanúsítványos, AGR-minősítésű ülés elektromosan ki-be és fel-le állítható gerinctámasszal, illetve masszázsfunkcióval. 156 lóerős villanymotor hajtja az elektromos kombi Astrát. A takarékos autónak nincs szüksége óriási akkura a kedvező hatótávhoz, az 54 kilowattórás akkumulátorral 391-411 km közötti a hatótávolság a WLTP-szabvány szerint mérve. Az akku váltóáramról 11, egyenáramról 100 kilowattal tölthető, mint a villanymotoros Peugeot 308 SW-ben.
Benzines hajtáslánccal a 130 lóerős turbómotor hatos kézi vagy nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval társítható. Lóerőben és fokozatszámban is ugyanezt nyújtja a dízel, amelyből nincs kézi váltós. Szintén csak automatikus sebességváltóval rendelhető a kis feszültségű hibrid. A 48 voltos rendszer szerényebb hardverrel dolgozik, de a teljes hibridek legtöbb hasznos funkcióját jó ár/érték aránnyal képes megvalósítani. A hajtáslánc 145 lóerős és 230 Nm a nyomatékcsúcsa. A hatfokozatú, dupla kuplungos automatikus sebességválóba integrált, 28,6 lóerős villanymotor 55 newtonméteres rásegítése érezhető vezetés közben, és az autó üzemanyagigényét is nagyban csökkenti.
E sorok írója a 145 lóerős, 48 voltos hibrid rendszerű kombi Astrával átlagosan 5,48 liter benzinnel tett meg 100 kilométert autópályán és országúton 110-160 km/óra közötti sebességgel egy németországi utazás során, végig légkondicionálással. Ez tehát nem elméleti laborérték, hanem tankolás után kalkulált eredmény egy igazán eltalált kompakt kombival, amely jó válaszokat ad a családi autóval szemben felmerülő kérdésekre.
Peugeot 308 SW – hibridtől a dízelig
Talán nem minden olvasónk tudja, hogy a második legidősebb ma is működő autógyártó a Peugeot, a cég 1891-ben kezdett automobilok gyártásába. Kiemelkedő tradíciója van a kombiknak is házon belül, 1949-ben a 203-asból született az első kombijuk, rögtön két verzióban, egy személyautósabb Familiale és egy részben haszonjárműves célközönségű Commerciale kivitelben. A többek között Break és SW néven ismert kombik azóta is megbecsült családi autók és kiszámítható munkaeszközök, Európa határain kívül is.
Jól bevált séma szerint a 308 kombi kerekítve 27 centivel hosszabb az ötajtósnál, hosszúsága 4636 milliméter, az ízléses, barátságos anyagokkal berendezett utastér tágasságát jelző tengelytávolság 2732 mm. A belső tér az 5+2 üléssel is rendelhető 307 SW-vel és az első generációs 308 SW-vel szemben ötszemélyes, a három üléssoros családi autó szerepét az 5008 vette át. Kereken 1000 milliméter a hátsó túlnyúlás, ami jó adottság a tágas csomagtartóhoz. 609-1634 literes a csomagtér, ami a legjobbak közé tartozik a kategóriában. A nagyfeszültségű akkumulátorcellák térszükséglete miatt a konnektorról tölthető akkus hibrideké 548-1547 literes.
A háttámlák a raktér felől is kényelmesen előredönthetők, amiben rugós előfeszítés segít. A csomagtartó szinte tökéletesen szabályos hasábformájú, alatta van hely apróságok elhelyezésére, és a Peugeot mérnökei a kivett kalaptartó helyére is gondoltak az elválasztópadló alatt. Más Peugeot-modellekhez hasonlóan a 308 kombi is egyedülállóan széles hajtáslánc-kínálattal érhető el. Van belőle elektromos a 156 lóerős, új fejlesztésű és igen hatékony villanymotorral, 405-410 kilométeres hatótávolsággal. Apróság, de mégsem jelentéktelen részlet, hogy a Peugeot (és az Opel) nem szabályozza le 140-160 km/óránál az elektromos verziót, elengedték 170-ig a villanykombik végsebességét.
Belső égésű motorral rendelhető a háromhengeres benzines 48 voltos hibrid rendszerrel és 145 lóerővel. Elérhető továbbá a konnektorról tölthető, nagyfeszültségű akkumulátoros hibrid 195 lóerős rendszerteljesítménnyel, amely a WLTP-norma szerint 84-85 kilométert tehet meg tisztán elektromos üzemmódban, 150 lóerős négyhengeres turbómotorjának beindítása nélkül. Ritka, de annál vonzóbb opció a dízelmotor. A szintén négyhengeres 1,5 BlueHDi 130 lóerős, és a benzines hibridekhez hasonlóan ebben is széria az automatikus sebességváltó, ami itt a hatfokozatú, dupla kuplungos automata helyett egy hidrodinamikus nyomatékváltós, hagyományos nyolcfokozatú szerkezet.
Toyota Corolla Touring Sports – a hibridek királya
Két évtizede a Corolla TS a 8000-es fordulatszámon járatható sportmodellt jelölte, de a rövidítés jó ideje a kombik típusjele. Mivel a Camryből évtizedek óta nincs kombi, az Avensis pedig évekkel ezelőtt kifutott a gyártásból, a 465 centis Corolla TS a márka legnagyobb kombija Európában. Méretben és nívóban is feljebb lépve azokat is megszólíthatja, akiknek korábban Avensise volt.
Fejlesztői gondoskodtak többek között adaptív lengéscsillapításról, elektromos csomagtérfedél-mozgatásról, igényes JBL audiorendszerről, szélvédőre vetített kijelzőről, hátsó légbefúvásról, motoros deréktámaszról. A Corollának 10 centiméterrel hosszabb a tengelytávja elődjéénél, hogy a hátsó lábtér tágassága ne legyen kérdés. Ügyfeleink kétféle teljes hibrid hajtáslánc közül választhatnak. A fejlettségével és kifinomultságával is iránymutató technikával 140 és 196 lóerős hajtásrendszert kínál a magánvásárlók között és céges autóparkokban egyaránt kedvelt kombi. Előbbivel 9,1-9,4, utóbbival 7,4-7,7 mp a gyorsulás 100-ra. Közös bennük a kivételes takarékosság, a hosszú élettartam és az autók kiváló értéktartása.
A nagyobb teljesítményű hajtáslánccal 596 helyett 581 literes a csomagtér. A különbség mindössze 2,5 százalék, ami valószínűleg keveseknek tűnne fel, de értékesítő munkatársaink megadják rá a magyarázatot: a 12 voltos telep helyigénye okozza az eltérést. Az erősebbik hibrid Corollában a kis feszültségű akkumulátor a motortér helyett a csomagtér padlója alatt van. Az E210 kódjelű Toyota Corolla elsődleges alternatívája a testvérmodell, a CarNet Auto-Fort Suzuki márkakereskedésünkben kipróbálható Suzuki Swace. Értékesítőink örömmel segítenek a két típus felszereltségének összehasonlításában a jobb ár/érték arányú modell megtalálásához.































