Hírek

Nyomott áron is van jó használt SUV
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Bár a havas napok egyre ritkábbak, sok más tényező is szólhat egy szabadidő-autó mellett. Ezúttal Citroën, a Ford és a Peugeot nagyjából 2,5 millió forintért megvehető használt modelljeit járjuk körbe.
Sokan vennének használt aszfaltterepjárót, akiknek a kényelmesebb beszállás, az autó robusztusabb felépítése, az összkerékhajtás elérhetősége vagy más tényező vonzóvá tesz egy SUV-t. Cikkünkben három használt szabadidő-autót mutatunk be, amelyek az évek múlásával már megfizethetők, de még nem matuzsálemi korúak és a CarNet márkaszervizek tapasztalatai szerint fenntartási költségeik is elfogadhatóak.
Citroën C-Crosser – japán SUV francia akcentussal
Helyesen érzett rá a PSA-csoport, hogy az SUV-eladások gyors bővülésével nekik is szükségük van egy szabadidő-autóra. A kínálat bővítésére önálló fejlesztés helyett a kooperációt választották. A Mitsubishivel állapodtak meg, hogy a második generációs Outlanderből szülessék még két SUV, amellyel a Citroën illetve a Peugeot belép a pezsgő szegmensbe. A testvérpár öt és hét üléssel készült Japánban.
Röviden: Citroën C-Crosser
Korszak: 2007-2012.
Ársáv: kb. 1,8-3,1 millió Ft
Ajánlott motor: 2179 cm3 turbódízel (156 LE); 2360 cm3 benzines (170 LE)
Alternatíva: Chevrolet Captiva, FIAT Freemont, Nissan X-Trail
Ársáv: kb. 1,8-3,1 millió Ft
Ajánlott motor: 2179 cm3 turbódízel (156 LE); 2360 cm3 benzines (170 LE)
Alternatíva: Chevrolet Captiva, FIAT Freemont, Nissan X-Trail
Tágas és remekül variálható utasteret örököltek a francia ikrek japán testvérüktől. A középső üléssor hosszirányban állítható, az üléspad a háttámlák ledöntése után könnyen előrebuktatható. A csak kisgyermekeknek alkalmas csomagtéri pótülések nyitását-zárását ötletes rugós szerkezet könnyíti meg. A harmadik üléssor padlóba hajtásával jól használható, 510 literes csomagtartót kapunk.
1747 kilogrammos tömegével a Citroën C-Crosser nem különösebben nehéz, a nyomatékos HDi 9,9 mp alatt gyorsítja 100-ra. A 2179 köbcentis négyhengeres remek dízelmotor, hosszú élettartamú gázolaj-befecskendezőkkel, stabil csapágyakkal és turbófeltöltővel.
1747 kilogrammos tömegével a Citroën C-Crosser nem különösebben nehéz, a nyomatékos HDi 9,9 mp alatt gyorsítja 100-ra. A 2179 köbcentis négyhengeres remek dízelmotor, hosszú élettartamú gázolaj-befecskendezőkkel, stabil csapágyakkal és turbófeltöltővel.
Normál közlekedéskor érdemes a hajtásrendszer automatikus állását használni, mert manuálisan 2WD-be téve a kapcsolót elinduláskor a kormányt meg-megcibálja a féltengelyeken keresztül a dízelmotor ereje. A volánon jelentkező viszonylag erős hajtási befolyást kivédhetjük az automatikus 4WD állással, amivel elinduláskor vagy az első kerekek kipörgésekor hátra is megy nyomaték, maximum a motorerő 30 százaléka.
Terepen, csekély sebességgel jól jön a fixre zárható nyomatékelosztás, amikor fele-fele arányban jut el a motor nyomatéka az első és a hátsó kerekekre. Szervizelési szempontból szerencsésebb választás a Getrag-gyártmányú DSG-nél a kézi váltós verzió. A szintén hatfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó vezérlése és kettős kuplungjának hidraulikus működtetése óhatatlanul érzékenyebb egy manuális sebességváltóénál, bár ennél a típusnál a kézi sebességváltó sem teljesen problémamentes. Megfelelő működésére figyelni kell a próbaút során. Utángyártott alkatrésszel a kézi váltós dízelek kettős tömegű lendkereke 180-200 ezer forintból beszerezhető.
Ford Kuga – remek dízel és öthengeres a Volvótól
Kis különbséggel, 2007 őszén, illetve 2008 tavaszán mutatta be két meghatározó európai autógyártó saját kompakt terepjáróját. A Volkswagen a tigris és a leguán szavak összevonásából elkeresztelt Tiguannal, az európai Ford a Kugával szállt szembe a japán és koreai SUV-áradattal.
Röviden: Ford Kuga I
Korszak: 2008-2012
Ársáv: kb. 1,8-3,8 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 TDCi dízel (136, 140, 163 LE); 2,5 öthengeres benzines (200 LE)
Alternatíva: Mazda CX-5, Renault Koleos, Toyota RAV4
Ársáv: kb. 1,8-3,8 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 TDCi dízel (136, 140, 163 LE); 2,5 öthengeres benzines (200 LE)
Alternatíva: Mazda CX-5, Renault Koleos, Toyota RAV4
456 literrel a csomagtér 100-140 literrel elmarad a kategória élmezőnyétől, viszont a bővített raktér 1653 literje mutatós érték, a legnagyobb csomagtartójú kompakt kombik számainál is jobb valamivel. Használt autóként a dízelmotor szinte egyeduralkodó a kínálatban.
Az 1997 köbcentis, kezdetben 136 lóerős, 2010 tavaszától 140 vagy 163 lóerővel választható négyhengeres kiforrott, tartós motor, a bizonytalan eredetű gázolajat kerülve sokáig jól működő injektorokkal. A dízelből elsőkerék-hajtású és 4x4-es is kapható használtan. A Ford a 2007 utáni Mondeóhoz és az első generációs S-Maxhoz hasonlóan a Kugában is bevetette a Volvo öthengeres benzines turbómotorját, mert akkoriban a svéd prémiummárka a cégcsoporthoz tartozott.
Az 1997 köbcentis, kezdetben 136 lóerős, 2010 tavaszától 140 vagy 163 lóerővel választható négyhengeres kiforrott, tartós motor, a bizonytalan eredetű gázolajat kerülve sokáig jól működő injektorokkal. A dízelből elsőkerék-hajtású és 4x4-es is kapható használtan. A Ford a 2007 utáni Mondeóhoz és az első generációs S-Maxhoz hasonlóan a Kugában is bevetette a Volvo öthengeres benzines turbómotorját, mert akkoriban a svéd prémiummárka a cégcsoporthoz tartozott.
A 200 lóerős motor zenéje csodálatos, és a sorötös benzinesből árad az erő. A turbós benzines megbízhatóan működik, de a kettős tömegű lendkerék és a sokféle érzékelő miatt nem tartható fenn egy szívó benzines C-Crosser vagy 4007 költségszintjén, cserébe sokkal erősebb, hangja pedig mesés. A 136 és a 140 lóerős dízelek átlagfogyasztása 7,39 liter 100-on, a 163 lóerős átlaga 7,83 liter a Spritmonitoron vezetett tankolási naplók szerint. Az öthengeres 11,2 liter benzinből tesz meg 100 kilométert, a sokat autózóknak érdemes LPG-benzin üzemre átalakíttatni.
Bár a Kuga a C307-es, 2004-2011 közötti Ford Focus padlólemeztestvére, korrózióvédelme alaposabb, mint a kettes Focusoké, így a csomagtér fenéklemezét, az ajtók alját és a sárvédőíveket is kevésbé fenyegeti a rozsda. Az utastérben az ülések szivacstömése rogyhat meg, elsősorban az ajtó felőli oldalon és a középkonzoli ezüst felületeken tapasztalhatunk kopást.
Mivel a Ford Kuga motorja is keresztben áll, az összkerékhajtás megvalósításához szüksége van a hajtás irányán 90 fokot fordító mechanikára, a szöghajtásra, hogy a nyomatékot átvihessük a kardántengelyre.
A kardán másik végén van a többtárcsás kuplung, amelynek lemezeit vagy lamelláit a tengelykapcsolóban lévő olaj nyomásának megnövelése egymáshoz préseli és ezzel a hátsó kerekekre is átvihető a motor nyomatékának legfeljebb 50 százaléka.
Az elektronikus vezérlésű többlemezes tengelykapcsolónál gyakrabban lehet probléma a szöghajtással, de ez sem általános.
A kardán másik végén van a többtárcsás kuplung, amelynek lemezeit vagy lamelláit a tengelykapcsolóban lévő olaj nyomásának megnövelése egymáshoz préseli és ezzel a hátsó kerekekre is átvihető a motor nyomatékának legfeljebb 50 százaléka.
Az elektronikus vezérlésű többlemezes tengelykapcsolónál gyakrabban lehet probléma a szöghajtással, de ez sem általános.
Az összkerékhajtás működésének ellenőrzésére hajtsunk óvatosan egy partoldalra az egyik első kerékkel és a ferdén álló autón jól látható, elindul-e az első kerék kipörgése után a hátsó hajtás, forogni kezd-e a ferde pozícióban elkönnyített hátsó kerék. Domb híján ez laza talajon is kipróbálható nagy gázzal, hirtelen elindulva. Erre a manőverre megkérhetjük az autó gazdáját is.
Peugeot 4007 – 4x4 és hét ülés jutányosan
Biztosan ismerik azt a viccet, amikor az intelligens, de előnytelen külsejű professzornak egy csodaszép, ám ostoba hölgy felveti, hogy nekik milyen okos és gyönyörű gyermekeik születhetnének. Erre a tudós csak annyit mond, hogy mi van, ha a nő szellemét és az ő külsejét öröklik? Nagyon eltérő autógyártási kultúrából érkező cégek kooperációja rosszul is elsülhet, de a Mitsubishi és a Peugeot frigyében mindkét oldalról a legjobb gének egyesültek. Az Outlander praktikus karosszériája, színvonalas összkerékhajtása, megbízható benzines szívómotorja és a precíz gyártás jött a japán féltől, a francia partner pedig elismerten kiváló dízelmotorját adta az együttműködéshez.
Röviden: Peugeot 4007
Korszak: 2007-2012., modellfrissítés 2009-ben
Ársáv: kb. 1,75-3,2 millió Ft
Ajánlott motor: 2,2 turbódízel (156 LE); 2,4 benzines (170 LE)
Alternatíva: Dodge Journey, Mitsubishi Outlander, Subaru Forester
Ársáv: kb. 1,75-3,2 millió Ft
Ajánlott motor: 2,2 turbódízel (156 LE); 2,4 benzines (170 LE)
Alternatíva: Dodge Journey, Mitsubishi Outlander, Subaru Forester
4635 milliméteres hosszúságával a Peugeot 4007 pár centivel rövidebb, mint egy mai Astra Sports Tourer vagy kombi Focus, tehát egyáltalán nem nehéz parkolni vele és a garázsból sem fogja kiszorítani a bicikliket. Osztott csomagtérfedelet használ a 4007 és a C-Crosser is, az ajtó lehajtott alsó részére ketten is kiülhetünk bakancsot húzni, horgászni vagy egyszerűen csak nézni a tájat. 2009-ben a Citroën- és a Peugeot-változat is enyhe változtatásokon esett át. Szebb a krómhatású kettős kipufogóvég, a minőségérzetet műbőrborítású műszerfal javította, módosultak a fejtámlák. Ekkortól teljesítik a motorok az Euro 5-ös kipufogógáz-kibocsátási normát, és elérhetővé vált a kettős kuplungos automatikus sebességváltó, amelynek hat fokozatát a kormánykerékről is kapcsolhatjuk.
380 newtonméteres nyomatékával a francia dízelmotor kiválóan passzol a családi autóhoz. Jó erőben van, és a Spritmonitor tankolási naplói szerint 8,28 literes átlagfogyasztással működik, míg a 2,4-es szívó benzinesek átlaga 10,15 liter 100 kilométeren. A dízelmotor részecskeszűrője adalékanyaggal segít hamuvá égetni a kiszűrt kormot. Az Eolys-folyadék tartálya sajnos sérülékeny helyen van hátul az autó alján, amire oda kell figyelni hepehupás úton vagy fekvőrendőrökön áthajtva. Korai gyártású autókról hiányozhat a tartály gyári védőlemeze, ezt érdemes pótolni, mert egy utángyártott tartály alkatrészára 35 000 Ft körüli, plusz a csere munkadíja.
A hajtáslánc gyenge pontja a sebességváltó és a kuplung, a dízelmotor nagy nyomatéka igénybe veszi az erőátvitelt. Elsősorban a hatodik fokozat csapágyazása és fogaskerekei adhatják meg magukat, ennek ellenére használt autóként kevésbé rizikós a kézi váltós modell, mint a dupla kuplungos automata. Nem kell keresgélni a használtautó-kínálatban az összkerekes példányokat, mert a 4007 és a Citroën testvérmodell is négykerék-hajtású. Összességében a japán-francia koprodukciós terepjáró sokkal ritkább autó fő konkurenseinél, de a testvérmodellekkel együtt már nem 5-10 autóból kényszerülünk kiválasztani a megfelelőt.


















