Hírek

Példátlan ralisiker kapujában egy magyar lány

Premier a győri Carnet For-Topnál: versenygép az autószalonban

Győrben, a CarNet For-Top Ford-márkakereskedésben láthattuk először Zagyva Dorka új versenyautóját. Az ifjú versenyzőnek komoly tervei vannak az R3-as Fiestával: bekerült ugyanis 15 hölgy közé, akik közül egyvalaki jövőre teljes JWRC-szezont mehet egy ugyanilyen Rally3-as autóval.
Hol vannak a nők az autósportokból? Miért nincs több lány és nő a raliban? – A világszerte erősen férfitúlsúlyú mezőnyöket látva a rali-világbajnokság szervezőinek fejében is megfordulhatott ez a kérdés.

A „Beyond rally women's driver development programme” meghirdetésével a WRC-promóter nemrég ki is választott 15 fiatal nőt a világ 13 országából, akik legfeljebb 27 évesek és valamilyen módon már művelik az autóversenyzést, ami nem feltétlenül ralizást jelent.

Egy magyar lány is ott van a legjobb 15-ben

A 15 kiválasztott közül a legjobb három pályázó gyári támogatással vehet részt a 2024-es Közép-Európa-ralin egy R3-as Ford Fiestával, a ralivébé október 17-21. között megrendezett futamán. Ezt követően a jövő versenyzőinek fejlesztését célzó programmal az összességében legrátermettebb, tehát nem egyszerűen a leggyorsabb aspiráns jövőre komplett raliszezont mehet teljes gyári támogatással egy Rally3-as Ford Fiestában. A versenyzőképzés első lépése egy háromnapos lengyelországi edzőtábor, ahol az autók technikájával foglalkoznak a pilóták, és tesztelnek aszfaltpályán. A szervezők azt is vizsgálják, mennyire médiaképes a 15 hölgy, amiben a nyelvtudásnak is szerepe van, mert ma már ez is az autóversenyzés része.
Tizenötük közé egy magyar pályázó is be tudott kerülni: hazánkat Zagyva Dorka képviseli. A 19 éves raliversenyző egyetemista, de tanulmányait az autósport miatt átmenetileg szünetelteti, hogy ralikarrierjére összpontosíthasson. Családneve ismerős lehet az autósportot szerető olvasóinknak: édesapja 27 éve ralizik, Zagyva Lajost ellenfelei és sporttársai a „murvakirály” címmel tisztelték meg eredményei elismeréseként.

Kislányként is vezetett

Leánya kisbaba korától jó barátságban van a versenyautókkal. Zagyva Lajos sosem felejti el, amikor felesége beült akkori versenyautójukba, felzúgott a motor és megmozdult a Suzuki Ignis, mire az addig nyűgös kisbaba elaludt édesanyja karjában. „Utcai autót édesapukám ölében vezettem először, amikor kicsi voltam. Nagyon élveztem, hogy a kormányt én mozgathatom, aztán már a váltóhoz is én nyúlhattam hozzá” – emlékezett vissza a most 19 éves raliversenyző a kezdetekre Győrben, a CarNet For-Top Ford-szalonjában, ahol először láthattuk őt új versenyautójával.
Dorkának hamarabb volt autóversenyzői tapasztalata, mint B kategóriás jogosítványa. Három évvel ezelőtt vásárolta a család az első versenyautót az akkor 16 éves lánynak, egy R2-es Peugeot 208-ast, tehát az elsőkerék-hajtású, szívómotoros raliverziót.

„Teljesen új helyzet volt számomra a szekvenciális sebességváltó kezelése” – meséli a nehézségekről. A rendszeres versenyzést az autósport legelérhetőbb ágában, szlalomfutamokon kezdte, egy Citroën Saxo volánjánál. Ezt a gépet azonban nem sikerült kikúrálni krónikus váltóbajából, ezért egy Rally 2-es Citroën C2 R2 Maxra váltott.
„Az R2-es C2-vel folytattuk az építkezést, hogy a piramis stabil alapokon álljon” – mondja erről. Édesapja támogatásával Zagyva Dorka mindig fokozatosan lépett feljebb, elkerülve azt a hibát, amikor valaki megenged magának egy komoly versenyautót, de nem tud vele mit kezdeni. Idővel részt vett olyan megmérettetésen is, ahol már itinert is kellett írnia, majd a ralis másodosztály következett a Citroënnel, 2022-től. Később Peugeot 208-ra váltott, de már egy turbófeltöltéses verzióra. A Peugeot 208 Rally Cup résztevői azonos autókkal versenyeznek egymás és az országos ralibajnokság futamain belül mások ellen is. A jellemzően népszerű kisautókra (pl. Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio) épülő Rally4-es autók a korábbi R2-es raligépeket váltották le, kétkerék-hajtásúak és turbómotorosok. Az abszolút sorrendben jóval erősebb kocsikban ülő párosokat is meg-megelőznek velük a pilóták és a navigátorok.

Márkaváltás Fordra

Zagyva Dorka most azonban márkát vált a Ford Fiestával. Az R3-as autót azért vásárolta a család, hogy az ifjú hölgy élesben is gyakorolhasson az ősszel esedékes lengyelországi kihívás előtt. Dorka ezzel az autóval fog indulni a magyar ralibajnokság futamain. Ha idén nem sikerül elsőre bekerülni a gyári WRC-programba, akkor jövőre egész évben az R3-as Ford Fiestával versenyez, és újra pályázni fog a WRC-promóternél a kiadó ülésért. A ralivébé szervezője ugyanis több évre elkötelezte magát a Women's driver development programme folytatása mellett.
Tavaly, amikor a Renault is elkészült a Clióból a maga R3-as rali-versenyautójával, a Ford az R3-as Fiesta továbbfejlesztésével reagált. A külső módosításokon kívül rövidebb lett a differenciálmű áttételezése a gyorsulás javítására.
“Én 1997-ben egy D Kadettel kezdtem ralizni, de nem ám 1,8-as GTE-vel, hanem egy sima karburátoros 1,3-assal. Amikor 90-100-zal mentünk a futamokon, navigátorommal azt hittük, hogy miénk a világ. A versenyzés időközben brutálisan felgyorsult, Dorkáék a Peugeot-val is sokszor a 163 km/órás leszabályozáson mentek. És a Fiesta még gyorsabb” – helyez képbe bennünket Zagyva Lajos.

A hatfokozatú váltóval az R3-as Ford végsebessége 175 km/h. Azért nem több, mert a raliautókat a nagy végsebességnél fontosabb átütő gyorsulásra áttételezni, hogy a maximumot minél rövidebb szakaszok alatt elérje az autó.
Ezeket a versenyautókat az M-Sport lengyelországi részlege fejleszti és építi. Malcolm Wilson versenycsapata meghatározó szereplő a ralivébén, közel 30 éve, egész pontosan 1996 óta viszi a Ford ralivilágbajnoki programját. Wilson vezetésével, aki maga is kétszeres brit ralibajnok, a Ford 2006-ban, 2007-ben és 2017-ben nyert márkavébét a WRC-ben. 2017-ben Sebastien Ogier és Julien Ingrassa egyéniben is ralivilágbajnoki címet szerzett az M-Sport által fejlesztett és versenyeztetett Ford Fiesta WRC-vel.
A Rally3 szabálykönyve szerint épült Zagyva Dorka új R3-as Ford Fiestája (a ralipiramis szintjeiről lásd a keretest). A négykerék-hajtású, 235 lóerős versenygép hidraulikus kéziféket és szekvenciális vagy soros kapcsolásúnak is hívott váltót kapott. A raliautó háromhengeres, mindössze 999 köbcentiméteres turbómotorjából a feltöltéssel körülbelül 500 newtonméteres nyomatékmaximumot sikerült kihozni, ami nagyjából háromszorosa annak, amire az utcai autók hasonló méretű motorja képes. A letaglózó nyomaték elérését az erős feltöltés teszi lehetővé. Az abszolút töltőnyomás 2,6 bar, ebből a légköri levegő 1 barját levonva 1,6 baros relatív turbónyomás marad. A legtöbb szériaautóban ez az érték 0,4-1,1 bar közötti. Az autót a magyar ralibajnokság futamain a PSZA Motorsport szakemberei üzemeltetik, akiknek értékes tapasztalata van Ford Fiesták versenyeztetésével.

Premier Győrben

Zagyva Dorka, aki az autósportot megelőzően tíz évig magas szinten balettozott, több vonalon készül a szeptember közepén Krakkóban tartandó megmérettetésre. A versenyautó technikájának megismerésén kívül angolórákat vesz, fizikai teljesítőképességét futással javítja. Zagyva Lajos egyben lánya mentora is, ezernyi trükköt tanulhat tőle, amivel a krakkói teszteken is gyorsabb lehet. Egy nagyon kemény futóművű autó szárazon jól tapad és nagyon gyors, de ha leesik az eső, sokat kell lágyítani a futómű-beállításokon, mert a túl agresszív autó vizes úton könnyen megcsúszik – említenek egy példát.
Zagyva Dorka először a 2024-es WHB Győr Ralin vezeti éles bevetésen a Rally3-as Ford Fiestát, a rajongóknak a Győrön belüli szakasz megtekintését különösen jó szívvel ajánljuk, mert az emberekhez közel hozott városi gyorsaságik a ralisport varázslatos ünnepei.

Érdemes követni a CarNet híreit, mert a tervek szerint a versenyautó látható lesz a győri For-Top Ford-márkakereskedésben, ahol az igazán jó hangulatú és profin megvalósított bemutatkozás után akár egy nemzetközi ralikarrier is elindulhat egy jó szerepléssel az M-Sport lengyelországi edzőtáborából.


R5-től R1-ig: így épül fel a ralipiramis

2020. január elsejével az FIA, a Nemzetközi Autómobil Szövetség újraszabta a rali-versenyautók besorolását. Az öttagú piramis alján a Rally5-ös autók állnak, ezek gyakorlatilag soros kapcsolású sebességváltóval és versenyautós futóművel, de utcai motorral rajthoz álló autók. Turbómotorral 1333, szívómotorral 1600 cm3 a felső lökettérfogat-határ.

Ugyanígy kétkerék-hajtású autók indulhatnak a Rally4-es kategóriában, de a megengedett tömeg/teljesítmény arány itt 6 kg/lóerő helyett 5,1 kg/lóerő. A szívómotorok 1390-2000 köbcentisek, a turbósok 927-1333 köbcentiméteresek lehetnek. A másik három kategóriába összkerekes raliautók tartoznak. A Rally 3 határértéke 5,6 kg/lóerő, a lökettérfogatban 1390-2000 illetve 927-1620 köbcentis motorú autók. Ezek a belépőszintű 4x4-es raligépek, az R2-höz hasonlóan középső differenciálmű nélkül. Gyakorlatilag négykerék-hajtásra átkonstruált, de a költségcsökkentés érdekében az elsőkerekes hajtásláncból minél több elemet, köztük a sebességváltót is megőrző autók (amely persze kiegészül egy szöghajtással a hátsó kerekek hajtásához). Az árplafon 100 000 euró adók nélkül, ide tartozik Zagyva Dorka autója is. Az R2-es kategóriába sorolandók a korábbi R5-ös raliautók, 1230 kg minimumsúllyal, 4,2 kg/LE súly-lóerő aránnyal, nagyjából 290 lóerővel, 198 840 eurós árplafonnal. A Rally1 pedig a csúcskategória új neve, ahová a WRC-versenyautók tartoznak. Itt 380 lóerő feletti a csúcsteljesítmény, legalább 3,1 kg juthat egy lóerőre, és adott a kisebb 4x4-es osztályokban tiltott középső differenciálmű.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely