Hírek

Mitől csökken valóban a fogyasztás?

Új hibrid hajtásrendszerek a CarNetnél

Magas szinten ragadt az üzemanyagok piaci ára, akárcsak a többi energiahordozóé. A japán autógyártók frissen érkező, újragondolt hajtásrendszereivel jelentősen csökkenthető a benzinköltség.
Háromhengeres kisautó és V8-as sportlimuzin, kétszemélyes sportautó és kilencüléses kisbusz, 600 lóerős sport-SUV és autógázzal üzemelő kompakt kombi: az autóipar azért gyárt ilyen sokféle autót, mert a különböző embereknek különböző igényei, elvárásai vannak autójukkal szemben. A szükségletek és a vágyak eltérései miatt az autók környezetszennyezésének visszafogásában sincs egyetlen üdvözítő út, nem működik mindenkinél ugyanaz a megoldás. Cikkünkben a CarNet három márkájának új benzines-elektromos hajtásrendszerét mutatjuk be, amelyekkel mérsékelhető az új autók környezeti hatása.

Erősebb ÉS takarékosabb a Toyota új hibridje

1997-ben sokan megmosolyogták a Prius első generációját, de az nevet igazán jól, aki utoljára nevet. A Toyota és a Lexus időközben 22 milliónál több benzines-elektromos hibrid autót értékesített, és a legtöbb autógyártó belátta a megoldás előnyeit és piacra dobta saját (vagy épp a Toyotától átvett rendszerű) hibrid autóit.
Ám a hibridek királya még előrébb jár, és bevezeti hajtásrendszere ötödik generációját. A fejlődés mélységét jelzi, hogy a Toyota ötödik generációs hibrid hajtásával az autó egyszerre lesz takarékosabb és erősebb! 8 százalékkal, 184-ről 197 lóerőre nő a 2,0 literes benzinessel megvalósított hajtásrendszer maximális teljesítménye. Még nagyobb az előrelépés ott, ahol erre nagyobb szükség is volt: az 1,8 literes benzinesre épülő hibridrendszer csúcsteljesítménye 122 helyett 140 lóerő, ami 15 százalékos plusz, amihez még alacsonyabb fogyasztás, még csekélyebb környezetterhelés és szén-dioxid-kibocsátás társul.
Jelentős előrelépés, hogy természetesebbé válik a gázadás és az autó gyorsulása, illetve hangja közötti viszony, közelebb van egy sima benzines autó viselkedéséhez. Az ötödik generációs hibrid hajtáshoz is elérhető a hátsó kerekeket hajtó villamos gép. A két elsőt kiegészítő hátsó villanymotor a Corolla Cross esetében 40 lóerőt és 84 Nm-t ad le. A hátsó hajtás nemcsak csúszós úton és hóban áldásos, de kanyargós úton is jó hatással van az autó viselkedésére.

Csendesebb és hatékonyabb

Az új, csendesebben működő teljesítményelektronikával érdemben csökkennek az elektromos veszteségek, 6 százalékkal a 2,0 literes erőhibrid és 14 százalékkal az 1,8 literes eco-hibrid esetében. Könnyebb és szilárdabb anyagokkal, illetve kompaktabb villamos gépekkel 15 százalékkal mérsékelhető volt az erőátvitel tömege is. A mechanikus hajtáselemeket az eddiginél alacsonyabb viszkozitású olaj keni, egy picivel ezáltal is messzebbre jut az autó ugyanannyi benzinből.
Bár könnyebb és kompaktabb komponensek alkotják az ötödik generációs hibrid hajtásrendszert, nem csorbul a hibrid Toyoták egyik alapértéke. A Toyota nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy hajtásrendszereinek legendás megbízhatóságát megőrizze a negyedik hibridnemzedéknél erősebb és takarékosabb új generáció is. Először a Toyota Corolla Cross, majd a 2023-as Corolla teszi elérhetővé a még fejlettebb hajtásrendszert a CarNet Toyota M5 meglévő és leendő ügyfeleinek.

Új utakon az elektromos Mazda: nagyobb hatótáv, kisebb akkumulátor

Egy fontos műszaki fejlesztéssel a Mazda MX-30 jobb lett, mint valaha: a 6,6 helyett 11 kilowattos teljesítményű fedélzeti AC-töltővel majdnem kétszer olyan gyorsan képes tölteni váltakozó áramú töltőoszlopról vagy fali töltőről, mint eddig. De a Mazda első elektromos szériaautója más téren is nagyot léphet előre a hatótávnövelős változat 2023-as érkezésével.
Ebben a modellben egy belső égésű (benzines) motor termel áramot a villamos gép számára, amikor szükséges. Tehát a legtöbb hibriddel ellentétben az autót továbbra is kizárólag a villanymotor hajtja, de hosszabb utakon a benzines motorral biztosítható az autó haladása, nem muszáj megállni tölteni. A Mazda ún. forgódugattyús avagy Wankel-motort használ a hatótávnövelésre. Az egytárcsás Wankel-motor kitűnő megoldás a halk és rezgésszegény villanyautó értékeinek kiteljesítéséhez, mert a forgódugattyús motor különlegesen finom, surrogó járásáról ismert. Egyenletes forgásával nem töri meg az elektromos haladáskor megszokott békét és csendet az utastérben.
Ennek az az oka, hogy a Wankel-motorban nem alternáló mozgást végző dugattyúk biztosítják a beszívott levegő, illetve a benzin-levegő keverék, majd a kipufogógáz cseréjét, hanem egy excentrikus pályán körbe-körbe forgó trochoid, ami egy háromszögre hasonlító dugattyú. Ez a működésmód teszi annyira simává, szinte rezgésmentessé a motor járását. A forgódugattyús erőforrás további előnye a könnyű és kompakt felépítés, könnyen elfér az MX-30 orrában, az elektromos hajtáskomponensektől jobbra. Felix Wankel találmánya a Mazdánál volt a legtovább elérhető, 2012-ig az RX-8 sportkupéban, és a japán gyártó az egyetlen, amely visszahozza ezt a különleges és értékes technikát.

Hatótáv: 200 helyett akár 600-700 km

Még folyik az újdonság homologizációja, de a hatótávnövelős Mazda MX-30 várhatóan akkor is jóval takarékosabban halad egy hasonló méretű CX-30-nál, amikor a benzines motorja termel áramot. Az áramtermelő generátor hajtásával a benzines mindig az optimális üzemállapothoz közel, egyenletes fordulatszámon járatható a leggazdaságosabb tartományban. Ez megoldhatatlan volna csak a belső égésű motorral, amelynek egyedül kell a kocsit elindítania, araszolnia vele dugóban vagy épp felgyorsítania autópályás besoroláshoz.
Elkötelezett villanyautósok szemében szálka lehet egy benzines hatótávnövelős jármű, amely a range extender működése közben valóban kipufogógázt bocsát ki a környezetbe. Ám érdemes ezt tágabb perspektívából szemlélni: sok embernek épp a Wankel-motorral kiegészített Mazda MX-30 lehet a döntő lépés a legnagyobbrészt elektromos autózás irányába, mert ezzel az autóval hosszú utakat is megtehet töltés és hatótávgondok nélkül. Nem beszélve arról, hogy az új modellváltozathoz a 35,5 kilowattórásnál kisebb kapacitású akkumulátor tartozik, ami tonnákban kifejezhető CO2-megtakarítással jár ahhoz képest, ha a valójában csak ritkán kihasznált hatótávtartalékokat nagyfeszültségű akkumulátor biztosítaná.

2023 nyarára várjuk

200 km az MX-30 WLTP-norma szerinti vegyes hatótávolsága, ami akár 600-700 kilométerre nőhet. A súlytakarékos benzines motor az MX-30-ban épp azt a többletet adhatja meg, ami nyaraláskor is elegendő biztonsági és kényelmi tartalékként. 2023 nyarán jelenhet meg a dél-budai CarNet Mazda Mirainál a hatótávnövelős MX-30. Ára várhatóan nem különbözik lényegesen a nagyobb akkumulátoros elektromos modellétől, amely továbbra is a kínálatban marad.

Csak a villanymotor: Japánból jön a Nissan új hibridje

Japánban és Magyarországon nagyon mások az autózási szokások. Az összes közlekedési szabályt pedánsan betartó, legendásan fegyelmezett japánoknál nincs itteni értelemben vehető autópálya, a szigeteken egzotikusak a dízel személyautók, de van, ami ott is és itt is egyaránt fontos: a környezetszennyezés mérséklése.
Ezzel a céllal vezette be 2016-ban a Nissan Japánban a Note E-Power változatát, amely takarékossága és csekély emissziója miatt átütő siker lett a szigetországban. Az E-Power a klasszikus hibridekhez hasonlóan belső égésű és villanymotort is használ és van benne nagyfeszültségű akkumulátor is, ami a hibridrendszerek elengedhetetlen eleme. A hibridakkumulátor hiánya miatt nem tekinthető hibridrendszernek például a dízel-elektromos mozdonyok hajtása, hiába forgatja dízelmotor a generátort, amely ellátja árammal a kerekeket hajtó villanymotort. A Nissan megoldásának újdonságaként a kerekeket kizárólag a remek hatásfokú elektromos motor hajtja. A benzines motor csak áramot termel, nincs is mechanikusan összekötve az erőátvitellel.
Többévnyi munkával a Nissan továbbfejlesztette és az európai autózási szokásokhoz igazította a koncepciót, ami nagyobb teljesítményt jelent. A benzines nagyon fejlett és igényes konstrukció, a motornak ugyanis 8,0:1 és 14,0:1 között változik a sűrítési viszonya a fogyasztás visszafogása miatt. Az 1,5 literes (egész pontosan 1477-1497 köbcentiméter közötti) hengerűrtartalmú motor háromhengeres és turbófeltöltéses, ami újabb két lépés a takarékos működés irányába.
Ez a 163 lóerős motor tölti a nettó 1,73 kilowattóra kapacitású, 413 voltos nagyfeszültségű hibridakkumulátort. Az autót hajtó első villanymotor 190 lóerős. Az E-Power második generációjából összkerékhajtású is létezik, az X-Trailben a hátsó kerekeket hajtó villamos gép teljesítménye 136 lóerő, a forgatónyomaték 195 Nm. Ez nem csupán arra elég, hogy kikecmeregjünk egy havas parkolóból, érdemi terepjárásra is alkalmassá teszi az X-Trailt.

Elsőként a vadonatúj, gyári nevén T33-as X-Trail és a J12-es kódjelű, tavaly bemutatott Nissan Qashqai jelenik meg ezzel a hajtásrendszerrel a csepeli CarNet Auto-Fort Nissan-márkakereskedésben.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely