Hírek
El tudod képzelni, hogy onnan menj nyugdíjba, ahol dolgozni kezdtél?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Ferenc, a CarNet szerelője így tett
Ma az ember leadja az autóját a munkafelvevőnek a szervizben, majd később tőle kapja vissza kijavítva, karbantartva. De egy autójavítás mögött emberi történetek vannak, mint a CarNet Auto-Fort szerelője, Truszka Ferencé, akivel utolsó munkanapján beszélgettünk.
Nem mindennapi történet, amikor valaki ugyanattól a cégtől megy nyugdíjba, ahol évtizedekkel korábban elkezdett dolgozni. Truszka Ferenc frissen végzett autószerelőként 12 745 napja állt neki felnőtt élete első javításának, az akkor még AFIT, később Auto-Fort, ma pedig már CarNet Auto-Fort Kft. névre hallgató cégnél. Az évtizedek alatt a cég átalakult, nevet váltott, és a telephely is átkerült a város közepéről egy jobban megközelíthető, szellősebb helyre. De a munka és az autók szeretete végig megmaradt.
Már csak egyetlen nap van hátra a nyugdíjig, de visszaemlékszik még, milyen volt az első munkanap?
Persze. Miután végeztem a 208. számú ipari szakmunkásképzőben, ahol repülőgépszerelőkkel együtt oktattak minket, 1975. augusztus 11-én kezdtem az Autófenntartó Ipari Tröszt (AFIT) II. számú Javító Vállalatánál, a Váci és Révész utca sarkán lévő szervizben. Rögtön a mély vízben, egy Zaporozsecből kellett kiszerelnem a motort, váltót.
Persze. Miután végeztem a 208. számú ipari szakmunkásképzőben, ahol repülőgépszerelőkkel együtt oktattak minket, 1975. augusztus 11-én kezdtem az Autófenntartó Ipari Tröszt (AFIT) II. számú Javító Vállalatánál, a Váci és Révész utca sarkán lévő szervizben. Rögtön a mély vízben, egy Zaporozsecből kellett kiszerelnem a motort, váltót.
Elég erős kezdés. Ment?
Szigethalmon, a Csepel-gyár területén voltam tanuló, ahol többek között V8-as Zil-eket szereltem a tanulóéveim alatt. Ezek jóval nagyobb és bonyolultabb feladatok voltak, a Zaporozsecet meg rossz híre ellenére kifejezetten könnyű volt szerelni, egy kuplungjavítás nem tartott tovább egy óránál, így nem volt gond. A szervizben is főleg szovjet gépkocsikkal foglalkoztam, Ladától a Moszkvicson, Izsen át a már említett Zaporozsecig.
Akkoriban a gyárak szerveztek tanulmányutakat is, így voltam továbbképzésen Moszkvában a Moszkvics, illetve Togliattiban a Lada gyárban. A szállodából minden nap buszokkal vittek az üzembe, ahol olyan trükköket is megtanítottak, hogy hogyan kell például az Aleko lengéscsillapítóját az adott országút viszonyaihoz hangolni.
Szigethalmon, a Csepel-gyár területén voltam tanuló, ahol többek között V8-as Zil-eket szereltem a tanulóéveim alatt. Ezek jóval nagyobb és bonyolultabb feladatok voltak, a Zaporozsecet meg rossz híre ellenére kifejezetten könnyű volt szerelni, egy kuplungjavítás nem tartott tovább egy óránál, így nem volt gond. A szervizben is főleg szovjet gépkocsikkal foglalkoztam, Ladától a Moszkvicson, Izsen át a már említett Zaporozsecig.
Akkoriban a gyárak szerveztek tanulmányutakat is, így voltam továbbképzésen Moszkvában a Moszkvics, illetve Togliattiban a Lada gyárban. A szállodából minden nap buszokkal vittek az üzembe, ahol olyan trükköket is megtanítottak, hogy hogyan kell például az Aleko lengéscsillapítóját az adott országút viszonyaihoz hangolni.
A Lada gyárban viszont a szalag mellett sakkozó munkások sem voltak ritkák, de volt olyan munkaállomás is, ahol ha megjött a félkész autó, akkor a dolgozó beütött egy patentot,és végzett is a munkájával. Máskor pedig az is előfordult, hogy a szalagról egyszerűen lezuhant a majdnem kész autó, vagy úgy jött ki a tetőlemez a présből, hogy hiányzott az egyik sarka. Ezek a darabok aztán a telephelyen belül kaptak feladatot, forgalomba nem kerültek.
Voltak különösen problémás autómárkák, gyakori meghibásodások?
Hétvégék után, miután hazaértek a telekről vagy a Balatonról az autók, akkor hétfőnként számítani lehetett a leégett kuplunggal vagy szelepproblémákkal érkező Zaporozsecek hadára. De volt gond a Daciakkal is, itt a hazai utakra hangolt, emelt futóművű autókban a hajtást nagyon megviselte ez az átalakítás. Sokan, főleg taxisok ki is cseréltették a rugókat az autóikban, amelyek így már jobban bírták a használatot. Bár így is volt baj a féltengellyel, sokszor a 10 ezer kilométeres átvizsgáláskor már annyira elkoptak, hogy fel kellett cserélni a jobb és bal oldali darabokat. Szerencsére egyformák voltak, így újabb 10 ezer kilométert kibírtak. Aztán jöhetett a csere.
Nagyon más ma egy autószerelő munkája, mint 40 évvel ezelőtt?
Igen. Mostanában egy autószerelő leginkább csak kicserél alkatrészeket, mint ha legózna. Régen javítottak. Kuplungfelújításkor például a kopott ferodolt lefúrták, újat felszegecseltek a helyére, és a fékbetéteket is hasonlóan javították. Most szettben cserélnek mindent. A munkakörülmények viszont nagyot javultak. Ma fűtött garázsban, emelőcsápok alatt végzik a munkát, míg a 70-es években az sem volt magától értetődő, hogy a lerobbant autót beszállítják a szervizbe. Cseréltem féltengelyt a rakparton félreállt autóban, de az aknában sem volt sokkal jobb a helyzet, nyáron pusztító melegben, télen dermedt kézzel kellett dolgozni. Ma már ilyen nincs.
Hétvégék után, miután hazaértek a telekről vagy a Balatonról az autók, akkor hétfőnként számítani lehetett a leégett kuplunggal vagy szelepproblémákkal érkező Zaporozsecek hadára. De volt gond a Daciakkal is, itt a hazai utakra hangolt, emelt futóművű autókban a hajtást nagyon megviselte ez az átalakítás. Sokan, főleg taxisok ki is cseréltették a rugókat az autóikban, amelyek így már jobban bírták a használatot. Bár így is volt baj a féltengellyel, sokszor a 10 ezer kilométeres átvizsgáláskor már annyira elkoptak, hogy fel kellett cserélni a jobb és bal oldali darabokat. Szerencsére egyformák voltak, így újabb 10 ezer kilométert kibírtak. Aztán jöhetett a csere.
Nagyon más ma egy autószerelő munkája, mint 40 évvel ezelőtt?
Igen. Mostanában egy autószerelő leginkább csak kicserél alkatrészeket, mint ha legózna. Régen javítottak. Kuplungfelújításkor például a kopott ferodolt lefúrták, újat felszegecseltek a helyére, és a fékbetéteket is hasonlóan javították. Most szettben cserélnek mindent. A munkakörülmények viszont nagyot javultak. Ma fűtött garázsban, emelőcsápok alatt végzik a munkát, míg a 70-es években az sem volt magától értetődő, hogy a lerobbant autót beszállítják a szervizbe. Cseréltem féltengelyt a rakparton félreállt autóban, de az aknában sem volt sokkal jobb a helyzet, nyáron pusztító melegben, télen dermedt kézzel kellett dolgozni. Ma már ilyen nincs.
És a kuncsaftok? Ők is változtak?
Régen egy autószerető embernek szinte ünnepnap volt, amikor a 10 ezres szervizre begurult a Zaporozseccel. Kiöltöztek az autószerelőhöz, beálltak a kocsi mellé és nézték, mi történik az autójukkal. Sokkal nagyobb volt az autószeretet, mint ma, és a műszaki dolgok is közelebb álltak az emberekhez. Manapság szinte nincs is kapcsolata a kuncsaftnak a szerelővel, a munkafelvevő átveszi az autót, aztán az is előfordul, hogy 3-4 szerelő kezén is átmegy az autó, mire elkészülnek vele. És ez még a jobbik eset, sokszor csak a kulcsot adja le a kuncsaft és még a szervizbe is más viszi el az autót. Régen a szerelő miatt vitték abba a szervizbe az autót, ahova vitték. Amúgy a feleségemet is így ismertem meg, amikor az apukája kórházba került és helyette ő hozta be 19 évesen a családi autót karbantartásra.
Régen egy autószerető embernek szinte ünnepnap volt, amikor a 10 ezres szervizre begurult a Zaporozseccel. Kiöltöztek az autószerelőhöz, beálltak a kocsi mellé és nézték, mi történik az autójukkal. Sokkal nagyobb volt az autószeretet, mint ma, és a műszaki dolgok is közelebb álltak az emberekhez. Manapság szinte nincs is kapcsolata a kuncsaftnak a szerelővel, a munkafelvevő átveszi az autót, aztán az is előfordul, hogy 3-4 szerelő kezén is átmegy az autó, mire elkészülnek vele. És ez még a jobbik eset, sokszor csak a kulcsot adja le a kuncsaft és még a szervizbe is más viszi el az autót. Régen a szerelő miatt vitték abba a szervizbe az autót, ahova vitték. Amúgy a feleségemet is így ismertem meg, amikor az apukája kórházba került és helyette ő hozta be 19 évesen a családi autót karbantartásra.
Nagy ugrás volt a szocialista autók után az első nyugati kocsi?
Nem különösebben. Az autók 95 százaléka ugyanaz, a féltengely, féktárcsa ugyanúgy működik mindegyikben. Az elméletet kell tudni, hogy mi hogyan működik, akkor szinte mindegy, hogy Ladát, vagy Mazdát szerel-e valaki. Persze van, amit meg kell tanulni, amikor 1989-90 környékén az AutoFort elkezdett Mazdákkal is foglalkozni, akkor a japánok féléves képzést tartottak, aminek a végén diplomát adtak. Nekem a 626-os, 323-as, és a 121-es típusokra is megvan a képesítésem. Aztán pár év elteltével a cég leadta a Mazdát, és jött helyette a Ford.
Nem különösebben. Az autók 95 százaléka ugyanaz, a féltengely, féktárcsa ugyanúgy működik mindegyikben. Az elméletet kell tudni, hogy mi hogyan működik, akkor szinte mindegy, hogy Ladát, vagy Mazdát szerel-e valaki. Persze van, amit meg kell tanulni, amikor 1989-90 környékén az AutoFort elkezdett Mazdákkal is foglalkozni, akkor a japánok féléves képzést tartottak, aminek a végén diplomát adtak. Nekem a 626-os, 323-as, és a 121-es típusokra is megvan a képesítésem. Aztán pár év elteltével a cég leadta a Mazdát, és jött helyette a Ford.
Emlékszik különösen nagy kihívásra?
Két darab, középen szétvágott autóból egyet is építettem már. Látom, nagyon elképedt, pedig bármilyen szörnyen is hangzik, erre akkor megvolt a gyári technológia, ami meghatározta, hol és hogyan lehet elvágni az önhordó karosszériát, és hogy hova kellenek bele a merevítések. Nem volt ritka a fődarabok átépítése, a karosszériacsere sem. A Moszkvics-kasztnihoz például az ülések és a műszerfal is jártak, de a félcsövektől a tankon át a futómű és motoralkatrészekig minden mást nekem kellett átszerelni a donorautóból. Ma ilyen már nincs.
Két darab, középen szétvágott autóból egyet is építettem már. Látom, nagyon elképedt, pedig bármilyen szörnyen is hangzik, erre akkor megvolt a gyári technológia, ami meghatározta, hol és hogyan lehet elvágni az önhordó karosszériát, és hogy hova kellenek bele a merevítések. Nem volt ritka a fődarabok átépítése, a karosszériacsere sem. A Moszkvics-kasztnihoz például az ülések és a műszerfal is jártak, de a félcsövektől a tankon át a futómű és motoralkatrészekig minden mást nekem kellett átszerelni a donorautóból. Ma ilyen már nincs.
Milyen autó áll otthon a háza előtt?
Jelenleg egy Ford Kugám van. De volt Zaporozsecem, Wartburgom, Moszkvicsaim, utóbbival 5 éven át versenyeztem is. Ment a tuning is, a szervizben komoly gépműhely is volt, így a dugattyúk kikönnyítéséhez is volt háttér, de nagyobb szelepek és leömlőcsövek is kerültek a versenyautóba. Sportülésért, reflektorokért Lengyelországba jártam, ott elképesztő választék volt mindenből. Míg ott csak leemelték a polcról a Weber-karburátort, Hella-lámpát, addig itthon semmit nem lehetett kapni.
Jelenleg egy Ford Kugám van. De volt Zaporozsecem, Wartburgom, Moszkvicsaim, utóbbival 5 éven át versenyeztem is. Ment a tuning is, a szervizben komoly gépműhely is volt, így a dugattyúk kikönnyítéséhez is volt háttér, de nagyobb szelepek és leömlőcsövek is kerültek a versenyautóba. Sportülésért, reflektorokért Lengyelországba jártam, ott elképesztő választék volt mindenből. Míg ott csak leemelték a polcról a Weber-karburátort, Hella-lámpát, addig itthon semmit nem lehetett kapni.
A jövő héten mivel tölti a napjait?
50 év után kicsit kipihenem magam. Kertes házban lakom, ott mindig van tennivaló, azt hiszem, a nemrég készített kiülőt fejezem be először. Aztán keresek valami elfoglaltságot, ami testileg-lelkileg karbantart. A feleségemnek még van egy éve a nyugdíjig, aztán már ketten leszünk itthon.
Marad valami az autószerelésből?
Persze, az autószeretet örökre megmarad, és az fontos, hogy az embert lekösse a munka, szeresse, amit csinál. A fiam OT-s Moszkvicsát is együtt építettük össze, azzal lesz még munka a nyugdíj után is.
50 év után kicsit kipihenem magam. Kertes házban lakom, ott mindig van tennivaló, azt hiszem, a nemrég készített kiülőt fejezem be először. Aztán keresek valami elfoglaltságot, ami testileg-lelkileg karbantart. A feleségemnek még van egy éve a nyugdíjig, aztán már ketten leszünk itthon.
Marad valami az autószerelésből?
Persze, az autószeretet örökre megmarad, és az fontos, hogy az embert lekösse a munka, szeresse, amit csinál. A fiam OT-s Moszkvicsát is együtt építettük össze, azzal lesz még munka a nyugdíj után is.
CarNet Csoport - Kereskedések és Szervizek
A CarNet csoporthoz 22 márkakereskedés és márkaszerviz tartozik, ahol 650-en dolgozunk. Autós tapasztalatunk harmincéves múltra tekint vissza. Az 1992-es indulást követő első kereskedésünk a Autó-Óbuda Kft volt. Pár év alatt a cégcsoport Fiat, Alfa-Romeo, Citroën és Ford kereskedéseket épített, vásárolt a fővárosban és vidéken. Az ezredforduló előtt nyitottuk a második Mazda márkakereskedést Budapesten. Ezt követően gyors tempóban, további cégekkel és márkákkal bővült a cégcsoport.
A meglévő márkakereskedések folyamatos fejlesztése mellett, 2008-ban három Renault márkakereskedés is a portfólióba került. Tovább erősödtünk a Peugeot márkával Győrben és Tatabányán, miután 2016-ban a cégcsoport tulajdonába kerül az Autó-Fort Kft is, és azóta a magyar piacot meghatározó Suzuki sem hiányzik a kínálatunkból. 2018-ban kezdte meg működését a flottakezelő cégünk, a CarNetFleet Kft. 2021-re márkáink között már olyan különleges sportautót is megtalálunk, mint az Alpine.
2017-től a CarNet Csoport 10.000 db gépjármű felett értékesít, amellyel a hazai piac meghatározó szereplője. Tapasztalt munkatársainak szakmai hozzáértésére ügyfeleink az újautó-értékesítésen túl, a járművek karbantartása, szervizelése, karambolos javítása mellett a használtautó-kereskedelemben is számíthatnak.