Hírek

Felvillanyozott furgonok lepik el a városokat

A fenntartható közlekedés felé vezető úton fontos lépcsőfok a haszongépjárművek átállása elektromos hajtásra. Egyre több gyártó tesz komoly lépéseket a cél érdekében, a gazdagodó kínálatban pedig már jelentős számú széleskörű használhatósággal csábító típus érhető el.
A villanyfurgonok terjedése jelzi egyértelműen, hogy gazdaságilag is belátható megtérülést jelent egy elektromos motorokkal szerelt járműflotta fenntartása. A munkaeszközként funkcionáló járművek világában a profit diktál, és az egyre növő hatótávval rendelkező, gyorsan tölthető típusok, főleg városi környezetben, ma már képesek kiváltani a dízelmotoros elődöket.

Ugyanaz a technika, megannyi név

Haszongépjárművek között bevett szokás a közös platform alkalmazása. Ugyanaz a technika akár több márkanév alatt is forgalomba kerülhet, minimális módosításokkal, azonos hajtáslánccal. Ez bevált a belső égésű motorok esetén, és a villanyhajtású furgonoknál sem változtatnak rajta a gyártók.

Ebben a kategóriában a Stellanits-csoport alá tartozó márkák, valamint a Toyota együttműködését érdemes elsősorban megemlíteni. A két óriásgyártó kooperációjából igazi haszongépjármű-arzenál jött létre közös műszaki alapokon.
A legkiterjedtebb együttműködés a kompakt áruszállítók piacán figyelhető meg. Így lehet, hogy az idén nyáron megújult, a Stellantis EMP2 platformjára épülő Fiat Dobló – pár kisebb jellemzőtől eltekintve – a Citroën e-Berlingo, az Opel Combo-e, a Peugeot ePartner és a Toyota Proace City ikertestvére.

A népes család minden tagja ugyanazt a 136 lóerős (100 kW) teljesítményű villanymotort kapja, 260 newtonméter csúcsnyomatékkal. A szintén utolsó kábelig azonos, 18 cellából álló, 50 kWh kapacitású akkumulátor akár 100 kW-tal tölthető, azaz 30 perc alatt elérhető a 80%-os töltöttségi szint.

A 216 cellából felépülő akkumulátor a padlóba építve kapott helyet a két tengely között, így nem csökkenti a hasznos teret. A terhelhetőségre viszont hatással van, ezek az autók a maximális 4,4 köbméteres raktér mellett is 800 kilogramm teljes terhelhetőséggel rendelkeznek, igaz, emellett még 750 kilogrammig vontatni is tudnak.
Padlógázon elérhető a 130 km/órás végsebesség, így autópályán is jól használhatók már ezek a furgonok, bár ilyen körülmények között nagyban csökken a 280 kilométeres elméleti hatótávolság.

A típusok azonos méretekkel rendelkeznek: 4,40 m (M) és 4,75 m (XL) hosszúságban készülnek, 3,3 – 4,4 köbméteres raktérrel, amelynek hossza az utasülés lehajtásával megnövelhető, így akár 3,4 méteres teljes belső hosszúságot is elérhetünk.

A kerékdobok között mért hasznos szélesség ezeknél az autóknál eléri a 1,23 métert, így a rakterükbe egymás mögött akár két euroraklap is elfér.

A nagyobbak között is tarol az együttműködés rendszere

Az eggyel nagyobb, közepes áruszállítók területén is tarol a Stellantis-Toyota együttműködés. Ha a Toyota irányából nézzük, akkor itt a Toyota Proace Electric típusnevű konstrukciót találjuk, ami az Opel Vivaro-e, a Citroën ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Peugeot e-Expert közvetlen testvére.
A legkisebb 4,6, a közepes 5, a legnagyobb pedig 5,3 méter hosszú, a legrövidebb 4,6, a közepes 5,3, míg a legnagyobb 6,1 köbméteres raktérrel gördül le a gyártósorról.

A Toyota Proace Electric is ugyanazt a technikai alapot kapja a Stellantis építőkészletéből, mint a többi típus: a 136 lóerős villanymotort. Ebben a méretosztályban már elérhető a nagyobb kapacitású akkumulátorcsomag, ami 75 kWh-s, így a WLTP-szabvány szerinti hatótávolság elérheti a 330 kilométert is.
Alapesetben 11 kW-os egyfázisú, valamint egy 7,4 kW-os fedélzeti töltő érhető el ezekhez az autókhoz, amelyekkel nagyjából 7 óráig tart egy teljes töltés. Villámtöltésre is van lehetőség, 45 perc alatt érhető el a 80 százalékos akkumulátortelítettség.
Ezek a furgonok már a szokásos variálhatóság, a több felépítmény mellett komoly biztonsági extrákat is kapnak, többek között sávelhagyásra figyelmeztető, holttérfigyelő, táblafelismerő, valamint automata vészfékrendszer is szerepel a repertoárban.

Az 50 kWh-os akksipakkal mindegyik változat egységesen 1275 kg hasznos teherbírással rendelkezik, míg a nagyobb akkumulátorral szerelt változatoknál 1000 kg teherbírásra számíthatnak a vásárlók. A nagyobb akkumulátorral ezek a típusok 330 kilométert képesek megtenni egy töltéssel, az 50 kWh-s energiatárolóval pedig 230 kilométer az ígért hatótáv WLTP-szabvány szerint.
A 3,5 tonna alatti haszongépjárművek legnagyobb tagjainál a Citroën ë-Jumper, az Opel Movano-e és a Peugeot e-Boxer, valamint a Fiat E-Ducato jelenti a kínálatot a Stellantis oldaláról.

A Fiat E-Ducato három hosszúsággal, 3,5-4,25 tonna össztömeggel, 10, illetve 17 köbméteres készül, terhelhetősége pedig eléri az 1900 kilogrammot. 47 Kwh-s kisebb akkumulátorcsomagja átlagos darab, ezzel 235 kilométert képes megtenni a Fiat újdonsága, a nagyobb, 79 kWh-s darab viszont már tisztességes, 370 kilométeres hatótávot biztosít városi körülmények között.
A modell töltése négyféle módon történhet, a 7-11 kW-os fali és 22 kW-os nyilvános töltők mellett az egyenáramú gyorstöltéssel legfeljebb 50 kW-os teljesítménnyel. Utóbbit használva másfél óra a 80 százalékos töltöttség elérése a nagyobb akkumulátorral. Ennél az értéknél már tudnak többet a hasonló kategóriában kínált villanyfurgonok, a Ford e-Transit akár 115 kW-al is tölthető.

Az összes E-Ducato egységesen ugyanazzal a villanymotorral készül, ami 280 newtonméteres forgatónyomatékkal és 90 kW-os (122 lóerős) maximális teljesítménnyel rendelkezik. Ezzel a Ducato álló helyzetből 5 másodperc alatt gyorsul fel 50 km/órára, ami városban megadja a kellő dinamikát.

A Ford önálló úton jár

A Stellantis-csoporton kívül jelentős szereplő a Ford a haszongépjárművek szegmenségben, és a patinás márka sem marad le a villanyosítás versenyében. Idén mutatták be a teljesen elektromos Ford e-Transit nevű modellt, ami a 2013 óta forgalomban lévő, belső égésű motorral szerelt konstrukcióra épül. A hazai piacon zárt áruszállítós, valamint duplakabinos felépítménnyel kezdték a forgalmazását. Előbbiből három hosszúság érhető el, 9,5-11-15,1 köbméteres rakterekkel.
Ez raklapokban kifejezve négy, illetve öt raklapot jelent a leghosszabb kivitel esetén. Mozgatásáért 430 Nm csúcsnyomatékot termelő villanymotor felel, amelyet egyébként két teljesítményszinttel forgalmaz a Ford. 183, vagy 270 lóerővel érhető el, és mindkét esetben a hátsó kereket hajtja. Energiát a hátsó tengely elé, padlóba szerelt 68 kWh teljesítményű akkumulátor ad, amivel ideális esetben – a WLTP-ciklus szerint – akár 317 kilométer is megtehető.

Merülés esetén a 11 kW-os fedélzeti (AC) töltő a mindennapi műszakok barátja, ezzel nagyjából hét óra alatt tölthető fel az e-Transit. Ha hirtelen kell a hatótáv, akkor a 115 kW-os villámtöltés lehetősége oldja meg a problémát, ezzel nagyjából 35 perc alatt érhető el a nyolcvan százalékos töltöttség.
Extráival az e-Transit is halad a korral, a kényelmes, praktikus beltér hatalmas, 12 colos kijelzőt kapott, navigációval, mobiltelefon-integrációval.

A konstrukció különlegessége a raktérben elhelyezett 230 voltos csatlakozó, innen kisebb elektromos munkaeszközöket lehet ellátni árammal, de ez természetesen a hatótáv rovására történik.

A Ford ezzel már széles vásárlói igényt fed le, de az e-Transit csak a kezdet, az elektromos haszongépjárművei kínálatát négytagúra tervezi az amerikai gyártó. A Volkswagennel együttműködésben kezdik meg a Ford e-Transit Custom forgalmazását a középkategóriás furgonok között.

A típust egyenáramú gyorstöltő rendszerrel szerelik fel, várható hatótávja eléri a 380 kilométert, széles körű online szolgáltatásokat kap majd, és a gyártó állítása szerint teherbírása sem lesz alacsonyabb a belső égésű motorral szerelt típusokénál.

Korán lépett a Renault

Az elektromos típusok forgalmazásában élen jár a Renault. Az elsők között voltak a villanyhajtású típusaik, a Renault Kangoo Z.E. már 2012-ben elektromos alternatívát kínált a fuvarosok számára.
Azóta az elektromos Kangoo új nevet kapott: 2021 óta Renault Kangoo E-Tech Electric néven fut, és a kezdeti 120 kilométeres hatótáv, 60 lóerős villanymotor helyett már sokkal élhetőbb technikával rendelkezik.

A jelenlegi Kangoo villanymotorja 122 lóerős, nyomatéka 245 newtonméter, teljes hatótávja 300 kilométer a WLTP-ciklus szerint. Ezt a 45 kWh kapacitású akkumulátor teljes lemerítésével lehet elérni, de a nulla százalék felé közeledve sincs probléma, a Kangoo ugyanis szinte minden létező módon tölthető, a 11 kW-os fali és 22 kW-os nyilvános töltők mellett 80 kW-os gyorstöltőre is csatlakoztatható az autó. Utóbbival fél óra alatt 150 kilométerre elegendő energia nyerhető, egy átlagos, akár családi háznál is telepíthető 7,5 kW-os töltővel pedig 6 óra alatt jutunk el 15-ről 100%-ra.
Ahogy azt a kompakt áruszállítóknál megszokhattuk, két tengelytávval készül a Kangoo, és a kapacitás megegyezik a belső égésű motorral szerelt verziókkal (3,9-4,9 köbméter), hiszen az akkumulátorcsomag ebben az esetben is a padló alatt kapott helyet. A hasznos teherbírás kiviteltől függően 600, illetve 800 kg, vontatni mindkét variánssal másfél tonnát tudunk majd.

Akárcsak a Stellantis-csoport esetén, a Renault-nál is akad egy ikertestvér, méghozzá a Nissan Townstar. Ez a modell 2021-ben váltotta a nagy sikerű japán elektromos típust, a Nissan e-NV200-ast. Paramétereit tekintve megegyezik a francia rokonnal, motorja 122 lóerős, hatótávja viszont némileg szerényebb: 285 kilométer.

Jelenleg magasabb méretosztályban, a közkedvelt Renault Trafic esetén még nincs villanyhajtású opció, ez azonban hamarosan változni fog. A Hannoverben megrendezett IAA Transportation 2022 kiállításon mutatták be a furgon elektromos verzióját Trafic Van E-Tech Electric néven. Ennek alapjait a 2014 óta forgalmazott harmadik generáció adja.
Ez a modell 5,08 és 5,48 méteres hosszúságban, 5,8 és 8,9 köbméteres raktérkapacitással kerül majd forgalomba. Akkumulátora 52 kWh kapacitású, amely a WLTP szerint megközelítőleg 240 kilométeres hatótávot ad az elektromos Renault-furgonnak. Egyenárammal 7 kW-tal tölthető, de kérhető hozzá 22 kW-os fedélzeti töltő is. Opcionálisan DC-hálózatról még gyorsabban lehet tölteni, a jelenlegi plafon 50 kW.

A legnagyobb furgonok között már 2018 óta szerepel a Renault Master elektromos verziója. Az eleinte Master Z.E. néven árult modell több frissítésen átesve, új névvel, nagyobb kapacitású akkumulátorral kerül piacra 2022-ben, immár Master E-Tech néven.
Háromféle tengelytávval, összesen 15 variációban érhető el, a raktér kapacitása 8-13 köbméter között változik. A technikai háttér már nem ennyire színes, a Master E-Tech motorja 76 lóerős, és 225 Nm nyomaték leadására képes. Ennyi erővel csupán 100 km/óra a végsebessége. Ezt csupán rövid távon érdemes kihasználni, mivel az egyetlen elérhető akkumulátor 52 kWh-s, és ezzel nagyjából 200 megtehető kilométerrel számolhat az aki óvatosan bánik a gázpedállal.

Azért is érdemes beosztani a kilowattokat, mert a 7,4-22 kW-os fedélzeti töltők mellett nincs villámtöltési lehetőség, tehát legjobb esetben két órába telik elérni a 80 százalékos töltöttséget.

Elindultak az elektronok útján

Perdöntő kérdés a felhasználás költsége. Ez természetesen cégenként, felhasználási területenként is változó, fontos szempont, hogy mikor, hol, kinek a költségén történik a töltés, menet közben, a cég telephelyén vagy esetleg családi háznál.

A “Transport & Environment (T&E)” elnevezésű európai, fenntartható közlekedéssel foglalkozó civil szervezet 2022-es felmérése szerint már 25 százalékkal kevesebb a villanyfurgonok teljes fenntartási költsége a dízelekkel szemben.

Ők a vételárat, az üzemanyag- és a karbantartási, valamint az egyéb költségeket is figyelembe vették a kutatás során. Franciaország, Németország, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország, Anglia piacait vizsgálták.
Bár a vételár jellemzően sokkal, 40-55 százalékkal magasabb a villanyfurgonok esetén, az üzemben tartás teljes költsége hosszú távon már pozitívabb képet mutat.

A Transport & Environment eredményei alapján egy átlagos kompakt elektromos furgon kilométerköltsége 0,12 euró (49,7 forint), míg a dízelt 0,16 (66,27 Forint) euróból lehet mozgásban tartani.

Úgy látszik, az európai piac már készen áll a villanyfurgonok elterjedésére, 745 flottakezelő megkérdezése alapján 32 százalékuk tervez ilyen típusú haszongépjárművet vásárolni a közeljövőben. A problémát inkább a szűk kínálat okozza, a gyártók kapacitásának még csak pár százalékában készülnek elektromos furgonok.
Jól látható trend az elektromos hajtással szerelt haszongépjárművek terjedése. A nagyobb kategóriákban még nem vetették meg a lábukat, de a 3,5 tonnáig tartó szegmensben, a városi környezetben használt autóknál már egyértelműen használható alternatívát adnak. A hatótáv, a raktér kapacitása, illetve a hasznos terhelhetőség terén sincs már döntő lemaradásuk, a csendes működés, az agilis viselkedés, a használat közbeni nulla károsanyag-kibocsátás és főként az olcsóbb fenntartás egyértelmű pozitívuma az elektromos furgonoknak.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely