Hírek
Hatósági ár nélkül visszatérnek a dízelek?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Használt autó: drágább gázolajjal is megérheti a dízel
Semelyikünk nem lát a jövőbe, nem ismerjük előre az egy hónap múlva érvényes üzemanyagárakat. Vajon a mostani árak alapján olcsóbb egyáltalán a sokat dráguló gázolajat tankolni és benzines helyett dízelautót választani?
Nem tudni, mire számítsunk december 13. után
Tehát van rá esély, hogy december tizenharmadikától azok is a piaci árat fizetik az üzemanyagért, akik most még hatósági áron tankolhatnak. Ha a kormány nem lépcsőzetesen vezeti ki a rögzített árat, akkor mindenkinek kőkeményen megdrágul a benzin és még nagyobb mértékben a gázolaj. Valós piaci árán a benzin literje körülbelül 690, a gázolajé 825 forintba került cikkünk írásakor, ami lefelé és felfelé is mozdulhat innen.
Bármilyen forgatókönyv valósuljon is meg a kormány egyelőre ismeretlen tervei közül, az üzemanyag drágulása benne van a pakliban. Az árnövekedésnek lehet olyan hatása, amivel újra felértékelődhetnek a korábban oly népszerű, de keresettségben mára jóval a benzinesek mögé szoruló dízel használt autók.
2015 szeptemberében robbant ki a Volkswagen emissziós csalási botránya, ami dízelbotrányként rögzült a közvéleményben. A negatív hírek is okoztak elfordulást a gázolajjal hajtott személyautóktól, de a folyamatban szerepe volt a használt dízel személyautók időnként igen magas javítási költségeinek is.
2015 szeptemberében robbant ki a Volkswagen emissziós csalási botránya, ami dízelbotrányként rögzült a közvéleményben. A negatív hírek is okoztak elfordulást a gázolajjal hajtott személyautóktól, de a folyamatban szerepe volt a használt dízel személyautók időnként igen magas javítási költségeinek is.
Szervizköltségben jobb a szívó benzines
Nagyon sok dízel használt autó érkezett külföldről Magyarországra valójában akár 450-650 ezer km-es futásteljesítménnyel, amelyek alapos autókozmetikai kezeléssel és az óraállás meghamisítása után 150-200 ezer kilométeres használt autóként kezdtek új életet a becsapott autóvásárlóknál. A frissebb, 180-250 ezer kilométeres autókat a számlálót manipulálók akár jóval 100 000 kilométer alatti óraállással adták tovább, jelentős haszonnal.
A gyárban beszerelt alkatrészek közül elég sok van, ami nagyjából 150-250 ezer kilométert bír ki, így a vevők az élettartamuk végén járó kettős tömegű lendkerékkel, porlasztókkal, kuplungszettel miegyébbel vásároltak meg egy autót, amelynek javítására nem sokkal később rengeteg pénzt kellett költeniük. Nem az autó hibájából, „rosszaságából” fakadóan, egyszerűen az elhasználódott alkatrészek cseréjére. De épp a költséges szervizmunkák miatt fordult meg a közvélekedés és a sokáig közkedvelt dízelektől az egyszerűbb technikájú, turbófeltöltő nélküli, benzines szívómotorú autók felé fordult sok használtautó-vásárló.
De a korábbi évtizedek rekordárainál is több száz forinttal drágább üzemanyag átrendezheti a piacot, ismét növelve a dízel használt autók ázsióját. A felértékelődés logikus opció, mértéke azonban nagyrészt azon múlik, mennyivel kerül többe a gázolaj a 95-ös benzinnél.
De a korábbi évtizedek rekordárainál is több száz forinttal drágább üzemanyag átrendezheti a piacot, ismét növelve a dízel használt autók ázsióját. A felértékelődés logikus opció, mértéke azonban nagyrészt azon múlik, mennyivel kerül többe a gázolaj a 95-ös benzinnél.
Először nézzük, átlagosan mekkora fogyasztáskülönbséggel számolhatnak az autósok egymással összevethető benzines és dízelautók között! A párosítások zöme szívómotoros benzines és turbófeltöltős dízelautókra vonatkozik. A feltöltött motorok nyomatékfölénye kiolvasható a táblázat adataiból. Mivel összevethető futásteljesítmény, évjárat és felszereltség esetén a dízelautók ára jelenleg alacsonyabb a benzines szívómotorú modelltestvérekénél, az esetleg adódó javítások egy részét ez a különbség fedezheti.
Közúti átlagfogyasztási adatok a Spritmonitor.de adatbázisából, liter/100 km
Kisautó: Peugeot 207 (2006-2012) | |
1,4 16V (88 LE, 133 Nm): 7,05 | 1,4 HDi (68 LE, 160 Nm): 4,96 |
Kompakt autó: Mazda3 (BL, 2009-2013) | |
2,0 (150 LE, 191 Nm): 8,31 | 2,2D (150 LE, 360 Nm): 6,21 |
Középkategória: Toyota Avensis (T27, 2008-2018) | |
1,8 (147 LE, 180 Nm): 7,48 | 2,0 D-4D (126 LE, 310 Nm): 6,26 |
Kis egyterű: Nissan Note (E11, 2005-2012) | |
1,6 (110 LE, 153 Nm): 6,57 | 1,5 dCi (86 LE, 200 Nm): 5,20 |
Kompakt egyterű: Renault Scénic (JZ, 2009-2016) | |
1,4 TCe (130 LE, 190 Nm): 8,62 | 1,6 dCi (130 LE, 320 Nm): 6,39 |
Nagy egyterű: Ford S-Max (2006-2015) | |
1,6 EcoBoost (160 LE, 240 Nm): 9,24 | 2.0 TDCi (140 LE, 320 Nm): 7,15 |
A Spritmonitor.de a felhasználók tankolási naplóit összesítő adatbázis. A fenti modellek elterjedtségének köszönhetően a legtöbb példaautó különböző motorváltozataihoz igen nagy számú bejegyzést találunk, az adott modellel megtett kilométerek százezrei és milliói reálissá teszik az átlagfogyasztási adatokat.
Minden esetben lényegesen kevesebbet fogyaszt a dízelmotor. Ritkábban kell beállnunk velük tankolni, de a gázolaj felára miatt ez nem azt jelenti, hogy biztosan alacsonyabb üzemanyagköltséggel teszünk meg 100 kilométert. Az autópárosok közül egyedül a közismerten csekély benzinfogyasztású 1,8-as Avensis jut el kisebb üzemanyagköltséggel 100 km-re, mint az amúgy takarékos és jóval nyomatékosabb dízeles alternatíva. Igen csekély a dízelverzió költségelőnye a Nissan Note és a Ford S-Max esetében, meggyőzőbb a Renault Scénic és a Mazda3, még inkább kidomborodik a 207-es Peugeot esetében.
A benzines többletfogyasztása | 100 km költsége, 95-ös | 100 km költsége, gázolaj |
---|---|---|
Peugeot 207: 42,1% | 4860 Ft | 4090 Ft |
Mazda3: 33,8% | 5730 Ft | 5120 Ft |
Toyota Avensis: 19,5% | 5160 Ft | 5165 Ft |
Nissan Note: 26,3% | 4530 Ft | 4290 Ft |
Renault Scénic: 34,9% | 5950 Ft | 5270 Ft |
Ford S-Max: 29,2% | 6380 Ft | 5900 Ft |
100 km üzemanyagköltsége a cikk írásakor érvényes árakon: 95-ös: 690 Ft/liter; gázolaj: 825 Ft/liter. Kerekített értékek
Cikkünkben olyan autótípusokat szerepeltetünk, amelyeknél a gázolajos motorok kiforrottsága, megbízhatósága és a típushoz rendelkezésre álló javítóbázis alapján nem jelent kiugró kockázatot a dízelt választani. Ügyfeleink és olvasóink autózási igényei, közlekedési szokásai és az üzemanyagárak mozgása alapján eldől, hogy tényleg visszabillen-e az inga a dízelek felé. Bár a dízel személyautók reneszánszával aligha számolhatunk, a hatósági üzemanyagárak kivezetésével élénkülhet a kereslet azon öngyulladásos motorú használt autók iránt, amelyeknél jelentős a fogyasztáskülönbség a benzinesekhez képest.
Városi autónak nem jó a részecskeszűrős dízel!
Fontos kiemelni, hogy aki zömmel rövid városi utakat tesz meg és nem jár hetente-kéthetente legalább 50-100 kilométert lakott területen kívül, annak a részecskeszűrős dízeleket egyáltalán nem javasoljuk megvásárlásra. A DPF vagy koromcsapda néven is ismert szilárdrészecske-szűrőnek ugyanis többek között egyenletes, nagyjából 80-100 km/órás sebességre és kellően feltöltött tankra van szüksége az öntisztítási folyamat lefuttatásához. A regeneráció gyakorlatilag a szűrőben eltárolt korom hamuvá égetését jelenti.
Márkaszervizes átvizsgáláskor lehetőség van a szűrő hamutelítettségének lekérdezésére, a szűrőben felhalmozódó hamu ugyanis a filter elhasználódásához vezet, a csere pedig drága. A szűrő kimosására is létezik gyakorlat, de az autógyártók által javasolt megoldás a csere. Nem minden esetben, de márkaszervizeinkbe ellátogatva az autók alvázszáma alapján a munkafelvevő és szerviztanácsadó kollégáink segítségével kiderülhet, hogy az adott autóban van-e részecskeszűrő, a szervizcsatlakozón át kiolvasható diagnosztikai adatokból pedig az is kiderül, mennyi a hamutartalma, illetve működik-e egyáltalán vagy a kivágott szűrőt kiprogramozták az autó elektronikus vezérléséből, amire sajnos épp elég példa akad a használt autók között.
Márkaszervizes átvizsgáláskor lehetőség van a szűrő hamutelítettségének lekérdezésére, a szűrőben felhalmozódó hamu ugyanis a filter elhasználódásához vezet, a csere pedig drága. A szűrő kimosására is létezik gyakorlat, de az autógyártók által javasolt megoldás a csere. Nem minden esetben, de márkaszervizeinkbe ellátogatva az autók alvázszáma alapján a munkafelvevő és szerviztanácsadó kollégáink segítségével kiderülhet, hogy az adott autóban van-e részecskeszűrő, a szervizcsatlakozón át kiolvasható diagnosztikai adatokból pedig az is kiderül, mennyi a hamutartalma, illetve működik-e egyáltalán vagy a kivágott szűrőt kiprogramozták az autó elektronikus vezérléséből, amire sajnos épp elég példa akad a használt autók között.