Hírek
Színesebbek az átlagnál a magyar autóvásárlók
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Habár a gyártók sokféle, gyakran különleges színben kínálják autóikat, a vásárlók 2021-ben is megmaradtak néhány alapszínnél. A magyarok ebből a szempontból bátrabban mernek színt választani: a hazai színnépszerűségi sorrend igencsak eltér a globális trendről, nem beszélve egyes márkákról, melyek magyar vásárlói szembementek minden előzetes várakozással.
Egyeseknek kiemelten fontos, másoknak kevésbé érdekes, hogy milyen színű autót vezetnek, vesznek. Tény, hogy egy jó árnyalat sokat javíthat a jármű kinézetén, de mindez persze egyéni preferencia, ízlés kérdése. Összességében azonban nagyon hasonlóan gondolkodtak a világ autóvásárlói 2021-ben, amikor el kellett dönteniük új kocsijuk színét. Az alábbiakban ezen adatokban merülünk el.
Tavaly az autóvásárlók legnépszerűbb választása a fehér volt az Axalta autóipari festékbeszállító adatai szerint: az új autók 35 százaléka ebben a színben kelt el. Ez nem nagy meglepetés, tekintettel arra, hogy a 2015-ös év óta készülő kimutatások mindegyikében a fehér vezetett. Részaránya azonban az idei évre valamelyest csökkent, korábban 37-38 százalékkal volt ez a szín az első.
A legvilágosabb színt a sorban három szintén nem túl vibráló árnyalat követte, a fekete (19%), a szürke (19%) és az ezüst (9%). Ez a négy szín le is fedte az eladott autók 82 százalékát, a torta maradék szeletéből pedig két élénkebb árnyalat hasított még nagyot 2021-ben: a vásárlók 9 százaléka kért kék 8,5 százaléka piros színű autót.
A legvilágosabb színt a sorban három szintén nem túl vibráló árnyalat követte, a fekete (19%), a szürke (19%) és az ezüst (9%). Ez a négy szín le is fedte az eladott autók 82 százalékát, a torta maradék szeletéből pedig két élénkebb árnyalat hasított még nagyot 2021-ben: a vásárlók 9 százaléka kért kék 8,5 százaléka piros színű autót.
Ez a hat szín uralja az európai piacot is, de kissé más sorrendben: az öreg kontinensen tavaly szürke autókból fogyott a legtöbb (27%), ezt követte a fehér (23%), a fekete (22%), a kék (11%), az ezüst (8%) és a piros (5%). Mérhető volt még ezeken felül a barna (2%), a zöld (1%) és a sárga/aranyszínű (1%) autók részaránya.
Ismerve ezeket az adatokat, utánajártunk annak is, hogy a magyar vásárlók milyen színű autókat vásároltak 2021-ben. A CarNet-csoport által forgalmazott 16 márka által eladott 12.009 autó adatai elárulják, melyik színek számítottak népszerű választásnak idehaza.
A színek közül a kék árnyalataira van a legtöbb megnevezése a gyártóknak, a CarNet-adatokból származó listánkon több mint 70 különféle kékre utaló nevet találtunk az Alfa Romeo Anodizzatójától kezdve a Dacia tengerészkékjén át a Citroën Voltaicjáig.
Ismerve ezeket az adatokat, utánajártunk annak is, hogy a magyar vásárlók milyen színű autókat vásároltak 2021-ben. A CarNet-csoport által forgalmazott 16 márka által eladott 12.009 autó adatai elárulják, melyik színek számítottak népszerű választásnak idehaza.
A színek közül a kék árnyalataira van a legtöbb megnevezése a gyártóknak, a CarNet-adatokból származó listánkon több mint 70 különféle kékre utaló nevet találtunk az Alfa Romeo Anodizzatójától kezdve a Dacia tengerészkékjén át a Citroën Voltaicjáig.
Miért ez a szín van a forgalmiba írva?
A márkák összesített listáján több mint 500 színlehetőség szerepelt, ám természetesen nem ezek a gyári fantázianevek kerülnek be a gépkocsi forgalmi engedélyébe – komoly gondban is lennének a nyilvántartók, ha ez tényleg így volna, hiszen gyakorlatilag minden árnyalatnak új nevet lehetne adni. Ehelyett a magyar rendszerben összesen tíz szín létezik: fehér, sárga, narancs, piros, bíbor/lila, kék, zöld, szürke, barna és fekete. Az árnyalatokat ezen tíz szín egyikébe kell besorolni, mely néhány esetben nem egyszerű feladat, hiszen lehet, hogy egy árnyalat sehova, vagy épp több helyre is illene. Többszínű autóknál a domináns szín szokott szerepelni a forgalmiban, míg az olyan megoldásoknál, ahol gyakorlatilag a kasztni minden eleme különböző színű festést kapott, a tető színét szokták figyelembe venni a hatóságok.
Látható, hogy az Axalta-féle lista például külön kezeli a szürkét és az ezüstöt, a magyar szabályozás azonban egyben. Az adatok összesítésekor mi is az Axalta-féle megközelítést választottuk a szürke-ezüst kérdéskörben, egyébként pedig a magyar szabályozás szerint csoportosítottuk az egyes árnyalatokat.
A Carnet adatai szerint hazánkban a fehér szín viszi a prímet 36 százalékkal, csatlakozva a világ trendjéhez. A második hely a szürkéé lett 20 százalékkal, a harmadik helyen pedig némi meglepetésre a kék következett (12%), szorosan a fekete előtt (11%). A nemzetközi összevetésekben előkelőbb helyeken végző ezüstöt (6%) nálunk még a piros (7%) is megelőzte, az 1 százalékon felüli tartományt pedig elérte még a narancs, a barna, a zöld és a sárga is.
Érdekes megfigyelni, hogy az egyes márkákon belül melyek a legnépszerűbb árnyalatok. A legtöbb márkánál az összesített eredmények ismeretében nem meglepő módon a fehér dominált. Kivételek közé tartozott azonban az Abarth, ahol a legnépszerűbb árnyalat a Record-szürke volt, szorosan a Scorpione-fekete és a Podio-kék előtt.
Hasonlót tapasztalhattunk a Jeep esetében is, a gránitkristály-fényezés minden másnál népszerűbbnek bizonyult, a suzukisok kedvence a grafitmetál volt – mindkettő a szürke egy változata. Üde színfoltot jelentenek a Mazda-vásárlók is a magyar utakon, ők a Soul Red Crystal nevű piros árnyalatot vitték leginkább. Az Alfa Romeo ebből a szempontból kivétel, ugyanis náluk szinte minden árnyalat iránt ugyanakkora volt az érdeklődés: ebből a szempontból az ő vásárlóik voltak 2021-ben a legszínesebbek.
Mennyi az annyi?
A színek kapcsán a teljes képhez hozzátartozik, hogy sok esetben a fényezés felára döntő tényezőnek bizonyul. Részben ez is áll annak hátterében, miért épp a fehér, illetve a fekete a legnépszerűbb választás: márkáktól függően ezekért nem kell a vásárlónak plusz összeget fizetnie.
Attól függően, mennyire színesítjük autónkat, a vételár pár százezerrel is megnőhet, de előfordulhat milliós árnövekedés is. A CarNet kínálatának csúcsa ebből a szempontból az Alpine A110 GT-hez és A110 S-hez választható matt viharszürke, mely 1,85 millió forintba kerül. Kereken egymillióért kínálja az Alfa Romeo háromrétegű gyöngyházfényezéseit (Etna-piros, Ocra-sárga és Montreal-zöld) a Stelvio és a Giulia legjobban felszerelt változataihoz, a dobogó legalsó fokán pedig a Mazda MX-30 áll kétszínű Soul Red Crystaljával, melynek ára 700 ezer forint.
Ezek az értékek persze eltörpülnek a világ legdrágább autófényezései mellett. A Porschénél például egy 911 GT3 tetszőleges színűre történő fújása 5,2 millió forintnak megfelelő összegbe kerül. Az egyedi, a gyári soron nem feltétlenül teljesíthető kérések még ennél is drágábbak, nem beszélve a Porschénál is nagyobb luxusmárkákról. A McLaren csinált már egy Speedtailhez gyémántpelyhes fényezést több mint 50 millió forintnak megfelelő összegért, a Bugatti pedig iparági pletykák szerint hét számjegyű dollárösszegért színezett át egy Divót még 2021 elején.
Attól függően, mennyire színesítjük autónkat, a vételár pár százezerrel is megnőhet, de előfordulhat milliós árnövekedés is. A CarNet kínálatának csúcsa ebből a szempontból az Alpine A110 GT-hez és A110 S-hez választható matt viharszürke, mely 1,85 millió forintba kerül. Kereken egymillióért kínálja az Alfa Romeo háromrétegű gyöngyházfényezéseit (Etna-piros, Ocra-sárga és Montreal-zöld) a Stelvio és a Giulia legjobban felszerelt változataihoz, a dobogó legalsó fokán pedig a Mazda MX-30 áll kétszínű Soul Red Crystaljával, melynek ára 700 ezer forint.
Ezek az értékek persze eltörpülnek a világ legdrágább autófényezései mellett. A Porschénél például egy 911 GT3 tetszőleges színűre történő fújása 5,2 millió forintnak megfelelő összegbe kerül. Az egyedi, a gyári soron nem feltétlenül teljesíthető kérések még ennél is drágábbak, nem beszélve a Porschénál is nagyobb luxusmárkákról. A McLaren csinált már egy Speedtailhez gyémántpelyhes fényezést több mint 50 millió forintnak megfelelő összegért, a Bugatti pedig iparági pletykák szerint hét számjegyű dollárösszegért színezett át egy Divót még 2021 elején.
Az utóbbi időben egyébként a márkák is igyekeztek színesebbé tenni az autópiacot azzal, hogy egyes modelljeikhez alapáron nem fehér, fekete vagy szürke fényezést kínáltak, hanem valamilyen különlegesebb árnyalatot. Jó példa erre a Hyundai Kona, melyből kéket vásárolni a legolcsóbb választás, vagy épp a Nissan Juke felármentes pirosa.
Bízunk abban, hogy ez a trend folytatódik, és az eddigieknél is sokszínűbbé válnak a magyar utak.
Bízunk abban, hogy ez a trend folytatódik, és az eddigieknél is sokszínűbbé válnak a magyar utak.