Hírek
Miért drágultak meg az autók?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Több tényező hajtja fel az autóárakat
Ügyfeleink rendszeresen megkérdezik értékesítő munkatársainktól, hogy mitől emelkednek ilyen mértékben az autóárak? Jogosan szeretnék tudni, miért követel tőlük a korábban megszokottnál nagyobb invesztíciót autójuk újra cserélése. Ami biztos, hogy a felár nem a márkakereskedőknél csapódik le, mert a dealerek árrése egyértelműen nem gyarapodott. Az áremelkedésnek számos tényezője van, cikkünkben a legfontosabbakat világítjuk meg.
Árfelhajtó tényezők: euróárfolyam, pénzromlás, autóhiány
Legtöbb ügyfelünk saját maga is megtapasztalja a forintárfolyam romlását az euróval szemben. A forintgyengülés több lépcsőben kényszerítette az árlisták átírására a gépjárműimportőröket, akik euróban, esetleg dollárban számolnak el az autógyártókkal, illetve a márkák európai központjával.
Egy 20 000 eurós nettó árú új személyautó, 285 forintos árfolyamon még 5 700 000 forintért érkezett Magyarországra, de 375 Ft/eurós átváltási kurzussal rögtön 7 500 000 forintba kerül. A 27 százalékos forgalmi adó összege az első esetben 1 539 000 Ft, az utóbbiban 2 025 000 Ft. Máris 2 286 000 forinttal több szerepel az árcédulán ugyanazon az autón.
Infláció: A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022. márciusában a havi pénzromlás elérte az 1,0 százalékot 2022. februárjához képest. Éves összevetésben a fogyasztói árak átlagosan 8,5 százalékkal voltak magasabbak a 2021 márciusiaknál. Az új autók ára 8,6 százalékkal haladja meg a 2021 azonos időszakában feljegyzettet, drágulásuk az átlagos inflációt tükrözi.
Infláció: A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022. márciusában a havi pénzromlás elérte az 1,0 százalékot 2022. februárjához képest. Éves összevetésben a fogyasztói árak átlagosan 8,5 százalékkal voltak magasabbak a 2021 márciusiaknál. Az új autók ára 8,6 százalékkal haladja meg a 2021 azonos időszakában feljegyzettet, drágulásuk az átlagos inflációt tükrözi.
Többe kerül autót gyártani
Az autógyártók is meredeken emelik átadási áraikat, jóval magasabb összegeket számláznak a magyarországi vagy regionális vezérképviseletek felé az autókért. Megugrottak a nyersanyagárak, drágább lett többek között az acél és az alumínium, ahogy a műanyaggyártás egyik alapanyaga, a kőolaj is és nem utolsó sorban az elektronikai részegységek is.
A nyersanyagokon túl a gyártás költsége is növekszik. A magyarországi lakossági gázárakban és áramárakban nem közvetlenül jelenik meg az energiahordozók drágulása, de a vállalkozások itthon is hatalmas energiaköltség-növekedést viselnek a virágbolttól a légrugógyárig, ideértve az autószalonokat és a márkaszervizeket is. A kiugró árnövekedés az autóalkatrészek beszállítóit és az autók legyártását is érinti. Sokkal magasabb energiaszámlával gyártható le ugyanaz az autó, mint két vagy akár egy éve. Egy új autó gyártása rendkívül energiaigényes, ezért is jár egy átlagosnak tekinthető személyautó legyártása körülbelül 6-8 tonna szén-dioxid kibocsátásával. A nagyfeszültségű akkumulátorok gyártásának energiaéhsége miatt az elektromos autók születése még több CO2-emissziót okoz, amit később a villanyautó jellemzően kompenzál élettartama, használata során.
A nyersanyagokon túl a gyártás költsége is növekszik. A magyarországi lakossági gázárakban és áramárakban nem közvetlenül jelenik meg az energiahordozók drágulása, de a vállalkozások itthon is hatalmas energiaköltség-növekedést viselnek a virágbolttól a légrugógyárig, ideértve az autószalonokat és a márkaszervizeket is. A kiugró árnövekedés az autóalkatrészek beszállítóit és az autók legyártását is érinti. Sokkal magasabb energiaszámlával gyártható le ugyanaz az autó, mint két vagy akár egy éve. Egy új autó gyártása rendkívül energiaigényes, ezért is jár egy átlagosnak tekinthető személyautó legyártása körülbelül 6-8 tonna szén-dioxid kibocsátásával. A nagyfeszültségű akkumulátorok gyártásának energiaéhsége miatt az elektromos autók születése még több CO2-emissziót okoz, amit később a villanyautó jellemzően kompenzál élettartama, használata során.
Sokat gazdagodott az autók felszereltsége
Jelentősen bővül az autók alapfelszereltsége is, de a korábban extraként megvásárolható felszerelések egykori feláruknál sokkal kisebb arányban jelennek meg az árakban. Vegyünk példaként egy kisautót! A Toyota Yaris belépőmodellje olyan biztonsági és komfortfelszereléseket kínál, amelyek több kategóriával feljebb sem léteztek egy-két évtizede. A legalacsonyabb árú Yaris szériafelszerelése a mozgó és az álló autókon kívül a gyalogosokat és kerékpárosokat is felismerő ütközésmegelőző rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető berendezés, a jelzőtábla-felismerés és az intelligens adaptív tempomat is, ami sokáig csak luxuskategóriás autókhoz volt rendelhető extraként.
Felár nélkül jár az első, az oldalsó és a függönylégzsákon kívül az elöl ülők egymásnak csapódását megakadályozni hivatott középső légzsák is. A japán kisautó szériafelszereltségébe tartozik a légkondicionálón, az első elektromos ablakemelőkön, a távirányítós központi záron kívül a színes érintőképernyő és a telefonkihangosítás is. Az Európai Unióban jó ideje kötelezővé vált a blokkolásgátló, majd a menetstabilizáló elektronika (ESP) és a durrdefektek elkerülését szolgáló keréknyomás-ellenőrzés is. A vezető és utasainak védelme hosszútávú célkitézése az Európai Uniónak így a biztonsági berendezések mennyisége hosszútávon is drágítani fogja járműveinket.
Tisztábbak az autóink
Szintén hosszútávú Uniós cél a környezetvédelmi normák további szigorítása, hogy járműveink kevésbé terheljék a környezetet. 2014 szeptember elsejével kezdett életbe lépni az Euro 6 kipufogógáz-tisztasági szabvány. A mai új autók is Euro 6-os besorolásúak, de a norma jelenlegi lépcsőfokai sokkal szigorúbb követelményeket fednek. Az autók kipufogógáz-utókezelése jóval nagyobb ráfordítást, drágább eszközöket igényel. Az Euro 6D emissziós szinten a benzines motorok legtöbbjében is alaptartozék a szilárd részecskéket (nagyrészt a kormot) kiszűrő részecskeszűrő, a dízelek fejlett karbamid-adagolással, AdBlue-folyadékkal és speciális katalizátorokkal szabadítják meg kipufogógázaikat a mérgező nitrogén-oxidoktól. Mára alig létezik turbófeltöltő nélküli motor, továbbá a benzines és a dízelmotorok tisztább, hatékonyabb üzemét, a tökéletesebb égést drágább és fejlettebb befecskendezőrendszerek biztosítják.
Tehát a drágulás legtöbb összetevője független a márkakereskedői hálózattól. Részben a magyarországi gazdasági helyzet, részben az európai és a globális gazdasági folyamatok határozzák meg az autóárakat, még akkor is, ha egy autót hazánkban gyártanak. A magasabb árú autók azonban egyre több biztonsági eszközzel szolgálják ügyfeleink életének, egészségének megóvását, valamint egyre több kényelmi és multimédiás extrát kínálnak felár nélkül.