Hírek
Itthon vagy külföldön jobb használt autót venni?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Ennyibe kerül külföldről behozni használt autót
Egy ország használtautó-kínálatának méretét az eladott új autók mennyisége határozza meg. Aki használt autót venne és nem akar hónapokig hirdetéseket böngészni, népszerű modelleknél is arra az eredményre juthat, hogy itthon nincs olyan, amilyenre vágyik. Adja magát, hogy külföldön, elsősorban német nyelvterületen keressen az igényeinek megfelelő használt autót, ahol az autók jobb utakon futnak és új korukban a hazainál jellemzően gazdagabb felszereltséggel keltek el.
Irány Németország?
Cikkünkben egy kiskocsi és egy kompakt autó példáján vetjük össze a Németországban meghirdetett és az itthon vevőre váró használt autókat. Kalkulációinkban 380 forinttal szoroztunk be egy eurót, ami az utóbbi hetek 370-400 forint közötti ingadozásának alsó sávjához áll közelebb. A külföldi behozatal és a hazai használtautó-vásárlás összevetéséhez a választék mérete, a magyar lakosság és a használtautó-autókereskedők preferenciái alapján németországi használt autókat választottunk a Mobile.de adatbázisából.
Olaszországból magánemberek nemigen hoznak be használt autót, mert nehézkesebb a kiviteli adminisztráció és a hazaszállítás trélerrel működik, lábon nem. Távolabbi országokba, például Spanyolországba a nyelvi nehézségek miatt is elvétve indul magánszemély saját magának behozandó autóért, ahogy Hollandiának is többnyire csak azok vágnak neki, akik hibrid vagy elektromos autót keresnek.
Olaszországból magánemberek nemigen hoznak be használt autót, mert nehézkesebb a kiviteli adminisztráció és a hazaszállítás trélerrel működik, lábon nem. Távolabbi országokba, például Spanyolországba a nyelvi nehézségek miatt is elvétve indul magánszemély saját magának behozandó autóért, ahogy Hollandiának is többnyire csak azok vágnak neki, akik hibrid vagy elektromos autót keresnek.
Lejjebb indul és magasabban zár kint a Toyota Yaris
Nézzünk először egy 10 év feletti, ma is nagyon keresett városi autót! A Toyota Yaris második generációja 2005 és 2011 között volt piacon. Ez az XP9, helyesebben XP9F kódjelű Yaris, amiből az F a Franciaországban gyártott modelleket jelöli. Az Európában értékesített autók szinte mindegyike XP9F-es, tehát a francia-belga határhoz közeli Valenciennes-ben készült. Ügyfeleinket a Toyota M5-nél ma is ez az üzem látja el Yaris és Yaris Cross modellekkel.
A második Yaris-generáció bemutatásával eltűnt az egyterű Yaris Verso. A Toyota Yaris több nyugat-európai országban Daihatsu Charade néven is kapható volt. Bár nincs belőlük sok, a használtautó-behozatalban gondolkodóknak érdemes a testvérmodellre is rákeresniük, mert a Charade egyenértékű a vele műszakilag és formailag is megegyező kettes Yarisszal.
Csak városi utakra jól beválhat az 1,0 VVTi, amely négyhengeres elődjével ellentétben sorhármas benzines. Az Aygóból átvett háromhengeres részben visszalépés, mert egyenetlenebbül jár, de viszonylag jó nyomatékleadása és 6 l/100 km alatti átlagfogyasztása elfogadhatóvá teszi rezgéseit.
Csak városi utakra jól beválhat az 1,0 VVTi, amely négyhengeres elődjével ellentétben sorhármas benzines. Az Aygóból átvett háromhengeres részben visszalépés, mert egyenetlenebbül jár, de viszonylag jó nyomatékleadása és 6 l/100 km alatti átlagfogyasztása elfogadhatóvá teszi rezgéseit.
Messze a 87 lóerős 1,3 VVTi a legvonzóbb motorváltozat, mert utódát, a kezdetben 101 lóerős, majd 99 lóerőre visszavett 1NR-FE kódjelű, 1,33 literes Yarist érintheti a súlyos olajfogyasztás, amit az olajáteresztő gyűrűkben lévő apró lyukak eltömődése, a gyűrűk kokszosodása, majd megszorulása okoz.
A kiugró olajfogyasztás részben az elodázott olajszervizekre és a gyárilag előírt 0W20-as kenőanyag helyett a csak átmenetileg engedélyezett 5W30-as motorolaj használatára vezethető vissza. Sajnos az 1,33-as benzinesnél a sok rövid út megtétele is fokozza a magas olajfogyasztás veszélyét, ami egy eredendően városi autónál nehezen kivédhető.
Érdemes tehát a 87 lóerős 1,3 VVTi-re koncentrálni a keresést, akkor is, ha ebben hat- helyett még ötfokozatú a sebességváltó és valós átlagfogyasztása a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint két deciliterrel magasabb, 6,15 helyett 6,35 liter 100 kilométeren.
Érdemes tehát a 87 lóerős 1,3 VVTi-re koncentrálni a keresést, akkor is, ha ebben hat- helyett még ötfokozatú a sebességváltó és valós átlagfogyasztása a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint két deciliterrel magasabb, 6,15 helyett 6,35 liter 100 kilométeren.
Használtautók.hu: itt tekintheti meg használt Toyota Yarisokat a CarNet kínálatából https://hasznaltautok.hu/search-results?brand=TOYOTA&model=YARIS&minyear=2000&maxyear=2021&highlighted=0&is_rentable=0&page=1
300 ezer kilométerig, légkondicionálós autókra szűrtük le a hazai kínálatot, mert a láncos vezérlésű 1,3 VVTi-vel 400-480 ezer km-t futott Yarisokat is hirdetnek. Magyarországon a netes keresőkben 1,1 és 1,8 millió forint közötti árakkal találkozhatunk.
Németországban a szintén alku előtti összegek erre a motorváltozatra és 300 ezer km-nél nem magasabb óraállással 2200-6900 euró között mozognak, ha itt is kihagyjuk a számításból az árszintet torzító végleteket, a javítatlan sérüléses, drága szervizmunkára szoruló, illetve a 7500-8000 euróra tartott autókat. Ez kerekítve 840 ezer és 2,6 millió Ft közötti árakat jelent. Értelemszerűen az igazolhatóan csekély futásteljesítményű, legalább részben követhető szerviz-előéletű autók kerülnek többe mindkét országban.
Németországban a szintén alku előtti összegek erre a motorváltozatra és 300 ezer km-nél nem magasabb óraállással 2200-6900 euró között mozognak, ha itt is kihagyjuk a számításból az árszintet torzító végleteket, a javítatlan sérüléses, drága szervizmunkára szoruló, illetve a 7500-8000 euróra tartott autókat. Ez kerekítve 840 ezer és 2,6 millió Ft közötti árakat jelent. Értelemszerűen az igazolhatóan csekély futásteljesítményű, legalább részben követhető szerviz-előéletű autók kerülnek többe mindkét országban.
Míg a kínálat legaljáról választva a hazai forgalomba helyezés költségeivel és az utazással együtt is talán rentábilis lehet Németországba menni használt Toyota Yarisért, a jobb állapotú, szervizelt, várhatóan kevesebb kiadást tartogató autók kinti ára jóval magasabb lehet, mint Magyarországon. Még a behozatal külön részletezett költségei nélkül is (ld. a táblázatot).
Hol van jobb árban a C346-os Ford Focus?
Nézzük a Ford Focus harmadik generációját, amely az egyik legnépszerűbb kompakt autó Magyarországon és Európa-szerte is. Van belőle ötajtós, négyajtós lépcsőshátú és kombi, illetve a C-Max/Grand C-Max párossal öt- és hétüléses egyterű is. Biztonságos, kiváló ár/érték arányú autó, 86 és 350 lóerő közötti motorválasztéka a legszélesebb a kategóriában.
Kifejlesztése a One Ford stratégia jegyében zajlott. A Boeing éléről, a repülőgépiparból átnyergelő Ford-elnök, Alan Mulally alapelve volt a földkerekség minden pontján nagyon hasonló formában és technikával értékesített világautók visszahozása. A fejlesztési és a gyártási költségeket csökkentő módszerrel ismét találkozott a még a Focus I-re épülő észak-amerikai és a harmadik generációjához érő európai modell.
Kifejlesztése a One Ford stratégia jegyében zajlott. A Boeing éléről, a repülőgépiparból átnyergelő Ford-elnök, Alan Mulally alapelve volt a földkerekség minden pontján nagyon hasonló formában és technikával értékesített világautók visszahozása. A fejlesztési és a gyártási költségeket csökkentő módszerrel ismét találkozott a még a Focus I-re épülő észak-amerikai és a harmadik generációjához érő európai modell.
Használtautók.hu: itt tekintheti meg a CarNet harmadik generációs használt Ford Focusait: https://hasznaltautok.hu/search-results?brand=FORD&model=FOCUS&minyear=2011&maxyear=2019&highlighted=0&is_rentable=0&page=1
Ez a C346 kódjelű modellgeneráció hozta le és tette a prémiummárkák ügyfélkörénél sokkal több embernek elérhetővé azokat az életmentő vezetőtámogató rendszereket, amelyeket az akkor még a Ford-konszernhez tartozó Volvónál röviddel azelőtt, az S60 második nemzedékével érkeztek. Ilyen technika például az automatikus távolságtartású, adaptív tempomat, az automatikus vészfékezés a kis sebességű, ráfutásos ütközések elkerülésre vagy súlyosságuk mérséklésére.
Rengeteg motorváltozat van a Focusból, mi az 1,6 Ti-VCT-vel, a rendkívül keresett szívó benzinessel vetettük össze a külföldi és a magyarországi használtautó-kínálatot. Megfelelő karbantartással, időbeni olajcserékkel és a gyári előírásnak megfelelő, 5W30-as viszkozitású olajjal ez egy igen tartós és problémamentes motor.
Rengeteg motorváltozat van a Focusból, mi az 1,6 Ti-VCT-vel, a rendkívül keresett szívó benzinessel vetettük össze a külföldi és a magyarországi használtautó-kínálatot. Megfelelő karbantartással, időbeni olajcserékkel és a gyári előírásnak megfelelő, 5W30-as viszkozitású olajjal ez egy igen tartós és problémamentes motor.
A változó szelepvezérléses, szíjas vezérlésű négyhengeres dupla katalizátoros és négy lambdaszondás, tehát az egyes és a kettes, illetve a hármas és a négyes hengernek külön katalizátora van, a katalizátorok előtt és után dolgozik egy-egy oxigénszenzor. Fontos a gyári gyújtógyertya használata és időbeni cseréje, mert a túlhasznált gyertyákkal elromolhatnak a lambdaszondák és a katalizátorok is. Szerviztanácsadó kollégáink az autó alvázszáma alapján pontos csereintervallumot tudnak mondani Ügyfeleinknek a CarNet Ford-márkaszervizeiben.
Hazánkban körülbelül 3,5 és 4,4 millió Ft között szór a szívó benzinesek ára 2015-2016-os évjárattal. Németországban ezzel a motorverzióval a 8980-11 945 eurós ársávban hirdetik azokat az autókat, amelyekben van légkondicionáló és nincs rajtuk javítatlan törésnyom. Átszámítva ez 3,4-4,5 millió forintot jelent, amire rájönnek a behozatal és a hazai regisztráció költségei.
A külföldi használtautó-behozatal a legtöbb népszerű típusnál nem kecsegtet érdemi árelőnnyel. Legalábbis addig nem, ameddig a forint árfolyama nem erősödik lényegesen az euróhoz képest, mert erősebb átváltási kurzussal mások lennének a számok.
A külföldi használtautó-behozatal a legtöbb népszerű típusnál nem kecsegtet érdemi árelőnnyel. Legalábbis addig nem, ameddig a forint árfolyama nem erősödik lényegesen az euróhoz képest, mert erősebb átváltási kurzussal mások lennének a számok.
Először itthon kell körülnézni
Ha valaki tud színben és felszereltségben bizonyos határok között kompromisszumot kötni vagy hajlandó várni és hosszabb ideig, akár fél-egy évig követni itthon a használtautó-hirdetéseket, annak erősen kétséges, hogy érdemes-e nekivágnia az útnak. Aki Hannoverben, Hamburgig utazva vagy Stuttgart környékén csalódik a kinézett autóban, feleslegesen ölte idejét és a pénzét egy oda-vissza 2000-2500 kilométeres, többnapos útba.
Egy jól karbantartott, igazolhatóan szervizelt autó külföldön sem lesz olcsó, pláne nem a mostani forint-euró árfolyammal. Aki mégis megpróbálja, sose egy autót nézzen ki, ne a bordó, tolótetős modellt akarja hazahozni, hanem válasszon ki több használt autót, és fűzze fel őket egy útvonalra! A kinti használtautó-kínálat is sokat szűkült, a vonzó autók könnyen elkelhetnek, mire valaki itthonról odaér.
Érdemes a keresést és az autónézést, a próbautakat itthon kezdeni és csak akkor nekivágni a külföldi autóvásárlásnak, ha a közelebbi, könnyebben átvizsgáltatható autók közül egyik sem volt megfelelő. A Hasznaltautok.hu adatbázisban kereshető, a CarNet márkakereskedéseinek bevizsgált, állapotfelmérésen ellenőrzött használt autóival nagyban csökkenthető a használtautó-vásárlás kockázata és időigénye is.
Egy jól karbantartott, igazolhatóan szervizelt autó külföldön sem lesz olcsó, pláne nem a mostani forint-euró árfolyammal. Aki mégis megpróbálja, sose egy autót nézzen ki, ne a bordó, tolótetős modellt akarja hazahozni, hanem válasszon ki több használt autót, és fűzze fel őket egy útvonalra! A kinti használtautó-kínálat is sokat szűkült, a vonzó autók könnyen elkelhetnek, mire valaki itthonról odaér.
Érdemes a keresést és az autónézést, a próbautakat itthon kezdeni és csak akkor nekivágni a külföldi autóvásárlásnak, ha a közelebbi, könnyebben átvizsgáltatható autók közül egyik sem volt megfelelő. A Hasznaltautok.hu adatbázisban kereshető, a CarNet márkakereskedéseinek bevizsgált, állapotfelmérésen ellenőrzött használt autóival nagyban csökkenthető a használtautó-vásárlás kockázata és időigénye is.
Ennyibe kerül behozni egy használt autót
Táblázatunkban egy érvényes műszaki vizsgás külföldi használt autó hazai regisztrációjának költségei láthatók. A példaautó egy 2015. júniusi Ford Focus 1,6 Ti-VCT. A várható költségek az autó környezetvédelmi besorolása (Euro-normája) ismeretében gyorsan kikalkulálhatók a szamoldki.com/auto/autobehozatal weboldalon.
Amennyiben a használt autó kinti műszaki vizsgáját érdemes honosítani, az 8000 forintba kerül. Ha a behozott használt autónak nincs érvényes műszakija, a kormányhivatal kiró 22 800 forintot származás-ellenőrzés címén és erre jön rá az új műszaki vizsga 16 290 forintos költsége. Amennyiben az autónak van kinti műszakija, de az nem érvényes egy évnél tovább, honosítás helyett jobban megéri itthon rögtön műszaki vizsgát tenni, mert az 16 290 forintért két évre szól. A külföldről érkező, honosítandó vizsgájú használt autóknak is végig kell menniük a vizsgasoron az első hazai regisztrációval megbízott vizsgaállomásokon. A fővároson belül ez a két vizsgabázis a Mozaik és a Vas Gereben utcában működik. Amennyiben az autók nem felelnek meg a közlekedésbiztonsági minimumkövetelményeknek, kinti műszakijuk sem honosítható.
Amennyiben a használt autó kinti műszaki vizsgáját érdemes honosítani, az 8000 forintba kerül. Ha a behozott használt autónak nincs érvényes műszakija, a kormányhivatal kiró 22 800 forintot származás-ellenőrzés címén és erre jön rá az új műszaki vizsga 16 290 forintos költsége. Amennyiben az autónak van kinti műszakija, de az nem érvényes egy évnél tovább, honosítás helyett jobban megéri itthon rögtön műszaki vizsgát tenni, mert az 16 290 forintért két évre szól. A külföldről érkező, honosítandó vizsgájú használt autóknak is végig kell menniük a vizsgasoron az első hazai regisztrációval megbízott vizsgaállomásokon. A fővároson belül ez a két vizsgabázis a Mozaik és a Vas Gereben utcában működik. Amennyiben az autók nem felelnek meg a közlekedésbiztonsági minimumkövetelményeknek, kinti műszakijuk sem honosítható.
A használtautó-behozatal költségei
Ford Focus 1,6 Ti-VCT, 2015/06 | Költségek |
Vételár* | 11,2110 500 euró/3 990 000 Ft |
Útiköltség (3 tank üzemanyag, autópályadíjak, szállás 2 éjszakára 2 főre, étkezés) | 180 000 Ft |
Exportrendszám és felelősségbiztosítás a hazahozatalhoz* | 250 euró/95 000 Ft |
Regisztrációs adó | 27 625 Ft |
Vagyonszerzési illeték** | 59 800 Ft |
Műszaki vizsga honosítása | 8000 Ft |
Eredetiségvizsgálat** | 18 500 Ft |
Rendszámtábla | 8 500 Ft |
Forgalmi engedély** | 6 000 Ft |
Törzskönyv** | 6 000 Ft |
Az utazás, a hazahozatal és a magyarországi forgalomba helyezés összköltsége | 409 425 Ft |
Végösszeg | 4 399 320 Ft |
* 380 Ft/euró árfolyamon számolva
**Magyar rendszámos használt autó átírásakor is érvényesülő költségelem
**Magyar rendszámos használt autó átírásakor is érvényesülő költségelem