Hírek

Használt autó: ha nem minden a pénz

Ha egy autó újonnan álom maradt az ára vagy más ok miatt, az használtan sokkal közelebb jöhet és meg is valósulhat. Cikkünkben elérhető élményautók árát, üzemanyagköltségeit és közterheit vetjük össze az adott típus szerényebb, hétköznapibb verziójáéval. Mivel a várható szervizkiadások az adott autó elhasználtságától, korábbi karbantartásaitól, az előző tulajdonosok vezetési stílusától függnek és emiatt nagyon nehezen kalkulálhatók, táblázatainkban inkább az autók reális közúti átlagfogyasztását szerepeltetjük. Az értékek a Spritmonitor.de adatbázisán, tehát autótulajdonosok tankolási naplóin alapulnak. Lássuk, mivel jár, ha a szívünkre hallgatunk!

Renault Twingo II: kultikus RS vagy takarékos 1,2-es?

Nagyon ritka, hogy egy autó annyira betaláljon, mint a Twingo első nemzedéke. Az 1992-ben bemutatott kisautó káprázatos piaci sikert hozott és máig hű rajongóbázist teremtett magának. 2007-ben bemutatott, 3,6 méteres utódának nehéz örökség volt ez a világsiker, de a második generációból született egy kultikussá érő sportváltozat, a 17-es felnikkel szerelt RS.
Egészen más a sima és az RS Twingók kiállása, mert a sportmodell nyomtávja nagyságrendileg hat centiméterrel szélesebb. Motorja, váltója és futóműhangolása is vérforralóan sportos, megmaradt viszont a Twingók okos és hasznos tologatható hátsó ülése. Az egyben mozgatható hátsó pados előddel szemben itt oldalanként külön állíthatók a hátsó ülések, amivel hatalmas lábteret vagy 165 helyett 285 literes csomagteret teremthetünk pár mozdulattal.

12,3 másodperces 100-ra gyorsulásával és 169 km/órás végsebességével a Twingo a D4F 772 kódjelű motorral is elég fürge. Ha a 75 helyett a 133 lóerős négyhengerest választjuk a Twingo RS-ben vagy a Gordiniben, a gyorsulás 8,7 mp-re, a végsebesség 201 km/órára javul. A K4M motorkódú benzines kisebb testvéréhez hasonlóan kiforrott, megbízható motor. Kellően sűrű, 8-10 ezer kilométeres olajcsere-intervallummal jól bírja a fokozott terhelést, de az erősen üvegelt motorok olajigényére oda kell figyelnie a tulajdonosnak, amiben semmi szokatlan nincs.
Típus
Renault Twingo 1,2
Renault Twingo 1,6 RS
Teljesítmény
75 lóerő
133 lóerő
Gépjárműadó
10 175 Ft
18 130 Ft
Kgfb*
54-125 ezer Ft
56-155 ezer
Casco biztosítás
57-152 ezer Ft
65-205 ezer Ft
Közúti átlagfogyasztás, l/100 km
5,83
8,05
*Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás
75 lóerős motorral nagyjából 850 ezer és 1,8 millió Ft között mozog a használt Renault Twingók értéke a második generációból. Utóbbi az RS-nél inkább a belépőszinthez van közelebb, mert itt 1,5 és 2 millió Ft között szórtak a kínálati árak a cikk írásakor.
Első ránézésre nem nagy érvágás az 1,2 16V helyett a RS Twingót tartani. Az éves teljesítményadó, a casco és a kötelező felelősségbiztosítás árkülönbsége elhanyagolható. A fogyasztás más ügy, mert a 2,2 literes többletfogyasztás a literenként 480 forintos üzemanyaggal számolva 100 kilométeren 1056 forintos eltérés. Évente 15 000 km-t megtéve ez máris 158 400 forintra rúg.

Fontos tudni, hogy az RS-ből alapverzió és még sportosabb is létezett. Aki a Cup-csomagos csúcsmodellt választja, egy ma már nem létező élményfaktorral ellátott autót kap. A kihegyezett, nagy fordulatszámon vérpezsdítő szívómotor mellé egy rázós, de veszett gyors sportmodellje lesz olyan úttartással, amivel pályanapokon szó szerint körbeautózhat másokat, ha megfelelő gumiabroncsot használ.
Cserébe a Cup-futóműves Twingókhoz sokkal többe kerülhetnek a kerékfelfüggesztés kopóalkatrészei, a lengőkarok, szilentblokkok, a gömbfejek és a lengéscsillapítók, mint egy sima háromajtóshoz. A CarNet pesti és budakalászi márkaszervizeiben az alvázszám alapján alkatrész-értékesítő kollégáink pontos összegeket tudnak mondani a különféle kopóalkatrészek áraira. Lényeges tudni azt is, hogy a sima Twingóval szemben az RS Twingókhoz sok tételből csak gyári pótalkatrész rendelhető, utángyártott nem.

Ford Focus II (C307, 2004-2011): öt henger vagy józanság?

Alacsony fenntartási költségei, magas biztonsági színvonala, tág motorválasztéka és sokféle karosszériája a legnépszerűbb használt autók közé emelte a Ford Focus második generációját. A kiváló ár/érték arány nemcsak a joggal népszerű, 100 lóerős, vezérlésállítástól mentes 1,6-os benzinesre igaz, de a csúcsmodellre is. A Focus II ST ugyanis megad valamit, amit egy Honda Civic Type-R, Opel Astra H OPC, Renault Mégane II RS vagy VW Golf V GTI nem: öthengeres a motorja.

A Volvótól átvett, 2521 vagy 2522 köbcentis turbómotor ereje, hangja és karaktere a fő élményfaktor az ST-ben. Nem csoda, ha valaki vágyódni kezd rá a 100 lóerősből, hiába nyújt az ezerhatos a maga szintjén közmondásosan jó vezethetőséget. A 11,9 helyett 6,8 másodperces 100-ra gyorsulás és a 180 helyett 241 km/órás végsebesség más liga.
Sima 1,6-os benzines Focust 750-800 ezer forinttól kapni 15-17 évesen. A ráncfelvarrás utáni, ún. rendőrlámpás modellek ára alacsony óraállással, jó állapotban 2-2,1 millió forintig ível, összességében több száz autó közül válogathatunk.

Nagyon más a helyzet az ST-vel, mert nagyjából 20 darab egy-hatos Focusra jut egyetlen öthengeres, jellemzően 10-20 autót találni csak az internetes hirdetésekben. 2-2,3 millió forinttól hozhatók el a legolcsóbbak. A tuningmentes, optikailag is gyári kivitelű autókért jellemzően 3,3-3,9 millió forintot vár tulajdonosuk, ha a 2008-as modellfrissítés után készültek. A kínálat zömmel nyugatról behozott autókból áll, az ötajtósok használati értéke jóval magasabb, de rendkívül ritkák.
Típus
Ford Focus 1,6 16V
Ford Focus 2,5 ST
Teljesítmény, lóerő
100 lóerő
226 lóerő
Gépjárműadó
13 690 Ft
30 710 Ft
Kgfb
56-155 ezer Ft
72-218 ezer Ft
Casco biztosítás
71-185 ezer Ft
134-462 ezer Ft
Közúti átlagfogyasztás
7,72
10,59
100 kilométeren 1400 forint az ST-k többletfogyasztása a 100 lóerős benzineshez képest, ami városi forgalomban ennél több, 4-6 liter is lehet, gyors autópályás tempónál viszont jóval kisebb. Évi 15 000 km-t megtéve 210 000 forint a tankolások árkülönbsége, ám aki tartja magát ahhoz, hogy az ST-t a sima 95-ösnél jobb benzinnel használja, ott ez a felár máris jóval nagyobb. A kötelező felelősségbiztosításban és a gépjárműadóban a sportváltozat többletigénye nem vészes, a két autó cascójának árkülönbsége jóval nagyobb.

Akárcsak a többi Ford, a Focus ST szervizköltségei is kedvezők a saját szegmensén belül. A féltengelyekből gyári felújított is elérhető, kedvező áron. Az öthengereshez kettős tömegű lendkerék tartozik, szemben az egytömegű lendkerékkel szerelt 1,6-os verzióval, de a kulturáltan forgó öthengeres nem terheli úgy a kettős tömegű lendkereket, mint például a négyhengeres dízelek.

Alfa Romeo 159: merjünk nagyot álmodni?

Egy nemes és elegáns autót választottunk a középkategóriából a hétköznapi és a csúcsmodell összevetéséhez a 159-es Alfa Romeóval. A 939 gyári kódjelű típus 2005 és 2012 volt kapható hazánkban.

Bár a dízelmotorok ázsiója jócskán esett a Volkswagen emissziós csalási botrányát követően, az Alfa Romeo 159-ből a dízelek vonzóbbak a benzines motoroknál. A belépőmodell a hengerenként kétszelepes 1,9 JTDm 8V, amely 120 lóerejével nem ígér sokat, de 280 Nm-rel cseppet sem kárhoztatja alárendelt szerepre a 159-es Alfát. A limuzin végsebessége 191 km/óra, gyorsulása 0-ról 100-ra kereken 11 másodperc.
Mesés hangjával, finomabb járásával és imádni való karakterével az öthengeres turbódízel más világ. 200 és 210 lóerős kapható a hengerenként négyszelepes 2,4 JTDm-ből, nyomatékuk egyformán 400 Nm. A sorötös motor lehengerlő gyorsulást ad 8,2-8,4 mp közötti időkkel 100-ig, és csak 227-230 km/óránál fullad ki a belső sávban. De a szélső értékeknél fontosabb a csodálatos motorhang, amivel minden kihúzatáskor megajándékoz.

1,9 literes dízelmotorral nagyjából 950 000 és 2,2 millió forint közötti áron kaphatók a 159-es Alfák, az öthengeres dízelek ára alig magasabb: 1,1-1,2 millió forintnál indulnak és 2-2,5 millió forintig mennek fel. Ennél többet egyedül a TI sportmodellekért kér tulajdonosuk.
Viszont jóval szűkebb a választék a soros öthengeresekből, mint a négyhengeresekből, mert utóbbiból az 1910 köbcentist követő 2,0 literes motor is bővíti a kínálatot. A 200 és a 210 lóerős dízelből sokkal kisebb a felhozatal, 20-25 autót hirdet gazdája a cikk írásakor.

Közös előnyük az igen gazdag felszereltség. A legtöbb 2,4-es Distinctive kivitelű, nagyon sok alapáron járó extrával és az öthengeres dízel Alfa 159-eseket az is vonzóbbá teszi, hogy elérhetők voltak azzal a fejlett és igényes összkerékhajtással, amivel a V6-os benzines.

Havonta ezer forint a gépjárműadók különbsége, ahogy sem a casco, sem a kötelező felelősségbiztosítás legalacsonyabb tarifái között nincs akkora különbség, ami elhomályosítaná a 2,4 JTDm fényét a négyhengeressel szemben. Évente 15 000 kilométeres futásteljesítménnyel számolva a nagyobb motoros modellt 97 000 forinttal kerül többe tankolni. Ennél kisebb futásteljesítménynél jelentéktelenebbé válik a felár, aki azonban évi 30-45 ezer kilométert autózik, 200-300 ezer forinttal többet hagy a benzinkúton az átlagfogyasztással számolva.
Típus
1,9 JTDm 8V
2,4 JTDm 20V
Teljesítmény, lóerő
120 lóerő
200/210 lóerő
Gépjárműadó
16 280 Ft
27 195/28 490 Ft
Kgfb
60-177 ezer Ft
76-218 ezer Ft
Casco biztosítás
139-353 ezer Ft
190-477 ezer Ft
Közúti átlagfogyasztás
6,89
8,25
Megbízhatósági tekintetben a 159-es Alfák legstabilabb motorja az 1910 köbcentis dízel, mert ennél nem fordultak elő az öthengeresek egy részét érintő csapágyproblémák és hengerfejhibák. A 159-es Alfák közül érdemes a 2008-as modellfrissítés utáni autókat keresni, mert az átdolgozással az autó 45 kilóval könnyebb lett, elsősorban a futómű módosításaival.

Egy igazán jó autó öröme és élvezeti értéke alig felbecsülhető tétel az autót szerető emberek életminőségében. Reméljük, hogy cikkünkkel segíthettünk a mérlegelésben, a döntés meghozatalában. A Használtautók.hu weboldalon, a CarNet saját autói között márkaszervizekben ellenőrzött, állapotfelmérésen átvizsgált használt autókat találnak.

*Cikkünkhöz minden esetben 2010-es évjáratú autókkal kalkuláltuk a biztosítási díjakat és az adóterheket. A cascóban 10 százalék vagy 50 000 Ft az önrész, a kötelező felelősségbiztosítás A0 kategóriában kapott díjajánlat, minden esetben elektronikus kommunikációs kedvezményekkel, éves átutalásos díjfizetéssel, de más engedmények, például gyermekkedvezmény nélkül. A tarifát budapesti, 40 éves, 20 éve vezető férfi tulajdonosra kértük le, évi 10-15 000 kilométeres futással.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely