Hírek
Mivel a legolcsóbb autózni?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Benzin, dízel, hibrid, gázüzem: mit lépjek, ha 480 Ft az üzemanyag?
Casco, értékvesztés, gumicsere, karbantartás, kocsimosás, kötelező felelősségbiztosítás, parkolás, teljesítményadó, úthasználati díj, esetleg hitelkamat: az autótartás sokféle kiadással jár. Egy részük akkor is adott, ha egy métert sem megyünk az autóval és van, ami a használattal arányos. Ilyen tétel a felsorolásban még nem említett üzemanyag.
Nem mindenki méri, pedig súlyos tétel
Van, aki precíz táblázatokban rögzíti a megtett utakat és az eltankolt litereket, más viszont nem számolja a fogyasztást és 9999 kilométeren áll az autójában a napi számláló. De a fogyasztás mindkettejüknek lényeges kiadás az autóhasználatban, így a várható üzemanyagigény fontos döntési szempont egy használt autó kiválasztásakor.
Cikkünkben ezért többféle autótípus átlagfogyasztását vetjük össze különböző motorváltozatok esetén. Van közöttük kisautó, van alsó középkategóriás modell, szerepel az áttekintésben egyterű, nagy utazóautó és SUV is. A táblázatokban a közúton mért átlagfogyasztás szerepel, az adatok forrása a Spritmonitor.de weboldal. Ezt az adatbázist sok magyar autós is tölti a tankolások alapján. Az adatok tehát nem az európai szabvány szerint mért, próbapados laborvizsgálaton adódó eredmények, hanem a valós forgalomban tapasztalt fogyasztási értékek.
Minden üzemanyag esetében a cikk írásakor érvényes összegekkel számoltunk, 10-10 fillérrel felkerekítve a literenkénti árakat. A 95-ös benzint és a gázolajat a literenként 480 forintos hatósági árral kalkuláltuk. Az autógázra 315 Ft/literes összeget vettünk figyelembe. Ennél vannak jutányosabb LPG-források, de így egyazon budapesti töltőállomás adataival számolhattunk, ahol a sűrített földgáz is elérhető. A CNG-t nem térfogatra, hanem súlyra tankoljuk, tehát itt a 750 forintos ár egy kilogrammra vonatkozik! Lássuk, melyik autóból melyik verzió ígéri a legkisebb üzemanyagköltségeket!
Cikkünkben ezért többféle autótípus átlagfogyasztását vetjük össze különböző motorváltozatok esetén. Van közöttük kisautó, van alsó középkategóriás modell, szerepel az áttekintésben egyterű, nagy utazóautó és SUV is. A táblázatokban a közúton mért átlagfogyasztás szerepel, az adatok forrása a Spritmonitor.de weboldal. Ezt az adatbázist sok magyar autós is tölti a tankolások alapján. Az adatok tehát nem az európai szabvány szerint mért, próbapados laborvizsgálaton adódó eredmények, hanem a valós forgalomban tapasztalt fogyasztási értékek.
Minden üzemanyag esetében a cikk írásakor érvényes összegekkel számoltunk, 10-10 fillérrel felkerekítve a literenkénti árakat. A 95-ös benzint és a gázolajat a literenként 480 forintos hatósági árral kalkuláltuk. Az autógázra 315 Ft/literes összeget vettünk figyelembe. Ennél vannak jutányosabb LPG-források, de így egyazon budapesti töltőállomás adataival számolhattunk, ahol a sűrített földgáz is elérhető. A CNG-t nem térfogatra, hanem súlyra tankoljuk, tehát itt a 750 forintos ár egy kilogrammra vonatkozik! Lássuk, melyik autóból melyik verzió ígéri a legkisebb üzemanyagköltségeket!
FIAT Panda 312/319, 2012-től
Motorváltozat | Fogyasztás, liter/100 km* | Költség 100 km/100 000 km |
1,2 benzin, 69 LE | 6,17 | 2960 / 2 960 000 |
1,2 autógáz (LPG), 69 LE | 7,12 | 2240 / 2 240 000 |
1,2 földgáz (CNG), 69 LE | 4,05 | 3035 / 3 035 000 |
1,3 dízel, 75 LE | 4,70 | 2255/ 2 255 000 |
*Kivéve CNG: kg/100 km
Kategóriáján belül párját ritkítóan gazdag a FIAT Panda hajtóanyag-választéka, emiatt a kisautók szegmensét a Panda reprezentálja. A táblázat jól mutatja, miért épp 15 százalékos többletfogyasztással érdemes számolni autógázból a 95-öshöz képest (Az LPG-nek valamivel alacsonyabb a fűtőértéke, mint a benziné, ezért fogy belőle valamivel több.) A dízel gyakorlatilag ugyanilyen csekély költséggel fut, a földgázüzeművel viszont a cikk írásakor többe kerülne ételfutárnak állni, mint a sima benzinessel.
Toyota Auris E180, 2012-2018
Motorváltozat | Fogyasztás, liter/100 km | Költség 100 km/100 000 km |
1,2 turbós benzines, 116 LE | 6,66 | 3195/ 3 195 000 |
1,6 benzines, 132 LE | 6,89 | 3305/ 3 305 000 |
1,6 LPG, 132 LE | 8,45 | 2660 / 2 660 000 |
1,8 hibrid, 136 LE | 5,46 | 2620 / 2 620 000 |
1,4 dízel, 90 LE | 5,16 | 2475 / 2 475 000 |
2,0 dízel, 124 LE | 5,77 | 2770 / 2 770 000 |
Takarékossági szempontból még a hibrid verziónál is kecsegtetőbb a kisebbik, 90 lóerős, 205 Nm maximális nyomatékú dízeles Auris. Erőtöbbletéhez (310 Nm) képest alig magasabb a 2,0 D-4D gázolajigénye. Hosszabb távra mégis a hibrid lehet a legcsekélyebb költséggel üzemben tartható Auris, amelyben a Toyota kiforrott hajtásrendszere bizonyít. A benzinesek közül a szívómotor nagyobb teljesítményű a turbósnál, de forgatónyomatéka jóval kisebb, és az is csak sokkal magasabb fordulatszámon ébred (185 Nm/1500 vs. 160 Nm/4400). Itt is takarékosabb a kisebb hengerűrtartalmú, turbófeltöltős motor a nagyobb lökettérfogatú szívómotornál, ami egy autógeneráción belül a legtöbb márka szívó-turbó motorpárosára igaz.
Opel Zafira B, 2006-2012
Motorváltozat | Fogyasztás, liter/100 km* | Költség 100 km/100 000 km |
1,8 benzin, 140 LE | 8,35 | 4010 / 4 010 000 |
1,8 LPG, 140 LE | 9,12 | 2875 / 2 875 000 |
1,6 CNG, 94/150 LE | 5,73 / 5,59 | 4300 / 4 300 000 4195 / 4 195 000 |
1,9 dízel, 120 LE | 6,71 | 3220 / 3 220 000 |
*Kivéve CNG: kg/100 km
Amióta a földgáz ára ennyire megugrott, a csekélyebb környezetszennyezésükkel és alacsony költségeikkel is vonzónak tűnő CNG-s Zafirákat többe kerül sűrített földgázzal használni, mint benzinnel. A benzineshez képest jóval kisebb üzemanyagköltséggel járhatunk a dízellel, de a második generációs Zafiránál főleg az autógáz előnyei átütőek. Mivel a többletfogyasztás gázból 15 százalék alatt marad a benzines üzemhez képest, messze LPG-vel éri meg legjobban autózni.
Ford Mondeo BA7, 2014-
Motorváltozat | Fogyasztás, liter/100 km | Költség 100 km/100 000 km |
1,5 benzin, 160/165 LE | 8,27 | 3970 / 3 970 000 |
2,5 hibrid, 187 LE | 5,94 | 2850 / 2 850 000 |
2,0 dízel, 150 LE | 6,36 | 3170 / 3 170 000 |
Otto-motorral a Mondeo méret- és súlykategóriájában a tankolás igen jelentős kiadás, jóllehet a 160 vagy 165 lóerős turbómotorok nem mondhatók szomjasnak. A 100 kilométeren közel két literrel takarékosabb dízellel 800 ezer forinttal kevesebbet hagyunk a töltőállomáson 100 000 km-es használattal. Még takarékosabb azonban a Toyota licencére épülő hibrid. A benzines-elektromos hajtásrendszer 6 l/100 km alá szorítja a 187 lóerős, 2019 óta kombiként is kapható Mondeo Hybrid fogyasztását.
Citroën C - Crosser-Mitsubishi Outlander - Peugeot 4007
Motorváltozat | Átlagfogyasztás, liter/100 km | Költség 100 km/100 000 km |
2,4 benzin, 170 LE | 11,21 | 5380 / 5 380 000 |
2,4 LPG, 170 LE | 12,14 | 3825 / 3 825 000 |
2,0 VW-dízel, 140 LE* | 7,79 | 3740 / 3 740 000 |
2,2 PSA-dízel, 156 LE | 8,29 | 3980 / 3 980 000 |
*Csak Outlander
Használtan is igen népszerűek a terepjárók Ár/érték arányuk miatt sokan választják a japán-francia koprodukcióban, Japánban, illetve Hollandiában gyártott 4007-C-Crosser-Outlander trió valamely tagját. A Citroën-, Mitsubishi- és Peugeot-változatban is elérhető autók benzines motorjai közösek, a dízelek közül viszont csak a 2,2 literest kapta meg mindhárom. Ez a motor sokkal inkább ajánlható, mint a nyersebb járású kétliteres, amely egyedül az Outlanderhez volt elérhető. A francia modellekhez is választható motorok közül az LPG használatára is alkalmassá tett példányok üzemanyagköltsége a legalacsonyabb. Ám a három üléssorral is elérhető SUV sokkal harmonikusabb és erősebb a PSA 380 Nm nyomatékú, igazán tartós dízelmotorjával.
Érdemes megjegyezni, hogy a kétévente ismétlődő műszaki vizsgákat megelőzően minden gázüzemű autó igényel egy gázbiztonsági szemlét. Ennek jellemző költsége nem éri el a 15 000 forintot. Az LPG-s autók karbantartási többletigénye a gázrendszerben cserélendő, otthon is behelyezhető szűrőkkel nincs 10 000 Ft két olajcsere-ciklusban, ami a megtakarítás csekély részét emészti csak fel a vizsgázott gázrendszerrel megvett használt autóban. Az LPG-tartály 10 évig használható. Ezt követően a tartályok egy része nyomáspróbázás után visszaépíthető még öt évre. Más tartályokat a gyártójuk nem enged nyomáspróbázni, ezeket cserélni kell, ami a munkadíjtól és a tartálymérettől függően körülbelül 80-120 ezer forintot emészt fel.
Adódhat drága javítás, de ez nem törvényszerű
Cikkünkben használt autókkal foglalkozunk, amelyek várható szervizköltségének összehasonlítása nagyon bizonytalan lábakon állna. Egy benzines szívómotorú autó kis nyomású szívócső-befecskendezéssel kevesebb drágán cserélhető vagy felújítandó alkatrésszel működik, mint egy turbófeltöltős, nagynyomású üzemanyag-ellátásos dízel. De ha előbbi sok motorolajat fogyaszt és emiatt szelepszárszimmering-cserére vagy a hengerfejtömítés hibája miatt hengerfejjavításra szorul, annak 250-450 ezres költsége máris van annyi vagy több, amennyibe egy közös nyomócsöves dízelen kerülne a nagynyomású szivattyú generálozása, valamint a négy injektor beméretése, felújítása és feltanítása. Kit az egyik, kit a másik komponens elhasználódása kényszerít nagyobb kiadásra; más viszont úgy szállhat ki egy autóból, hogy pont az előtte lévő vagy az utána következő tulaj költ ugyanezekre.
Fontos azonban mérlegelni autóválasztáskor, hogy a drága javítások bekövetkezése egy lehetőség, az üzemanyagra viszont egészen biztosan többet kell áldozni akkor, ha valaki a használt dízelekhez társított kiadásoktól tartva inkább benzines autót választ. Van, aki nyugodtabban alszik, ha kisebb a hirtelen adódó, jelentős költségek kockázata, mást inkább az zavar, ha kisebb részletekben, de biztosan kifizeti a benzinkúton azt a különbséget, amit a javításra nem feltétlenül.
Bármilyen sok is a bizonytalan tényező, a fogyasztáson kívül a különböző motorverziók várható javítási, karbantartási költségeit is érdemes összevetni. Ebben a CarNet márkaszerviz-hálózatának munkatársai értékes segítséggel szolgálhatnak. Ha sikerül körvonalazni a szóba jövő autótípusokat, érdemes szerviztanácsadó és munkafelvevő kollégáinkat megkérdezni a tapasztalatokról.
Fontos azonban mérlegelni autóválasztáskor, hogy a drága javítások bekövetkezése egy lehetőség, az üzemanyagra viszont egészen biztosan többet kell áldozni akkor, ha valaki a használt dízelekhez társított kiadásoktól tartva inkább benzines autót választ. Van, aki nyugodtabban alszik, ha kisebb a hirtelen adódó, jelentős költségek kockázata, mást inkább az zavar, ha kisebb részletekben, de biztosan kifizeti a benzinkúton azt a különbséget, amit a javításra nem feltétlenül.
Bármilyen sok is a bizonytalan tényező, a fogyasztáson kívül a különböző motorverziók várható javítási, karbantartási költségeit is érdemes összevetni. Ebben a CarNet márkaszerviz-hálózatának munkatársai értékes segítséggel szolgálhatnak. Ha sikerül körvonalazni a szóba jövő autótípusokat, érdemes szerviztanácsadó és munkafelvevő kollégáinkat megkérdezni a tapasztalatokról.
Autózás CNG-vel: magas ár, hiányzó kúthálózat
Elsősorban Olaszországból és Németországból behozott benzin-gázos autókban találkozni földgázüzemmel. Ezek az autók a cseppfolyósan tankolt és az autógáznál (LPG) sokkal nagyobb nyomású CNG-t (Compressed Natural Gas) tárolják gázpalackjaikban. Ez ugyanaz a földgáz, amivel otthon főzünk és fűtünk, csak az autókban 200-250 barra sűrítve tankoljuk és tároljuk. A kétféle gáz nem keverendő össze! Az autógáz vagy LPG egy olajipari finomítói melléktermék, gyakorlatilag cseppfolyósított propán-bután gáz. A CNG viszont szinte tiszta metán.
Akárcsak a benzin/LPG-s autóknál, tartalékként a CNG-s autókban is adott a benzines üzem és a benzintank. Van, ahol a tank a benzinesekével megegyező méretű, pl. a FIAT autóiban, más márkák viszont 15-25 liter körüli benzintankot építenek be. Ezzel biztosítható, hogy az autók a kisebb környezetszennyezésű gázzal közlekedjenek, ezt ösztönzi a gáznemű üzemanyagok adókedvezménye.
Magyarországon sajnos hiányzik az országot lefedő földgázkút-hálózat. Tíznél kevesebb nyilvános töltőállomáson tankolhatunk csak CNG-t, amelynek ára most nagyon magasra szökött. Az autógáz ezzel szemben továbbra is rendkívül gazdaságos alternatíva és LPG-ből adott a hazánkat lefedő kúthálózat. A CNG a földgáz árának masszív esésével is csak azoknak lehet vonzó, akik a maroknyi földgázkút közelében laknak, így van hol tankolniuk.
Akárcsak a benzin/LPG-s autóknál, tartalékként a CNG-s autókban is adott a benzines üzem és a benzintank. Van, ahol a tank a benzinesekével megegyező méretű, pl. a FIAT autóiban, más márkák viszont 15-25 liter körüli benzintankot építenek be. Ezzel biztosítható, hogy az autók a kisebb környezetszennyezésű gázzal közlekedjenek, ezt ösztönzi a gáznemű üzemanyagok adókedvezménye.
Magyarországon sajnos hiányzik az országot lefedő földgázkút-hálózat. Tíznél kevesebb nyilvános töltőállomáson tankolhatunk csak CNG-t, amelynek ára most nagyon magasra szökött. Az autógáz ezzel szemben továbbra is rendkívül gazdaságos alternatíva és LPG-ből adott a hazánkat lefedő kúthálózat. A CNG a földgáz árának masszív esésével is csak azoknak lehet vonzó, akik a maroknyi földgázkút közelében laknak, így van hol tankolniuk.