Hírek

Illúzió a költségmentes használt autó

Kiadások a használtautó-vásárlást követően

Megfelelő használt autót találni nehéz feladat, pláne akkor, ha irreális elvárások fűtik az illetőt, aki használt kocsit keres. A legkevésbé megvalósítható álom a költségmentes autó beszerzése, ami makacsul ismétlődik egyes használtautó-hirdetésekben. Egy használt fogyasztási cikk nem véletlenül kerül kevesebbe, mint újonnan, reménytelen küzdelem használtan olyan autót találni, amin a téli meg a nyári gumiszett is kifogástalan és csak a következő kötelező szervizre kell elvinni.
Reális igényekkel, racionális elvárásokkal gyorsabban és kevesebb csalódással lehet használt autót találni. A CarNet márkakereskedéseinek állapotfelmérésen átvizsgált, állapotlappal ellátott autói közül azok is nyugodt szívvel választhatnak használt autót, akik nem szakértői a témának és nem tudnak, nem akarnak hónapokat tölteni az egyes motorverziók, évjáratok hibalehetőségeinek felderítésével. A CarNet márkakereskedéseinek használt autóit a Hasznaltautok.hu weboldalon találják, a végén k-val, a többes szám jelével. Nagyon fontos leszögezni, hogy a megbontás nélkül történő állapotfelmérés nem mindenható! Bár igen fontos az állapotvizsgálat egy jó használt autó kiválasztásához, a szervizszámlákkal, garanciális dokumentumokkal igazolt szerviz-előélet legalább ennyire lényeges. A követhető, hitelesen dokumentált szerviztörténet százezreket érhet egy autó árában.

Nem az óraállás dönt egy autó állapotáról

Egy autó elhasználódása erősen használatfüggő. Hosszú autópályás utakat megtéve egy használt autó 400 ezer km után jobb állapotban lehet, mint egy szinte csak rövid utakon, városban nyüstölt példány 120-150 ezer kilométerrel. Egy autó a hosszú utas használattól, a sok megtett kilométertől önmagában nem használódik el. A használt autók sorsát a hanyag karbantartás és az elspórolt alkatrészcserék pecsételik meg. Azt azonban egy jó állapotú, gondosan szervizelt autónál is el kell fogadnia egy használt autó új tulajdonosának, hogy hiába autózunk ugyanannyit, a szervizköltségek többszöröződni fognak, amikor 50-150 ezer helyett 150 és 250 ezer km vagy 250 és 350 ezer km között teszünk meg egyformán 100 000 kilométert.
Épp a használat különbözősége miatt annyira eltérő két, a gyárkaput egyformaként elhagyó autó élettartama. Azt természetesen nem árulják el a gyártók, hogy mekkora élettartamra tervezik az autókat, de abból indulhatunk ki, hogy az előírt szervizciklusok betartásával a főegységeknek, így a motornak, a sebességváltónak, az erőátvitel többi elemének 250 ezer kilométert el kell menniük nagyjavítás nélkül.

Ez nem vonatkozik azokra az autókra, amelyek sok 8-10 km-nél rövidebb utat tesznek meg két motorindítás között, ez ugyanis fokozza egy autó elhasználódását, amire a gépkönyvek is kitérnek. Ezzel együtt azt tapasztalhatjuk, hogy a kopóalkatrészek egy része 180-200 ezer km után is működőképes, ahogy egy autó főegységeinek élettartama is messze meghaladhatja a 250 000 km-t. Jobb azonban felkészülni a vásárlás utáni folyadékcserés szervizelésen túli költségekre. Az alábbiakban a használtautó-vásárlás után esedékes kiadások, szervizmunkák közül soroljuk fel a legelemibbeket.

Vezérléscsere: veszélyes a mulasztás

Belső égésű motoros autóinkat nagyon kevés kivétellel négyütemű motorok hajtják. Itt a szívószelepek eresztik be a levegőt, illetve a levegő és az üzemanyag elegyét az égéstérbe, majd az égésterméket a kipufogószelepeken át kitolják a dugattyúk. A szelepek megfelelő ütemű mozgatását, vezérlését a motorok egy részében szíj, másik részében lánc működteti.
A láncos vezérműnek nincs előírt csereintervalluma, mint a szájas vezérlésnek. Amennyiben a vezérműlánc megnyúlt vagy más okból javítást igényel a láncos vezérlés, erre külső jelekből következtethetünk. Ilyen jel a kattogó, kerregő hang vagy a megnyúlt lánctól elcsúszó vezérlési idők miatt világító hibalámpa. A láncbajos autók legkorábban a reggeli hidegindításkor mutatják meg hibájukat, vezérlésük a hidegindítást követő pár másodpercben kattoghat, amíg a felépülő olajnyomással a láncfeszítő el tudja látni funkcióját. Ahol lehet, érdemes szemrevételezni a láncfeszítőt a motor leállítása után. Ha a feszítő csak kitolva, a legutolsó állásban képes megfeszíteni a vezérműláncot, akkor a lánc jó eséllyel megnyúlt és cserét követel.
Sok márkánál a láncos vezérlés élettartama meghaladja a szíjas megoldásét, de ez egyáltalán nem törvényszerű. A szíjas vezérléskészletet jellemzően 6-10 év után vagy 120-160 ezer kilométerenként kell cserélni. Léteznek autók, ahol 180, 210 vagy akár 240 000 km-t is elfuthat a szíjas vezérlés. A csereperiódusról a márkaszervizek munkafelvevői, szerviztanácsadói tudnak felvilágosítást adni, ahogy az autó kezelési útmutatója is tartalmazhatja a csereszükségletet időben és futásteljesítményben.
Óvatosságból nem árt a maximálisan engedélyezettnél egy szervizzel korábban megejteni a vezérléscserét, amit sok autóban érdemes a hűtőközeg-szivattyú, azaz a vízpumpa cseréjével is összekötni. A vezérléskészlet cseréje a szíjak, a feszítő- és vezetőgörgők, illetve a vízpumpa cseréjével nagyságrendileg 120-200 ezer forintos kiadás munkadíjjal együtt. A vezérlés túlfutása igen veszélyes mulasztás, mert az elszakadó vezérműszíj következtében a felfelé mozgó dugattyú megütheti a vissza nem húzott szelepeket, ami jó esetben csak hengerfejjavításhoz, rosszabb esetben kapitális motorhibához vezethet.
Épp ezért ha egy használt autó szervizmúltjában nem igazolható a vezérléscsere időbeni megtörténte, akkor az elszakadó szíj óriási kockázata miatt ezt a vásárlást követően éppúgy meg kell ejteni, mint a motorolaj, az olajszűrő, a légszűrő és a pollenszűrő, esetleg a gyújtógyertyák cseréjét, ami egy alapszerviznek tekinthető a használtautó-vásárlást követően.

Kuplungcsere: nagy munka, jelentős kiadás

Többnyire 150-200 ezer km között szükséges lecserélni a gyárban beépített kuplungot, elsősorban a tárcsa súrlódóbetétjének elhasználódása miatt. A kopott kuplungtárcsa könnyen felismerhető a próbaúton. A magasan (a pedálút végén) fogó kuplung a csere közeledtét jelzi. A végstádiumban a kuplung megcsúszik, tehát mély gázt adva a motor felpörög, de az autó nem gyorsul ezzel arányosan.

Egy kuplungszett körülbelüli ára utángyártott alkatrésszel 90-150 ezer Ft közötti. Nem elég, ha a kuplungkészlet az új kuplungtárcsát és a kuplungszerkezetet vagy más nevén nyomólapot tartalmazza! A hidraulikus kuplungoknál (az autók legeslegnagyobb részében) a hidraulikus kinyomócsapágy cseréjére is szükség van.
Egy kuplungcsere jelentős időráfordítást igényel, 4-7 órával számolhatunk egy hétköznapinak tekinthető, elsőkerék-hajtású, keresztmotoros autónál. Amennyiben az autóban kettős tömegű lendkerék is van, ami az ezredforduló utáni dízelekben és a turbós benzines motorokban jellemző, ezt is érdemes egyszerre cserélni a kuplungszettel. Egyrészt így nem kell kétszer kifizetni a munkadíjat, ha nem sokkal a kuplung után a kettős tömegű lendkerék cseréjét is kikényszeríti az elhasználódás, másrészt az új kuplung nem mindig rakható össze a régi, már megkopott kettős tömegű lendkerékkel.
Egyes autómárkáknál léteznek kedvezményes szervizcsomagok 4-6 év feletti autókhoz, így a márkaszervizekben rendkívül versenyképes áron végeztethető el a kuplungcsere. Például a 2006 utáni, E150 modellkódú Toyota Corollák kuplungcseréje a Toyota 4+ Szervizprogramban 178-190 ezer forinttól megoldható 1,4-es benzines, illetve dízelmotorú modelleken. Az összeg az utángyártottnál sokkal megnyugtatóbb, garanciális gyári alkatrésszel és munkadíjjal együtt értendő, bruttó ügyfélár.

Akkumulátor: ne halogassuk a cseréjét!

Széles spektrumban mozog az akkumulátorok ára, az összeg a 20 és 100 ezer Ft közötti sávba tehető. A kisebb, 44-55 amperórás akksik kevesebbe kerülnek, a dízelautók nagyobb kapacitású telepei drágábbak. Még többe kerül az akkumulátor az alapjárati motorleállító automatikával szerelt autókhoz, ezek 60-100 ezer Ft körül mozognak.

A márkaszervizekben az akkumulátor is diagnosztizálható. Amennyiben a mérés alapján az akku csereérett, nem érdemes halogatni a cserét. Előfordulhat ugyanis, hogy a feszültségingadozástól nem működik tökéletesen a duplakuplungos automatikus sebességváltók kuplungmozgatása, ami a kettős kuplung és a váltó hibájához vezethet. Ebben az esetben az eredetileg adódó akkucserénél egy nagyságrenddel nagyobb kiadásra számíthatunk.
Vannak autók, amelyekben 8-9 évet is kibír a gyári akkumulátor, de sokszor már 4-6 év után cserére szorulhat a telep. Vannak olyan elektromos autók, amelyeknél fix csereperiódusa van a 12 voltos akkumulátornak. Ez az akkumulátor kell ugyanis a nagyfeszültségű rendszer önellenőrzésének lefuttatásához, és hibás 12 voltos akkuval az elektromos autó akkor sem kelthető életre, ha 100 százalék a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttsége. A szolgálatképtelenség megelőzését szolgálja a 12 voltos akkumulátor csereintervalluma, ami például négy év lehet. Az akkucsere jó alkalom a nehezen hozzáférhető területek tisztításához, a levélhulladék eltávolításához és az esetleges korrózió megállításához az akkumulátortálca környezetében.
Egy használt autóval az említetteken felül sok más kiadás is adódhat a vásárlást követően. A kockázatok csökkentését szolgálja az állapotlappal ellátott, átvizsgáláson ellenőrzött használt autók megvásárlása a CarNet márkakereskedéseinek kínálatából, amelyek között a Használtautók.hu weboldalon böngészhetnek.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely