Hírek

Használt autó: kinek jobb a hibrid, kinek jobb az elektromos?

Amióta a környezetszennyezés visszafogásáért az autógyártók hibrid és elektromos hajtású típusokkal, motorváltozatokkal bővítették kínálatukat, a használtautó-vásárlók is több választási lehetőség elé kerültek. Olvasóinknak abban szeretnénk tanácsot adni, hogy kinek érdemes inkább hibrid és kinek inkább elektromos használt autót vásárolnia.
Korábban a CarNeten itt írtunk az egyformán hibridnek nevezett, de valójában erősen eltérő technikájú, képességű és működésű hibrid hajtásokról. Itt most a teljes hibridekkel foglalkozunk, tehát az elektromos motorjukkal (vagy motorjaikkal) önállóan is mozgásképes autókkal.

Rövid hatótáv és lassú töltés a villanyautókban

Aki az új elektromos autók 280-550 kilométeres hatótávjáról olvas, hajlamos lehet erősen túlbecsülni a használt elektromos autókkal valójában megtehető távolságot. Ezek a számok ugyanis az új villanyautók WLTP-ciklusban mért fogyasztásából adódnak, aminél a valóság eleve kevesebb.
Használtan azonban azok a villanyautók uralják a kínálatot, amelyek a korábbi akkugenerációkkal új korukban sem mentek el 100-150 kilométernél többet. Az akkumulátor degradációja (kapacitáscsökkenése) miatt, ami természetes folyamat, ez mára még kevesebb, hideg időben pedig még sokkal rosszabb. Például egy nyáron 180 km hatótávú elektromos autóval télen csak 110-120 km tehető meg az elektrokémiai energiatárolás sajátosságai miatt. Ha pedig ez a hatótáv már nyáron is csak 100-130 km, akkor télen mindössze 60-90 kilométerre juthat el a villanyautó két teljes feltöltés között.

Hibridben magas, elektromos autóban alacsony óraállás

A hatótáv ellenőrzésének legegyszerűbb módja feltöltött akkumulátorral szemlézni az autót. De a hatótávkijelzést befolyásolja az utolsó utak átlagsebessége és a gyorsítások erőssége, tehát a feltöltés előtt egyenletes 50-nel gurulva viszonylag ígéretes távot írhat ki egy valójában erősen degradált akkus villanyautó. Emiatt a próbaúton azt is nézni kell, hogy a megtett úthoz képest hogyan esik az ígért hatótáv. A legfontosabb az elektromos autó szakszervizes állapotfelmérése az akkumulátor diagnosztikájával, hiszen ez a főegység határozza meg az autó értékét és használhatóságát.

Mivel az elektromos autók futásteljesítménye többnyire sokkal alacsonyabb, mint a hibrideké, villanyautóban valós lehet az az óraállás, amit egy belső égésű motorú és hibrid autónál erős kétkedéssel fogadnánk.

Árak: az elektromos autó többe kerül

Cikkünk írásakor a Használtautó.hu weboldalon 1077 elektromos autót listáz a kereső, ám összesen 100 autó sincs közöttük, amely 4,5 millió forintból elvihető volna. Tehát a hibrid vagy elektromos dilemma először is pénzkérdés: aki elektromos használt autót venne, barátkozzon meg a legalább négy-ötmillió forintos árakkal. 2,5-3 millió forintból kis méretű városi autókat találni.

Jóval idősebb használt full hibrideket 1,5-2 millió forinttól kapni, de az 5-8 éves kategóriában közelebb vannak az árak. A 2014 utáni, az előző verziónál jobb szívvel ajánlható Nissan LEAF-eket a 2014-2015-ös évjáratból 4,2-6,2 millió Ft között hirdetik tulajdonosaik, a hibrid hajtású Toyota Prius III irányára ugyanezekből az évekből nagyságrendileg 3,5-5 millió forint között mozog.
Önmagában az elektromos modellek felára senkit ne rettentsen el a kevésbé környezetszennyező autózástól, mert észszerű lehet a hiányzó összeget valamilyen használtautó-finanszírozással pótolni. A törlesztőrészletek részben vagy egészben fedezhetők az üzemanyagköltségen és a karbantartáson megtakarított összegekből. A CarNet-márkakereskedések munkatársai segítenek eligazodni a különféle pénzügyi konstrukciók között, kiválasztva közülük az adott élethelyzetnek, anyagi háttérnek legmegfelelőbbet.

Második vagy első autó lesz?

Amennyiben a családban van egy hosszabb utakra bevethető, utasszámban és csomagtérben is megfelelő szállítókapacitású autó hibrid hajtással vagy csak belső égésű motorral, a második autó nyugodtan legyen elektromos.

Kétautós családoknál jól működik az egyik autó elektromosra cserélése, amennyiben az nem megy rendszeresen többet napi 90-100 kilométernél. Ennyit egy éjszaka alatt a régebbi elektromos autók is visszatöltenek otthon. Még az is lehet, hogy a villanyautók csekély áramköltsége és az igen alacsony karbantartási kiadások miatt valójában a második autónak vett elektromos autó válik az első autóvá a családban, mert többet fut, mint a csak nagyobb utakra, hétvégenként elővett másik.

Hol tudom tölteni?

Használt hibrid helyett akkor érdemes elektromos használt autót vásárolni, ha megoldott az utóbbi töltése. Amennyiben otthon vagy a munkahelyen biztosított egy folyamatosan szabad és mindig működő töltőpont, akkor érdemes villanyautóban gondolkodni.

Aki rendszeresen a közterületi, áruházi és egyéb nyilvános töltőpontokra szorulna, ne tegye ki magát a vesszőfutásnak! Válasszon inkább hibrid hajtású autót, amivel mentesül a nem mindig működő és nem mindig szabad nyilvános töltőpontokból fakadó kiszámíthatatlanságtól, idegeskedéstől és életminőség-romlástól, amit közel sem biztos, hogy a villanyautózás olcsósága ellentételezni tud számára.

Óvatosan a nem gyári villanyautókkal!

Kis mennyiségben a legolcsóbb elektromos használt autók között fel-felbukkannak utólag átalakított, nem gyári villanyautók is, például a Suzuki Splash-ből vagy a FIAT 500-ból (utóbbi nem azonos a gyárilag elektromos FIAT 500-zal, ami viszont ajánlható). Ezeknek az autóknak az érettsége, fejlettsége távol eshet attól a nívótól, amit a modern autóipari normákkal dolgozó autógyárak produkálnak saját elektromos autóikkal.
Aki ragaszkodik az ismert autómárkák gyári megoldásaihoz, az a 2,6-3,3 milliós ársávban találhat maroknyi eladó villanyautót, köztük a Citroën C-Zero-Mitsubishi iMIEV-Peugeot Ion kiskocsikat, illetve a családi autónak is kellően nagy Renault Fluence limuzint.

Utóbbinál, akárcsak a Zoé és a villany-Kangoo esetében, elsődleges tisztázni, hogy a külföldről használtan behozott autókban rendezett-e a nagyfeszültségű akkumulátor tulajdonjoga. Tehát a Renault-tól bérelt akkumulátor van-e az autóban vagy az akkut megvásárolta a korábbi tulaj, így az autó legértékesebb főegysége az autóhoz tartozik és a villanyautó nem deaktiválható távolról. Ennek tisztázásáért közvetlenül az importőr Renault Hungária szakembereit érdemes megkeresni.

Egyterű és kombi sincs használt villanyautóból

Döntő az autóval szemben támasztott térigény is. A használtan megvehető elektromos autók zömmel kis vagy kompakt autók, ennek megfelelő csomagtérmérettel. Kombit, egyterűt nem találni köztük, nagyobb csomagtartójú autókat csak kevés márka kínál, többnyire 25-40 millió Ft körüli újkori áron, ami használtan is igen magas árszintet jelent.

Hibrid járművek ezzel szemben sokkal több méretkategóriában léteznek a városi kisautótól a nagy, akár hétszemélyes SUV-ig. Vannak köztük tágas kombik is, mint a Ford Mondeo vagy a Toyota Auris kombiváltozata. Aki nemcsak alkalomadtán használná ki az autó teljes szállítókapacitását vagy nem akar kölcsönkért, esetleg napi 12-25 ezer forintból bérelhető kombival, egyterűvel nyaralni, síelni menni, annak is előnyösebb a hibrid autó az elektromosnál.

Tervezett és korlátozott vs. spontán közlekedés

Sima 230 voltos konnektorról egy elektromos autó a garázsban nagyjából 2 kilowattal tölt óránként, tehát az akkumulátor teletöltése 6-10 órától a nagyobb akkuk esetében 20-30, de akár 40-50 óráig is tarthat. Ez jelentősen rövidíthető az otthoni elektromos hálózat fejlesztésével és fali töltő használatával, amennyiben az autó nem csupán 3,7 kW töltés felvételére képes váltóáramról. Ennek tisztázásában a CarNet-szalonok munkatársai is tudnak segíteni, akik jól ismerik az adott márka elektromos autóinak töltési sajátosságait.
Mindenesetre egy elektromos autó használata előzetes tervezést igényel, és azoknak az életéhez igazodik jól, akiknek a közlekedési szokásai jól tervezhetők. Egy használtan megvett, 80-150 km közötti hatótávú elektromos autóval nemigen marad tér spontán utakra. Nem lehet vele csak úgy elugorni valahová, mert annyira csekély a hatótávolsága.

Akinek munkaügyben vagy más okból változik a napja, többletutak kerülhetnek bele vagy egy szép napos délután elszaladna fürödni valahová a családdal, sütögetni a barátokhoz, annak a használt villanyautó élhetetlen lehet a technika hatótávkorlátai, valamint a lassú töltésből és a célállomások zömében szerény töltőkínálatból fakadó kényszerek miatt.
Akinek nincsenek spontán programjai (vagy csak nagyon a közelben), esetleg hajlandó nem a saját autójával utazni a hirtelen adódó eseményekre, az nagy eséllyel lelkesen együtt tud majd élni az elektromobilitással.

Üzemeltetési költségek: a kényelem ára

Hibrid hajtású autókban a belső égésű motor határozza meg a karbantartási kiadásokat, amelyek az olajcserékkel, a villanyautókénál gyorsabban elhasználódó fékekkel, esetleg katalizátorcserével jóval magasabbak, mint egy villanyautónál.

Egy elektromos autó kötelező szervizelése sokkal kevesebbe kerül, mert az átvizsgáláson, a hajtóműolaj és a hűtőfolyadék időszakos cseréjén kívül nem sok kiadásra kell készülni. A 12 voltos akkumulátor időszakos cseréje azért fontos, mert hiába van akár teletöltve a nagyfeszültségű akkumulátor, ha az a kis 12 voltos telep lemerült, nem futnak le indítás előtt a biztonsági ellenőrző folyamatok és az autó indíthatatlan. A nagyfeszültségű akkumulátorcsomag kisebb egységei a hibrid és az elektromos autókban is cellánként, illetve modulonként cserélhetők, így a teljes akkupakk megvásárlása létező kockázat, de ritkán bekövetkező érvágás.

Összegzés: második autónak jó az elektromos

Ha adott az otthoni töltési lehetőség, második autóként a legtöbb esetben mérlegelés nélkül jó megoldás elektromos autót választani használtan. Ha csak kisebb, 100-120 kilométeres távolságokat kell megtenni vagy a tulaj rászánja az időt a töltésre, elég lehet egy használt Nissan LEAF, Renault Zoé vagy Volkswagen E-Golf.

Egy család első autójaként a hibrid autó legtöbbször jobb, élhetőbb, kényelmesebb és sokkal rugalmasabb megoldás, ha a rövidebb mindennapos utakon kívül ennek az autónak kell szolgálnia hosszabb utakon is. Szintén a teljes hibrid hajtású jármű a kedvezőbb, ha egy ferdehátú kis vagy kompakt autóénál nagyobb csomagtérre van szükség, vagy ötnél több ember utazna együtt, mert ennek a villanyautók között a Nissan E-NV200 Evaliát leszámítva csak az első-hátsó csomagterű és harmadik sori pótülésekkel is kapható nagy Teslák felelnek meg.

Zöld rendszámos használt autók reális átlagfogyasztása*

BMW i3 (170 LE):

FIAT 500e: 

Hyundai Ioniq (120 LE): 
Hyundai Kona EV (204 LE): 

Kia Niro Electric (204 LE): 
Kia Soul EV: 

Citroën C-Zero: 
Mitsubishi i-MIEV: 
Peugeot Ion: 

Nissan LEAF 1. gen. (109 LE):
Nissan LEAF 2. gen (150 LE): 
Nissan Evalia/E-NV200 (109 LE): 

Opel Ampera-E (204 LE):

Renault Twizy 18 LE:
Renault Fluence EV 95 LE:
Renault Zoé 88/92 LE:

Smart Forfour:
Smart Fortwo:

Tesla Model 3:
Tesla Model S:
Tesla Model X: 

Volkswagen E-Up:
Volkswagen E-Golf:
14,5

18,4

13,7
14,7

15,5
16,5

15,0
14,3
13, 8

16,2
15,8
21,3

18,0

9,1
17,9
16,67

16,7
16,0

17,7
20,45
22,79

13,7
14,9
Kilowattóra/100 km, kerekített értékek. Forrás: Spritmonitor.de
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely