Hírek
Nem a valós óraállástól kell félni
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Sok kilométerrel is lehet jó egy használt autó
Ötajtós, 1,4-es, szívó benzinmotoros kisautó, egy népszerű márka közkedvelt típusa, kevés kilométerrel, magyarországi első forgalomba helyezéssel. Az a kombináció, amire a vevők legnagyobb része vágyik, de élőben az autó kiábrándító. Egy bal hátsó ajtót kivéve a karosszéria minden eleme törött, horpadt, meg van húzva. A kiskocsi régóta javítatlan sérülések rozsdanyomait viseli, utastere vegyvédelmi öltözékben is taszító lenne, és világít a hibalámpa a műszerfalon. A motorházban sem jobb a helyzet. A vezérléskészlet cseréje elmaradt, és a hűtőfolyadék kiegyenlítő-tartályának lassú, óvatos nyitásakor nem szisszenést hallunk, ahogy a nyomás elszökik, hanem a motor kinyomja a vizet a tartályból, mert a hengerfejtömítés 100 000 kilométert sem bírt ki. Az összes fék cserés, négy tárcsa a betétekkel, plusz a kézifék javítása. Itt nem oktatóvideó forog a használt autók hibalehetőségeiről, hanem egy 100 488 kilométerrel új tulajdonost kereső, jól lekövethetően valós futásteljesítményű, a magyar piacon rendkívül keresett modellt látunk. Ez az ezüstmetál ötajtós kisautó iskolapéldája annak, mennyire nem a futásteljesítmény szabja meg egy használt autó állapotát és valós értékét.
Lelakottsága természetesen nem reprezentatív minden keveset futó autóra, de azt jól mutatja, hogy a ritka használat nem garancia a jó állapotra. Aki használt autókkal foglalkozik, hamar megtanulja, hogy 250-300 ezer km éppúgy nem jelenti egy autó élettartamának végét, mint félmillió kilométer, ha a karbantartás megfelelő és az elhasználódó, elkopó alkatrészek cseréjére nem az a válasz, hogy jól van az úgy, elmegy az így és hej, ráérünk arra még.
A rövid utak pusztítják az autót
Az autókat legjobban a városi használat amortizálja. Egyrészt a főutak, autópályák burkolatában jellemzően sokkal kevesebb a hiba, az autónak nem kell megsüllyedt csatornafedeleken, kitaposott nyomvályúkon át bukdácsolnia, megússza a kiálló villamossínek ütéseit. Gyorsforgalmi utakon járva nem gyilkolja a futóművet a parkolás járdára fel, járdáról le és az álló helyzetben tekergetett kormány, a kuplungot sem koptatja a kihajtás mélygarázsokból, bevásárlóközpontokból.
Viszonylag egyenletes sebességnél, váltások nélkül a hajtáslánc terhelése töredéke annak, ami hasonló távon, de sokszori elindulással éri. Nemcsak a kuplung kopik kevésbé, de kevés motorleállítással, elindulással és váltással a kettős tömegű lendkerék elhasználódása sem vethető össze a lámpákkal megfogott, állandó újraindulásokkal, sebességváltásokkal terhelt városi üzemmel.
Viszonylag egyenletes sebességnél, váltások nélkül a hajtáslánc terhelése töredéke annak, ami hasonló távon, de sokszori elindulással éri. Nemcsak a kuplung kopik kevésbé, de kevés motorleállítással, elindulással és váltással a kettős tömegű lendkerék elhasználódása sem vethető össze a lámpákkal megfogott, állandó újraindulásokkal, sebességváltásokkal terhelt városi üzemmel.
Aki munka- vagy magánügyben sokat utazik, rá van utalva az autójára, elsődleges számára, hogy az üzembiztos legyen, beinduljon reggel és hazahozza este. Ezek az emberek józan belátásból vagy a kényszert felismerve, de jelentős arányban áldoznak autójuk jó műszaki színvonalának fenntartására, hogy ne álljon meg alattuk a kocsi. Ha sok idő telik együtt egy autóval, az a kötődést is erősíti ember és gép között, ami könnyebben emészthetővé teszi kiadásokat, és az autó megkaphatja mindazt, amit megérdemel és amire szüksége van.
Nagyon nem az óraállás számít
Hosszabb távokat járó autókban arányaiban sokkal kevésbé használódik el az önindító, mint a 2-5 kilométerenként újraindított kocsikban. A motor kopásai is legnagyobbrészt hidegindításkor és bemelegedés közben keletkeznek, meleg kenőanyaggal a motor belső kopásai elhanyagolhatók. Az akkumulátor is megszenvedi a városi forgalmat, amikor a hátsóablak-fűtéssel, az ülésfűtéssel, az indítózás terhével merített akkut a generátor nem képes rendesen újratölteni, mert az autó keveset megy két indítás között és annak egy részében is alapjáraton pötyög.
A rövid idő alatt sokat futó autók iránt sokkal kevesebb vevő érdeklődik, mert az autóvásárlók igen nagy része sajnos nincs tisztában azzal, hogy a magasabb óraállás nem egyenlő a rosszabb állapottal. A kisebb kereslet nemcsak a vevők alkupozícióját erősíti, de azonos áron jobb felszereltségű, jobb szolgáltatásokat nyújtó, biztonságosabb autót vehetnek.
Nem mindegy az autóval együtt töltött évek során, van-e szélvédőfűtés vagy reggelente kaparhatjuk a jeget novembertől márciusig, kapunk-e árnyékoló rolót, ami a hátsó utasokat védi kánikulában, szebbé teszi-e a csípős reggeleket az ülésfűtés vagy megédesíti-e az autózást a jobbik audiorendszer. És ezek még csak kényelmi szempontok, de van, amikor az autó biztonsági felszereltsége dönt egy baleset kimenetéről. Magasabb óraállással elérhetőbb az elöl oldallégzsákkal, az oldalablakok mentén függönylégzsákkal, esetleg a hátsó üléseknél is oldallégzsákkal felszerelt autó.
Nem mindegy az autóval együtt töltött évek során, van-e szélvédőfűtés vagy reggelente kaparhatjuk a jeget novembertől márciusig, kapunk-e árnyékoló rolót, ami a hátsó utasokat védi kánikulában, szebbé teszi-e a csípős reggeleket az ülésfűtés vagy megédesíti-e az autózást a jobbik audiorendszer. És ezek még csak kényelmi szempontok, de van, amikor az autó biztonsági felszereltsége dönt egy baleset kimenetéről. Magasabb óraállással elérhetőbb az elöl oldallégzsákkal, az oldalablakok mentén függönylégzsákkal, esetleg a hátsó üléseknél is oldallégzsákkal felszerelt autó.
Több extra, jobb áron
Ugyanilyen biztonsági kérdés a blokkolásgátló vagy a menetstabilizálás megléte is, ami a magyar piacra szállított autókból nagyon sokáig hiányzott vagy csak a gazdagabban felszerelt autók kapták meg. Ne feledjük, hogy a hazai autópark átlagosan 14,7 éves autókból áll, tehát legtöbbször nem a flottakezelőktől 4-5 évesen, 100-180 ezer kilométerrel kifutó vagy a márkakereskedésekben beszámított, átvizsgált és végigpecsételt szervizkönyvű használt autókról van szó.
Aki igent mond egy relatíve fiatal, de sokat futott használt autóra, az autózással járó környezetszennyezést is csökkenteni tudja. A vadonatúj autók kipufogógázai tisztábbak, és jellemzően a fogyasztásuk is alacsonyabb a 4-6-10 évvel régebbi autókénál, ami környezetvédelmi szempontból fontos érv. De egy autó legyártása irtózatos energiamennyiséget igényel és ezzel arányos környezetszennyezést okoz. Ez a tény a használt autót rosszabb emissziós szinttel és valamivel magasabb fogyasztással is versenyképessé teszi egy újjal szemben.
Aki igent mond egy relatíve fiatal, de sokat futott használt autóra, az autózással járó környezetszennyezést is csökkenteni tudja. A vadonatúj autók kipufogógázai tisztábbak, és jellemzően a fogyasztásuk is alacsonyabb a 4-6-10 évvel régebbi autókénál, ami környezetvédelmi szempontból fontos érv. De egy autó legyártása irtózatos energiamennyiséget igényel és ezzel arányos környezetszennyezést okoz. Ez a tény a használt autót rosszabb emissziós szinttel és valamivel magasabb fogyasztással is versenyképessé teszi egy újjal szemben.
Nem az a baj, ha sokat mutat a km-számláló
Természetesen egy autót önmagában nem tesz jó vétellé a magas óraállás, ha az elhanyagolással jár együtt, és az autónak minden gyárilag beépített részeleme a végén jár annak a nagyjából 150-200 ezer kilométeres tartománynak, ameddig nem kell a lengéscsillapítók, a kuplung, a lengőkarok és más alkatrészek cseréjére költeni.
Olvasóinknak azt javasoljuk, hogy a CarNet-csoport márkakereskedésinek gondosan átvizsgált, állapotfelmérésen átesett használt autói közül válasszanak, amelyek dokumentációja valós képet ad az autók állapotáról. Ne az óraállást nézzék, és ne mondjanak eleve nemet egy magas, de valós és reális futásteljesítményű autóra! Az autó használati értéke nem attól függ, mennyit ment, pláne nem attól, hogy mit mutat a számláló. Mert a hazai valóság messze nem mentes a kilométeróra-visszatekeréstől és a szervizkönyvek hamisításától.
Olvasóinknak azt javasoljuk, hogy a CarNet-csoport márkakereskedésinek gondosan átvizsgált, állapotfelmérésen átesett használt autói közül válasszanak, amelyek dokumentációja valós képet ad az autók állapotáról. Ne az óraállást nézzék, és ne mondjanak eleve nemet egy magas, de valós és reális futásteljesítményű autóra! Az autó használati értéke nem attól függ, mennyit ment, pláne nem attól, hogy mit mutat a számláló. Mert a hazai valóság messze nem mentes a kilométeróra-visszatekeréstől és a szervizkönyvek hamisításától.
Egy autó elhasználódása elsősorban nem a futásteljesítményével, hanem a karbantartás és a javítás elspórolásával arányos. Tehát egy viszonylag fiatalon 250-300 ezer kilométert vagy még többet futott autó, amelynek a tulajdonosa nem garasoskodott a kocsi karbantartásán és ezt szervizszámlákkal igazolni is tudja, kifejezetten jó vétel lehet.