Hírek

Használt autó: mivel járok a legjobban?

„Ne kelljen rá költeni.” Bár ez a kívánság sokszor elhangzik választási szempontként, ilyen használt autó sajnos nincs. Mégis érdemes mérlegelni, mivel jár kisebb, egyszerűbb és takarékosabb vagy nagyobb, biztonságosabb és kényelmesebb autót választani használtan.
Amíg egy autómárkának volt egy kisautója R5-Polo-Micra méretben, egy kompakt autója, amekkora a mai 308, a Mazda3 vagy az Astra és egy ennél nagyobb szériája, esetleg egy nyitható tetős modellel meg egy terepjáróval kiegészítve, a választék könnyen áttekinthető volt. Mára azonban a nagy autómárkák csak SUV-ból kínálnak városit, kicsit nagyobbat, még nagyobbat és igazán nagyot, esetleg ugyanezt dinamikusabb tetőívvel is. Kisautóból van mini és felnőttebb, kupéból két- meg négyajtós és így tovább.

Bő választék, nehéz választás

Hasonló a helyzet a motorverziókkal is. Vannak benzines, dízel- és gázüzemű autók, 2010 óta modern kori villanyautók is. Ha valaki hibridet szeretne, abból vehet 12 és 48 voltos segédhibridet önindító-generátoros rásegítéssel, választhat full hibridet nagyfeszültségű elektromos motorral és teljes hibridet külső töltésű akkumulátorral. Ugyanezt szeretné, de összkerékhajtással? Az is van, milyen legyen? Időleges vagy állandó 4x4, tisztán villanymotoros vagy hagyományos mechanikus? Mai fejlettségi fokán az autóipar nemcsak a szükségleteket képes kielégíteni, nemcsak az igényekre képes többféle jó választ adni, de a vágyakat is teljesítheti.
Kicsit olyan a helyzet az autókínálat színessége miatt, mint a kimérős cukorkaboltban, ahol annyiféle csokibogyót, gumicukrot és egyéb édességet lehet staniclikbe lapátolni, hogy a választék bősége lelassítja a döntést. Mivel ez nem új fejlemény, használt autóból is akkora lett a felhozatal, hogy nehéz kiválasztani az igazán megfelelőt. Érdemes segítségül hívni a kör szűkítéséhez a CarNet szakembereit, új- és használtautó-értékesítő kollégáinkat, akik tapasztalatukkal, képzettségükkel, piacismeretükkel és főleg segítő szándékukkal értékes segítséget nyújtanak a valóban Önhöz illő használt autó kiszűrésében, amit aztán örömmel és elégedetten használhat éveken át.
Sokan választanak használt autót költséglapon, tehát a kocsival szerintük várható kiadásokkal kalkulálva. Cikkünkkel abban adunk tanácsot, hogy mivel jár egy kompakt autó és egy ennél egy számmal nagyobb, középkategóriás modell fenntartása.

Árkülönbség: elenyészik az újkori felár

Ahogy a használt autók korosodnak, egészen más tényezők kezdik meghatározni értéküket, mint újonnan. Minél idősebb egy autó, annál kevésbé számít, hogy mekkora a karosszériája és a motorteljesítménye, két- vagy négykerék-hajtású, milyen a felszereltsége. Ahogy az autók öregednek és áruk különböző mértékben, de legtöbbször esik, egyre inkább a várható fenntartási költségek határozzák meg piaci értéküket.
Ez az oka annak, hogy 20 évesen egy luxusautó nem ér többet egy kiskocsinál, hogy a hat-nyolchengeres nagyautók simán elvihetők annyiért vagy még olcsóbban, mint az alsó középkategóriás modellek. Pedig újonnan a sokszorosába kerültek a használtan velük egy ársávban mozgó autóknak. Ezt a sémát behelyettesíthetjük brit, francia, japán, koreai, olasz, német modellekkel egyaránt. E87-es és 1-es és E65-66-os 7-es BMW-vel ugyanúgy működik, mint a Kia Riót és a Kia Opirust, a Mazda3-at és a Mazda CX-7-et vagy a Lancia Musát és a Lancia Thesist vizsgálva.

Példaautóink: kompakt egy-hatos, középkategóriás 1,8-as

De vegyünk példának egy reálisabb autópárt, benzines szívómotorral! Az egyik egy használt Toyota Auris 1.6, a másik egy Toyota Avensist 1.8. Legyen mindkettő 7 éves. Kerekítsük a két autó árkülönbségét félmillió forintra, ebben a korban ennyivel valószínűleg többet kell kiadni a nagyobbért. Mivel ez idővel eltűnik, az Avensis értékvesztése ennyivel nagyobb lesz sokéves távlatban, rövid távon kisebb az eltérés. A két autó éves karbantartásának díjában, várható javítási költségeikben a nagyon hasonló motorkonstrukció, az azonos márka és az egyformán nagy szériás gyártás miatt nem várható érdemi különbség, ami a döntést befolyásolná.

Éves adóban nincs nagy eltérés

2014-es autóként mindkettőre kilowattonként 300 forint a gépjárműadó, amit jó ideje nem az autók súlya, hanem motorteljesítménye alapján vet ki az állam. A két adótétel 29 100 Ft az Auris 1.6 és 32 400 Ft az Avensis 1.8 után. Az éves gépjárműadóban tehát 3300 Ft a különbség, az Avensis gazdája ennyivel fizet többet a 108 kW-os, 147 lóerős motorra, mint az Auris 1,6 tulaja a 97 kW, 132 lóerő után.

Biztosítások: mennyi a különbség?

Egyforma paraméterekkel számolva a kötelező felelősségbiztosításukban, 41 éves, fővárosi férfi tulajdonos esetében, A0 kategóriában az Auris kgfb-je évi nagyjából 60 000 Ft, az Avensisé 70 000 Ft, az eltérés éves szinten 10 000 forint. Ugyanennek a tulajnak a casco biztosítás 10% vagy 100 000 Ft önrésszel az Aurisra évente 110 000 Ft körüli tétel, az Avensisre körülbelül 130 000, tehát az árkülönbség 20 000 forintra tehető. Évente 10+20 ezer forinttal kerül többe a nagyobb és erősebb autóra a kötelező és a casco biztosítás, ez havonta 2500 Ft többletköltség.

Fogyasztás: havi 9 gombóc fagyi

Kétféleképp hasonlíthatjuk össze használt autók üzemanyagigényét. 100 km-re a szabvány szerinti átlagfogyasztás 5,9 liter a kompakt autó és 6,5 liter a középkategóriás modell esetében. Érdemes inkább a valós benzinigényüket jobban tükröző, közúti átlagfogyasztásukkal számolni, ami a Spritmonitor.de tankolási naplói alapján átlagosan 6,9 illetve 7,5 liter. A különbség 6 deciliter 100 kilométeren, évente 15 000 kilométert megtéve 472 500 Ft az Avensis és 434 700 Ft az Auris benzinköltsége. Ugyanazt a 15 ezer kilométert a középkategóriás Avensis gazdája 37 800 forinttal többért teszi meg, mint az Aurist tankoló márkatárs, ez havi 3150 Ft, ami kilenc gombóc fagyira elég.

Parkolás: lelki kérdés

Hogy fogok ezzel parkolni? – gondolják időnként az autóvásárlók, amikor az addiginál nagyobb autót vezetnek. Ez azonban megszokás kérdése, nagyon sok esetben inkább pszichés gát, mert az autók hossza között a valóságban nincs akkora különbség, hogy tényleg ezen múlna egy parkolóhely meghódítása vagy a kudarc.

Maradva a példaautóknál egy ötajtós Auris 433 centiméteres, a kombiverzió 4,56 méteres, a lépcsőshátú Avensis hossza 4,71 méter. Ez 38, illetve 15 centiméteres különbség, tehát az autó előtt és mögött 19-19 illetve 7,5-7,5 centiméter. Aki nem első-hátsó kamerával parkol, többnyire nem áll olyan közel a többi autóhoz, hogy ezt egyáltalán érzékelje. De ha egy autó ránézésre nagy, akkor az akkor is túl nagy marad, ha a parkolóhelyek 95 százalékára valójában nem nehezebb beállni vele.

Felszereltség: sok múlik az extrákon

Egy felső középkategóriás német nagyautóhoz még 1990 körül is feláras lehetett az ötfokozatú váltó, kompakt autókhoz az ezredfordulóig a kormányrásegítés, 2005-ös kiskocsikban időnként nincs blokkolásgátló.
Minél idősebb egy autó, annál nagyobb a felszereltségbeli differencia méretkategória és méretkategória között. Míg egy 3-4 éves kis és kompakt autó már hozza azokat az alapvető extrákat, amiket elvárhatunk, egy 2003-as Ford Mondeót és egy kortárs Focust, egy akkori Merivát és C Vectrát, 206-os és 407-es Peugeot-t összevetve a kisebb autók felszereltsége erősen hiányos lehet. Főleg, ha magyarországi forgalomba helyezésű, a hazai piac akkori lehetőségeire szabott példányokról van szó, nem nyugatról behozott használt autókról.
Nagyon sokat számít egy autó használati értékében, hogy a kormány állítható-e négy irányba vagy csak le-fel, esetleg még úgy sem, szabályozható-e az ülésmagasság, van-e kormányszervó. Muszáj-e kézzel tekerni az első oldalüvegeket vagy nem kell átesni ehhez az utasülésen, van-e hátsó elektromos ablakemelő, amivel gyorsan átszellőztethető a felforrósodott autó. Télen áldás a fűthető első szélvédő, minden nap megszépíti a reggeleket a jéghártya gyors leolvasztásával, ugyanez igaz az ülésfűtésre.

Kényelem és biztonság

Hosszabb utazáskor meghatározó az autó kényelmében a kézi szabályozásúnál finomabban működő automatikus légkondicionálás, sokat dob a komforton az állítható deréktámasz legalább a vezető oldalán, a dobozhangú helyett egy tisztességes audiorendszer és így tovább.

Talán csak egyszer jutnak szerephez a passzív biztonsági eszközök, az övfeszítők, överő-határolók, az oldal- és a függönylégzsákok, esetleg a hátsó oldallégzsákok. Ezek meglétén múlhat, hogy valaki túlél-e egy balesetet, és ha igen, maradandó károsodásokkal, vagy idővel felépül belőle. Egy autó kényelmi és biztonsági felszereltsége lényeges szempont, amiben a magasabb kategóriájú autók szinte minden esetben többet nyújtanak, mint a kisebbek.
Aki hasonló motortechnikájú kisebb és nagyobb autókat vet össze egymással, például két közös nyomócsöves dízelt vagy két szívó benzinest, más márkákkal és típusokkal is azt tapasztalhatja, hogy a nagyobb, többet fogyasztó, de gazdagabban felszerelt és biztonságosabb autó felára éves összevetésben 100 000 Ft alatti, ha 15-20 ezer kilométert futnak évente. Reméljük, a fenti információkkal könnyebb lesz használt autót választani, az autókeresést a CarNet márkakereskedéseinek ellenőrzött, átvizsgált használt autóival (https://www.hasznaltautok.hu/) kezdve.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely