Hírek

Mi mindenre kell költeni? – Kiadások autóvásárlás után

Autóvásárlást követően többféle állami teherrel szembesül a kocsi új gazdája. Cikkünkben azt is bemutatjuk, milyen szervizmunkák várhatnak az új tulajdonosra, ha használt autót vesz.
Akár új, akár használt autót veszünk, közös életünk többféle költség kifizetésével indul majd. Két kisebb tétel 6000 Ft a forgalmi engedély és újabb 6000 Ft a törzskönyv kiállítására. Az autó névre vételéhez kapcsolódó további költségek egyike a vagyonszerzési illeték. Ennek összege nem az autó vételárától vagy piaci értékétől függ, hanem a kocsi kora és motorjának teljesítménye szabja meg, az alábbi táblázat szerint. A vagyonszerzési illetéket is a kormányhivatalokban kell leróni.

Vagyonszerzési illeték autóvásárláskor (Ft/kilowatt)

Motorteljesítmény
Kor: 0-3 év
4-8 év
8 év felett
40 kilowattig (54 lóerőig)
550
450
350
41-80 kW (55-109 LE)
650
550
450
81-120 kW (110-163 LE)
750
650
550
120 kW felett (163 LE)
850
750
650
Például egy 2010-es Opel Astra J 1,6 után 85x550, azaz 46 750 forint ez az összeg, az újonnan megvett, 202 lóerős Hyundai Santa Fé 2,2 névre írásakor 126 650 forinttal leszünk szegényebbek. Ezt a kiadást lehet részben elkerülni csak az üzembentartó cseréjével, amikor az autót kifizető személy nem lesz a jármű tulajdonosa, hanem csak az üzembentartói jog száll rá. Idős, csekély értékű autókkal van rá példa, de nem javasoljuk olvasóinknak, hogy üzembentartói szerződéssel adják el teherré vált, öreg autójukat. Amennyiben valaki az üzembentartói jogot ajándékba kapja, akkor a vagyonszerzési illeték felét kell megfizetnie, amennyiben az üzembentartói jogot vásárolja (akár jelképes 10 forintért), akkor viszont a vagyonszerzési díj negyedét kell csak kifizetnie.
Használt autó átírásához szükség lesz eredetvizsgára is. Bevezetésekor a cél eredetileg a lopott autók kiszűrése volt. A motor hengerűrtartalmától függő díj 1400 köbcentiig 17 000 Ft, 1401-2000 cm3 között 18 500 Ft. A 2001 köbcentiméternél nagyobb lökettérfogatú autók eredetiségvizsgálatáért 20 000 forintot kell kifizetni. Az eredetvizsga 60 napra érvényes, és ha nem sikerül közben elintézni az átírást, újra meg kell csináltatni.

Időben kössünk kötelező felelősségbiztosítást!

A kormányhivatalba, leánykori nevén okmányirodába saját dokumentumaink, az autó adásvételi szerződése és az eredetvizsga eredményén felül már megkötött kötelező felelősségbiztosítással (kgfb) kell érkezni, mert ez is feltétele a jármű átírásának. Interneten intézve a biztosításkötést, ez praktikusan a kgfb-kötés kezdeményezéséről szóló igazolást jelenti. Bele kell kalkulálni, hogy a biztosítás időszak sokszor a biztosításkötés kezdeményezésének másnapján indul csak. Ezt kivédendő egy nappal azelőtt érdemes a biztosításkötést elindítani, amikorra a hivataljárást időzítjük. A biztosítási időszak első napja essen egybe az autó megvásárlásának napjával, különben igen magas fedezetlenségi díjat számláznak a biztosítók a fedezet nélküli napokra!

Aki új autót vett, az a fenti költségekkel számolhat, de használt autót vásárolva a fizetnivalók szinte sosem merülnek ki a névre vétel költségeiben. Rendkívül fontos feladat a vezérműszíj és tartozékainak cseréje, ha szükségessé válik akár az eltelt évek, akár a megtett kilométerek alapján.

Szelepvezérlés: szíj vagy lánc

Ez az intervallum lehet négy és tíz év, illetve 60 és 240 ezer km között bármennyi - az autó típusától függ. Talán a 10 év/120-150 ezer km a leggyakoribb. A szelepeket mozgató szíjjal és ennek görgőivel együtt legtöbbször a hűtőközeg keringtetőszivattyúját, a vízpumpát is jobb kicseréltetni, mert ennek külön cseréje borsos munkadíjjal járhat. A vezérléskészlet cseréje utángyártott alkatrésszel és munkadíjjal együtt 90-200 ezer forintos nagyságrend egy hétköznapi autóhoz, a vízpumpa még nagyjából 15-20 ezer Ft.

A másik gyakori megoldás a láncos szelepvezérlés. Egyes autókban ez elfut 500-600 ezer kilométert, megint más autótípusokban 60-100 ezer km után cserélni kellhet. Akkor is, ha a gyártó ezt nem írta elő, de a láncnyúlás, a láncfeszítő hibája vagy más probléma szükségessé teszi. A láncos vezérlés cseréje sokszor a lánccal együtt kopó vezérműkerekek és láncvezető sínek cseréjét is igényli, ami erősen megdobja a költségeket. A láncos vezérlést újra cserélni többnyire drágább feladat a szíjas vezérlés cseréjénél.

Kuplung: nem elég a kuplungtárcsát cserélni

Sokszor nemcsak vezérléscsere vár a használt autó új tulajára, de kuplungcsere is. Elsőkerék-hajtású, keresztben beépített orrmotoros átlagautón a kuplungcsere nagyjából négy-hat munkaórát igényel, ami körülbelül 50-120 ezer Ft. Jórészt 70-120 ezer Ft között mozog a hidraulikus kuplungszettek ára, amiben a kuplungtárcsa, a kuplungszerkezet rugós fémlapja és a kinyomócsapágy van benne. Márkaszervizek kedvezményes csomagajánlatai között találhatunk kuplungcserét is idősebb autókhoz, ami a gyári alkatrészek tartósságával, minőségével kiváló ár/érték arányt nyújt.

Kettős tömegű lendkerék: költséges a kuplungozás

Amennyiben az autóban kettős tömegű lendkerék védi a sebességváltót, ezt is a kuplunggal együtt kellhet kicserélni. A kuplungszettel együtt cseréltetve a munkadíj nem lesz nagyobb, de a kettős tömegű lendkerék nagyjából 150-250 ezer forintba kerül. Élettartama a kuplungéhoz hasonló. Lehet 120-150 ezer, de 250-300 ezer km is attól függően, mennyit megy az autó városi forgalomban és milyen habitusú sofőr vezeti.

Vásárlás után szükség lehet négy új gumiabroncsra, ami átlagos autókhoz – kerékmérettől függően – 70-120 ezer Ft körüli kiadás. A téli gumiabroncsok általában többe kerülnek a nyáriaknál és a négy évszakos gumik többnyire drágábbak a télieknél.

Veszélyesek és alig olcsóbbak a rossz minőségű szűrők

Ehhez képest kisebb tétel, de elengedhetetlenül fontos a kenőanyagok és a szűrők rendszeres cseréje. Szűrők esetén kicsi az árkülönbség a hitvány és a gyári vagy azzal összevethető minőségű utángyártott alkatrészek ára között: Magyarán alig kerül többe az autó élettartamát rontó bóvli helyett a legjobb szűrőket megvenni, legyen az olajszűrő, levegőszűrő vagy üzemanyagszűrő.
10-15 ezer kilométerenként minden motor megérdemli a friss motorolajat és az új szűrőt. A gyártó ugyanis az olajcsere-periódus maximumát adja meg. Például ha 2 év vagy 20 ezer km a felső határ, akkor a kedvezőtlen üzemeltetési körülmények miatt rövidebb intervallum vonatkozhat a nagyrészt 8-10 kilométeres vagy ennél is rövidebb utakra használt autókra.

Olajcsere: csak minőségi kenőanyaggal!

Idősebb, négyhengeres használt autóknál az olajcsere költsége 15-20 ezer forintnál kezdődik, újaknál az időszaki kötelező karbantartással együtt lehet 70-110 ezer forint is. Az olajjal egyszerre érdemes a légszűrőt és a sokszor pollenszűrőnek hívott utastéri szűrőt is kicseréltetni. Az üzemanyagszűrő benzines autóknál sokat elfut, dízelekben viszont érdemes a többnyire 60 000 km-es ciklust 40 ezerre rövidíteni az üzemanyag-adagoló rendszer hosszú távú megóvása érdekében.
Ezeken a tételeken felül még sok kisebb-nagyobb karbantartási és javítási kiadás adódik a használt autókkal az évek során. Benzineseknél a gyújtás elemei nem drágák, dízeleknél az üzemanyag-ellátás komponensei, a nagynyomású szivattyú, a hengerenként egy-egy porlasztó jóval költségesebb. Ezért lényeges, hogy ha 2,5 millió forintot költhetünk használt autóra, akkor nagyjából 2-2,1 millió forintig érdemes autót nézni, így a vásárlás után adódó javításokra, az elmaradt karbantartások pótlására is marad tartalék.
Használtautó-vásárlás kapcsán érdemes felkeresni szerviztanácsadó és munkafelvevő kollégáinkat a CarNet márkaszervizeiben. Az ő tapasztalatuk, tudásuk nagyban megkönnyíti a jó autók kiszűrését. Aki pedig szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket, és felmérné a várható kiadásokat, jelentse be a kinézett autót márkaszervizes állapotfelmérésre, mert ennek csekély költsége messze eltörpül ahhoz a kockázathoz képest, amit egy ellenőrizetlen használt autó megvásárlása jelent.


Mi a teendő, ha nem tetszik a kocsi rendszáma?

Egy autó rendszáma tartalmazhat olyan betűkombinációt, amitől jobb lenne megszabadulni. Ilyen például a 2018-ban kiadott PNA vagy később a RAT kezdetű, ami a németben tanácsot, az angolban viszont patkányt jelent.

Rendszámot cseréltetni a kormányhivatalokban lehet, bármelyikben, nemcsak a lakhelyhez legközelebbiben. Akinek az ott és akkor következő rendszám megfelel, 6000 forintot fizet az új forgalmi engedélyért és 8500 forintot a rendszámtábla párjáért. Az ügyintézéskor le kell adni a régi rendszámtáblát, ezért ezt leszerelve magunkkal kell vinni. Közterület-használati engedély nélkül egy rendszám nélküli autó 10 napig tárolható mellékútvonalon, tehát főúton nem, így az ügyintézés idejére egy mellékutcában szabályosan leparkolható az autó.

Aki nem a következő rendszámtáblát szeretné, a három betű, három szám kombinációjú egyéni rendszámtáblát 112 450 forintért igényelheti (például MTK-777), amennyiben még nem adták ki. Az egyediek ára (pl. MAMA-01, PISTA-8) 435 000 Ft. Ezek a rendszámok később más autóra is feltehetők. A CarNet autószalonjaiban új és használt autók rendszámcseréjében is tudnak segíteni az ügyintézésben jártas munkatársaink.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely