Hírek
Vadonatúj RAV4 Plug-in Hybrid
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
A vadonatúj RAV4 Plug-in Hybrid bevezetésével a Toyota valódi kettős személyiségű autót alkotott, amely egyfelől erőteljes, valódi elektromos (EV) képességekkel bír, másfelől viszont gazdaságos hibrid elektromos üzemben is használható.
A Toyota a Prius Plug-in Hybrid két generációjával szerzett tapasztalatait felhasználva növelte a takarékos plug-in hibrid technológia teljesítményét.
Így született meg a RAV4 modellcsalád legerősebb, 306 lóerős tagja, amely ráadásul a szegmens legkiválóbb teljesítményét nyújtja az elektromos hatótávolság, a CO2-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás terén, és ha ez nem lenne elég, high-tech megoldásokkal is büszkélkedhet.
A Toyota a Prius Plug-in Hybrid esetében nagy méretű akkumulátor alkalmazásával növelte a hatótávolságot, megtartva a hibrid modellváltozat villanymotorját.
Így született meg a RAV4 modellcsalád legerősebb, 306 lóerős tagja, amely ráadásul a szegmens legkiválóbb teljesítményét nyújtja az elektromos hatótávolság, a CO2-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás terén, és ha ez nem lenne elég, high-tech megoldásokkal is büszkélkedhet.
A Toyota a Prius Plug-in Hybrid esetében nagy méretű akkumulátor alkalmazásával növelte a hatótávolságot, megtartva a hibrid modellváltozat villanymotorját.
A RAV4 ezzel szemben erősebb villanymotort, nagyobb akkumulátort és nagyobb invertert is alkalmaz, így nem csupán jóval nagyobb motorteljesítményt ér el, de sokkal messzebb is juthat, és sokkal gyorsabban is haladhat.
A teljes hajtáslánc kombinált csúcsteljesítménye 306 LE / 225 kW – 38%-kal több, mint a RAV4 Hybridé –, így a modell álló helyzetből 6,0 másodperc alatt, azaz a hibrid változatnál 2,1 másodperccel gyorsabban éri el a 100 km/óra sebességet. A vezethetőség is javult: 60 km/óránál például 50 százalékkal nagyobb teljesítmény áll a rendelkezésre. EV üzemben egy 2,0 literes benzinmotorral szerelt modellhez mérhető teljesítményt nyújt, 10 másodperc alatt gyorsítva 0-100 km/órás tempóra.
2.5 literes Dynamic Force benzinmotor
A RAV4 Plug-in Hybrid belsőégésű erőforrása a 2,5 literes Dynamic Force benzinmotor nagyobb teljesítményű változata, amely a megnövelt elektromos teljesítménynek köszönhetően nemcsak erősebb, de a nyomatékgörbéje is előnyösebb. A 2487 cm3-es, soros négyhengeres, DOHC 16 szelepes, Atkinson-ciklusú erőforrás szívó- és kipufogó oldali intelligens változó szelepvezérlést, valamint D-4S többlyukú injektorokkal szerelt, közvetlen és szívótorok-befecskendezést kapott.
A teljes hajtáslánc kombinált csúcsteljesítménye 306 LE / 225 kW – 38%-kal több, mint a RAV4 Hybridé –, így a modell álló helyzetből 6,0 másodperc alatt, azaz a hibrid változatnál 2,1 másodperccel gyorsabban éri el a 100 km/óra sebességet. A vezethetőség is javult: 60 km/óránál például 50 százalékkal nagyobb teljesítmény áll a rendelkezésre. EV üzemben egy 2,0 literes benzinmotorral szerelt modellhez mérhető teljesítményt nyújt, 10 másodperc alatt gyorsítva 0-100 km/órás tempóra.
2.5 literes Dynamic Force benzinmotor
A RAV4 Plug-in Hybrid belsőégésű erőforrása a 2,5 literes Dynamic Force benzinmotor nagyobb teljesítményű változata, amely a megnövelt elektromos teljesítménynek köszönhetően nemcsak erősebb, de a nyomatékgörbéje is előnyösebb. A 2487 cm3-es, soros négyhengeres, DOHC 16 szelepes, Atkinson-ciklusú erőforrás szívó- és kipufogó oldali intelligens változó szelepvezérlést, valamint D-4S többlyukú injektorokkal szerelt, közvetlen és szívótorok-befecskendezést kapott.
A motor hosszú (103,4 mm) lökete és nagy (14,0:1) sűrítési viszonya is hozzájárul a nagyobb teljesítményhez és a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztáshoz. A motor 6000/perc fordulatszámon adja le 185 LE / 136 kW csúcsteljesítményét (RAV4 Hybrid: 178 LE / 131 kW 5700/percnél.) A hibrid rendszer automatikus melegítési fázis alkalmazásával óvja a benzinmotort attól a szélsőséges mértékű kopástól, amely akkor várna rá, ha autópálya-tempóval haladó járműben kellene ismételt hidegindításokat végrehajtania. A teljesítmény korlátozott, majd fokozatosan nő.
Új hibrid rendszer
Az új hibrid rendszer a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás kategóriaelső kombinációját biztosítja. 306 LE / 225 kW csúcsteljesítményével a RAV4 Plug-in Hybrid a modellcsalád legerősebb tagja, egyben a Toyota legnagyobb teljesítményű hibrid típusa. A modell kiemelkedően takarékos, még a RAV4 Hybridnél is kedvezőbb értékeket ér el. Szintén egyedülállónak számít kategóriájában azzal, hogy tényleges elektromos üzemet (EV) biztosít.
Új hibrid rendszer
Az új hibrid rendszer a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás kategóriaelső kombinációját biztosítja. 306 LE / 225 kW csúcsteljesítményével a RAV4 Plug-in Hybrid a modellcsalád legerősebb tagja, egyben a Toyota legnagyobb teljesítményű hibrid típusa. A modell kiemelkedően takarékos, még a RAV4 Hybridnél is kedvezőbb értékeket ér el. Szintén egyedülállónak számít kategóriájában azzal, hogy tényleges elektromos üzemet (EV) biztosít.
A belsőégésű hibrid motor elinduláskor nem kapcsol be; a vezető mintegy 75 kilométert (WLTP norma szerint) tehet meg, és akár 135 km/órával (azaz akár autópályán is) haladhat mindennemű üzemanyag-fogyasztás vagy károsanyag-kibocsátás nélkül. WLTP norma szerinti városi ciklusban pedig az elektromos hatótávolság akár a 98 kilométert is elérheti. Az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően a jármű automatikusan kapcsol át a rendkívül takarékos hibrid üzemmódba. A Toyota mérnökei a különösen csekély fogyasztású öntöltő hibrid technológiájára építették a plug-in hibrid rendszert.
A Toyota az öntöltő RAV4 Hybrid fedélzetén megtalálható, negyedik generációs hibrid technológia kompakt, kis tömegű alkatrészeit felhasználva nagyobb teljesítményű hibrid rendszert fejlesztett ki a RAV4 Plug-in Hybrid modellhez, a plug-in hibrid járművek igényeihez igazodó, részletekbe menő módosításokkal optimalizálva annak üzemi jellemzőit. Új a lítium-ion akkumulátor, amelynek kapacitását 18,1 kWh-ra emelték. Az akkumulátor 96 cellából áll, névleges feszültsége 355,2 V. A csúcsteljesítmény így számottevően meghaladja az öntöltő RAV4 Hybrid azonos értékét.
A Toyota az öntöltő RAV4 Hybrid fedélzetén megtalálható, negyedik generációs hibrid technológia kompakt, kis tömegű alkatrészeit felhasználva nagyobb teljesítményű hibrid rendszert fejlesztett ki a RAV4 Plug-in Hybrid modellhez, a plug-in hibrid járművek igényeihez igazodó, részletekbe menő módosításokkal optimalizálva annak üzemi jellemzőit. Új a lítium-ion akkumulátor, amelynek kapacitását 18,1 kWh-ra emelték. Az akkumulátor 96 cellából áll, névleges feszültsége 355,2 V. A csúcsteljesítmény így számottevően meghaladja az öntöltő RAV4 Hybrid azonos értékét.
Az akkumulátor a padló alatt kapott helyet; így egyrészt mélyebbre kerül a jármű tömegközéppontja, másrészt nem csorbul a csomag- és az utastér befogadó képessége.
Az akkucellákat a gépkocsi klímaberendezésének hűtőfolyadéka segítségével hűtik, ami nagyban hozzájárul a jármű tisztán elektromos (EV) menetképességeihez.
A teljesítmény-szabályozó egységet is az új körülményekhez igazodva módosították. Feszültségátalakítót építettek be, ami megnöveli az áramerősséget, így a nagyfeszültségű akkumulátor nagyobb teljesítményt képes leadni. Az új egyenáramú (DC/DC) átalakító kisebb, csendesebb és jobb hatásfokú.
Az akkucellákat a gépkocsi klímaberendezésének hűtőfolyadéka segítségével hűtik, ami nagyban hozzájárul a jármű tisztán elektromos (EV) menetképességeihez.
A teljesítmény-szabályozó egységet is az új körülményekhez igazodva módosították. Feszültségátalakítót építettek be, ami megnöveli az áramerősséget, így a nagyfeszültségű akkumulátor nagyobb teljesítményt képes leadni. Az új egyenáramú (DC/DC) átalakító kisebb, csendesebb és jobb hatásfokú.
A berendezés a hátsó ülések mögött kapott helyet, így kevesebb helyet rabol az utastérből. Az elülső villanymotor csúcsteljesítménye 134 kW (szemben a RAV4 Hybrid 88 kW-os első motorjával); a hátsó tengelyt hajtó villanymotor teljesítménye (40 kW) nem változott. Mivel hibrid üzemben a villanymotor jelentősebb támogatást nyújt, a belsőégésű motor alacsonyabb fordulatszámokon üzemeltethető. Ez is hozzájárul a RAV4 Plug-in Hybrid kiemelkedő zajkultúrájához.
Négy üzemmód
A RAV4 Plug-in Hybrid hajtási rendszere négy különböző üzemmódban működtethető: ezek az alapértelmezett EV (elektromos jármű) üzemmód, a HV (hibrid jármű) üzemmód, az Automatikus HV/EV üzemmód és a Töltési üzemmód. A rendszer alapértelmezésben elektromos járműként (EV) üzemel. Ez az elsődleges üzemmód; a gépkocsi tartósan képes tisztán elektromos üzemben haladni, még a gázpedál intenzív lenyomása esetén is. Amikor a jármű eléri elektromos hatótávolságának határát, a hajtáslánc automatikusan átkapcsol hibrid (HV) üzembe.
Négy üzemmód
A RAV4 Plug-in Hybrid hajtási rendszere négy különböző üzemmódban működtethető: ezek az alapértelmezett EV (elektromos jármű) üzemmód, a HV (hibrid jármű) üzemmód, az Automatikus HV/EV üzemmód és a Töltési üzemmód. A rendszer alapértelmezésben elektromos járműként (EV) üzemel. Ez az elsődleges üzemmód; a gépkocsi tartósan képes tisztán elektromos üzemben haladni, még a gázpedál intenzív lenyomása esetén is. Amikor a jármű eléri elektromos hatótávolságának határát, a hajtáslánc automatikusan átkapcsol hibrid (HV) üzembe.
Automatikus EV/HV üzemmódban a hibrid üzem automatikusan aktiválódik, amennyiben extra motorteljesítményre van szükség, például hirtelen, intenzív gyorsítás esetén. Ezt követően azonban a rendszer haladéktalanul visszaáll tisztán elektromos üzembe.
Az akkumulátor töltés üzemmód helyreállítja az akkumulátor szintjét, amennyiben az túl alacsony ahhoz, hogy lehetővé tegye az elektromos üzemet (EV).
A töltéshez a belsőégésű motor termel áramot. A szekvenciális váltóvezérlés révén a kormánykeréken lévő fülekkel fokozhatjuk a motorfék hatását.
Az akkumulátor töltés üzemmód helyreállítja az akkumulátor szintjét, amennyiben az túl alacsony ahhoz, hogy lehetővé tegye az elektromos üzemet (EV).
A töltéshez a belsőégésű motor termel áramot. A szekvenciális váltóvezérlés révén a kormánykeréken lévő fülekkel fokozhatjuk a motorfék hatását.
További támogatást biztosít a lassításszabályozó rendszer, amely lejtmeneti fékezés esetén megnöveli a hajtó villanymotor lassító nyomatékát. Ez a megoldás finomabb vezethetőséget eredményez, és kevésbé veszi igénybe az üzemi fékrendszert.
Elképesztő gyorsítóképesség
A plug-in hibrid rendszer hibrid és automatikus EV/HV üzemben egyaránt erőteljes gyorsításra képes. A belsőégésű motor élénk gázreakciói, és a nagyfeszültségű akkumulátor növelt teljesítménye együtt kiemelkedő menetdinamikát kölcsönöznek az autónak, álló helyzetből hat másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. A vezérlő rendszer meghatározza, hogy az adott pillanatban egyenletes, finom gyorsulásra vagy azonnali, maximális gázreakcióra van-e szükség.
Páratlan csend
A Toyota mérnökei számos módon mérsékelték az utastérben érzékelhető zajok és rezgések szintjét; a plug-in hibrid rendszer csendesen adja le teljesítményét. Az erőátviteli egységet úgy tervezték meg, hogy a fogaskerekek a lehető legcsekélyebb rezgéssel működjenek. A fogfelületeket polírozták, ami finomabb, csendesebb működést eredményezett.
Az indításkor jelentkező rántást, illetve zörgést csillapító rendszer alkalmazásával korlátozták; ugyanez a rendszer csillapítja állandó sebességű haladás esetén a forgatónyomaték ingadozásait. Amint a fenti Teljesítmény és technológia fejezetben leírtuk, a hibrid belsőégésű motor csendesebben jár, mivel itt alacsonyabb fordulatszámokon üzemel, mint az öntöltő RAV4 Hybrid fedélzetén. A zajok és rezgések csillapítására szolgál a kerékdobok bélésénél és az A-oszlopok belsejében elhelyezett, kiegészítő szigetelés, valamint a szélvédőnél és az első oldalablakoknál alkalmazott hangszigetelő üveg.
Hőszivattyús klímaberendezés
A RAV4 Plug-in Hybrid klímaberendezése a jármű elektromos üzemében (EV) is takarékosan és hatékonyan működik. A berendezés hőszivattyúja a külső levegő hőenergiáját felhasználva fűti az utasteret, így a légkondicionáló működtetése kisebb mértékben befolyásolja a jármű elektromos hatótávolságát. A rendszer kiváló hatásfokú kialakításának része az S-FLOW szabályozás: ez a megoldás kizárólag a foglalt ülésekhez juttat levegőt (fűtés/szellőzés).
A rendszer teljesítménye a választott hőfoktól, a környezeti hőmérséklettől, az utastér aktuális hőmérsékletétől, valamint a napsütés intenzitásától függ. A további energiatakarékosságot szolgálja, hogy kikapcsolható a párátlanító berendezés. Így ez a funkció nem fogyaszt energiát olyankor, amikor egyébként nincs szükség az általános utastéri komfort javítására.
Elképesztő gyorsítóképesség
A plug-in hibrid rendszer hibrid és automatikus EV/HV üzemben egyaránt erőteljes gyorsításra képes. A belsőégésű motor élénk gázreakciói, és a nagyfeszültségű akkumulátor növelt teljesítménye együtt kiemelkedő menetdinamikát kölcsönöznek az autónak, álló helyzetből hat másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. A vezérlő rendszer meghatározza, hogy az adott pillanatban egyenletes, finom gyorsulásra vagy azonnali, maximális gázreakcióra van-e szükség.
Páratlan csend
A Toyota mérnökei számos módon mérsékelték az utastérben érzékelhető zajok és rezgések szintjét; a plug-in hibrid rendszer csendesen adja le teljesítményét. Az erőátviteli egységet úgy tervezték meg, hogy a fogaskerekek a lehető legcsekélyebb rezgéssel működjenek. A fogfelületeket polírozták, ami finomabb, csendesebb működést eredményezett.
Az indításkor jelentkező rántást, illetve zörgést csillapító rendszer alkalmazásával korlátozták; ugyanez a rendszer csillapítja állandó sebességű haladás esetén a forgatónyomaték ingadozásait. Amint a fenti Teljesítmény és technológia fejezetben leírtuk, a hibrid belsőégésű motor csendesebben jár, mivel itt alacsonyabb fordulatszámokon üzemel, mint az öntöltő RAV4 Hybrid fedélzetén. A zajok és rezgések csillapítására szolgál a kerékdobok bélésénél és az A-oszlopok belsejében elhelyezett, kiegészítő szigetelés, valamint a szélvédőnél és az első oldalablakoknál alkalmazott hangszigetelő üveg.
Hőszivattyús klímaberendezés
A RAV4 Plug-in Hybrid klímaberendezése a jármű elektromos üzemében (EV) is takarékosan és hatékonyan működik. A berendezés hőszivattyúja a külső levegő hőenergiáját felhasználva fűti az utasteret, így a légkondicionáló működtetése kisebb mértékben befolyásolja a jármű elektromos hatótávolságát. A rendszer kiváló hatásfokú kialakításának része az S-FLOW szabályozás: ez a megoldás kizárólag a foglalt ülésekhez juttat levegőt (fűtés/szellőzés).
A rendszer teljesítménye a választott hőfoktól, a környezeti hőmérséklettől, az utastér aktuális hőmérsékletétől, valamint a napsütés intenzitásától függ. A további energiatakarékosságot szolgálja, hogy kikapcsolható a párátlanító berendezés. Így ez a funkció nem fogyaszt energiát olyankor, amikor egyébként nincs szükség az általános utastéri komfort javítására.