Hírek
Dacia Duster TCe 100 LPG
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók. Alig akad alternatív üzemanyaggal etethető típus a gyári új autók között, az LPG-s Dacia Duster üdítő kivételként van jelen a piacon.
A Dacia Duster jelenleg a terepjárószerű, családi szabadidő-autók belépő típusa, ami a kedvező ár mellett egyre több motorvariánssal is harcol a vevőkért.
Igaz, a hibrid, és az elektromos kivitel még várat magára, de akinek számít a károsanyag-kibocsájtás, és mindenképp Dustert akar, annak a most belépő, kettős üzemű, LPG-gázzal is tankolható gyári kivitelek jelenthetnek alternatívát.
A Dacia Duster második generációja őrzi a terepjárókhoz közelítő arányait, a jelenleg futó Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, attól függően, hogy 4×2-es vagy 4×4-es változatról van szó.
Igaz, a hibrid, és az elektromos kivitel még várat magára, de akinek számít a károsanyag-kibocsájtás, és mindenképp Dustert akar, annak a most belépő, kettős üzemű, LPG-gázzal is tankolható gyári kivitelek jelenthetnek alternatívát.
A Dacia Duster második generációja őrzi a terepjárókhoz közelítő arányait, a jelenleg futó Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, attól függően, hogy 4×2-es vagy 4×4-es változatról van szó.
Hasmagassága 21 centiméter, terepszöge elöl 30, hátul 34 fok. Rengeteg Duster fut a hazai utakon, és aki próbálkozott már vele, észrevehette, hogy a két generáció csak részleteiben különbözik: biztosra a hátsó lámpákat megfigyelve mehetünk. A hosszú tégla-alak helyett a második eresztésnél szögletes, a Jeep Renegade stílusára emlékeztető fényszórók ülnek hátul.
Robusztus kisugárzása nem változott az évek során, a Duster szinte kívánja a ballonos terepgumikat, a tetőcsomagtartót és a vonóhorgot, ugyanakkor a választható élénk színekkel, és a magasabb felszereltségek ezüst színű dekorbetétjeivel kikeverhető egy hangulatos megjelenés, ami még pár évvel ezelőtt idegen volt a Daciáktól. Kívül semmi sem utal a kettős üzemre, nincs egy kék, vagy zöld apró felirat se, csak az autó alá benézve vehető észre a gázrendszer tartálya, a pótkerék helyén.
Robusztus kisugárzása nem változott az évek során, a Duster szinte kívánja a ballonos terepgumikat, a tetőcsomagtartót és a vonóhorgot, ugyanakkor a választható élénk színekkel, és a magasabb felszereltségek ezüst színű dekorbetétjeivel kikeverhető egy hangulatos megjelenés, ami még pár évvel ezelőtt idegen volt a Daciáktól. Kívül semmi sem utal a kettős üzemre, nincs egy kék, vagy zöld apró felirat se, csak az autó alá benézve vehető észre a gázrendszer tartálya, a pótkerék helyén.
A Duster beltere alapvetően jó kialakítású, az ergonómia terén sokat lépett előre az elődhöz viszonyítva. A Renault Clióból ismerős klímakonzolon és a váltón visszaköszönő ezüst dekoráció az alacsonyabb felszereltségnél is sokat dob.
Ilyen hangulatjavítót lehet még rendelni, akár bőrkárpitot is kérhetünk 150 ezerért, de ez kilóg a típus által képviselt filozófiából, egy Dusterhez inkább a praktikus, mindennapokat megkönnyítő extrák illenek.
Ilyen a 7 colos középkonzoli kijelzőn megjelenő kamerakép, ami a multi-view extrával nem csak tolatáskor hasznos, azt is láthatjuk, hogy mi van az autó orra előtt, illetve mellett.
Ilyen hangulatjavítót lehet még rendelni, akár bőrkárpitot is kérhetünk 150 ezerért, de ez kilóg a típus által képviselt filozófiából, egy Dusterhez inkább a praktikus, mindennapokat megkönnyítő extrák illenek.
Ilyen a 7 colos középkonzoli kijelzőn megjelenő kamerakép, ami a multi-view extrával nem csak tolatáskor hasznos, azt is láthatjuk, hogy mi van az autó orra előtt, illetve mellett.
A hosszú évekig milliószámban gyártott, ezért egyre olcsóbb öreg alkatrészekért cserébe jó a térkínálat: a szélesre nyíló ajtókon könnyű beszállni és a gyerekülésbe beszíjazni a hadakozó utódot. A térérzet jó, és még a csomagoknak is épp elég a hely: a szabvány szerint 445 literes és a hátsó ülések támlájának lehajtása után 1478 literesre bővíthető.
Ezen az értéken a pótkerék helyére beszerelt LPG-tartály sem változtat, a csomagtér érintetlen marad, cserébe defekt esetén marad a javítókészlet, vagy a tréler vagy a csomagtérben utazó pótkerék. Az egyliteres, háromhengeres, turbós ECO-G blokk friss fejlesztés, a leköszönő 1,6 literes szívó 16 szelepeseket váltja az alapmotorok sorában. Száz lóereje mellé már 2000-es fordulattól 170 Nm nyomatékot biztosít, és a Dacia Duster mellett a Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV modellekben is elérhető. De miért szavaznak a gázra a Daciánál?
Nos, az elődből is volt LPG-s verzió, de a hagyomány mellett az egyre szigorodó szén-dioxid-kibocsájtási normáknak is könnyebb így megfelelni. Cseppfolyósított gázt használva tisztább a motor működése, szén-dioxidot tekintve 10 százalékkal jobbak az LPG-t használó motorok a kizárólag benzint égetőknél. Szén-monoxidból, nitrogén-oxidból és elégetlen szénhidrogénekből nagyjából ugyanannyi marad a kipufogógázban, de autógázas üzemben gyakorlatilag nincs PM10 méretű szilárd részecske kibocsájtás, ami a városi légszennyezés fontos eleme.
A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon:
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2020/07/20/erthetetlen-miert-nem-hoditanak-a-gazos-autok-dacia-duster-1-0-tce-lpg/
Ezen az értéken a pótkerék helyére beszerelt LPG-tartály sem változtat, a csomagtér érintetlen marad, cserébe defekt esetén marad a javítókészlet, vagy a tréler vagy a csomagtérben utazó pótkerék. Az egyliteres, háromhengeres, turbós ECO-G blokk friss fejlesztés, a leköszönő 1,6 literes szívó 16 szelepeseket váltja az alapmotorok sorában. Száz lóereje mellé már 2000-es fordulattól 170 Nm nyomatékot biztosít, és a Dacia Duster mellett a Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV modellekben is elérhető. De miért szavaznak a gázra a Daciánál?
Nos, az elődből is volt LPG-s verzió, de a hagyomány mellett az egyre szigorodó szén-dioxid-kibocsájtási normáknak is könnyebb így megfelelni. Cseppfolyósított gázt használva tisztább a motor működése, szén-dioxidot tekintve 10 százalékkal jobbak az LPG-t használó motorok a kizárólag benzint égetőknél. Szén-monoxidból, nitrogén-oxidból és elégetlen szénhidrogénekből nagyjából ugyanannyi marad a kipufogógázban, de autógázas üzemben gyakorlatilag nincs PM10 méretű szilárd részecske kibocsájtás, ami a városi légszennyezés fontos eleme.
A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon:
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2020/07/20/erthetetlen-miert-nem-hoditanak-a-gazos-autok-dacia-duster-1-0-tce-lpg/