Teszt: Fiat 600 Hybrid La Prima

Teszt: Fiat 600 Hybrid La Prima

hirdetés

Stílusban verhetetlen

Hosszú hiátus után ismét van 600-asa a Fiatnak. Technológiai szempontból más márkák modelljeivel is rokonságot mutat, stílusban azonban nemigen akad hozzá hasonló.
A Fiat kapcsán napjainkban leginkább az 500-as juthat mindenkinek az eszébe, ami valóságos ikonná vált. Erre a szerethető karakterre építkezett többször is a márka az utóbbi időben, például az 500X-szel, mely az 500-as báját kínálta nagyobb méretben.

Bájos nagyság

Ahogy az 500-as, úgy az 500X is utódott kapott, 2024-re érkezett meg az új modell. Ez a 600-as, melyet 2010 után támaszt fel a Fiat, a típus azonban csak nevében örököse az előző Seicentónak. 4171 mm hosszú, 1781 mm széles és 1592 mm magas az autó, amely a közös padlólemeznek köszönhetően több Stellantis-modellel is rokon. Így az Alfa Romeo Junior csak néhány milliméterrel tér el méreteiben a 600-astól, de a Jeep Avenger is a testvére, egy helyen is gyártják őket Lengyelországban.
Annak idején, amikor az 1950-es években megjelent a 600-as, leginkább egy megnőtt 500-as volt, és nem is akart nagyon más lenni. Abból a szempontból most sem más a helyzet, hogy egyértelműen magán hordozza ikonikus kis testvérének formajegyeit, különösen a LED-fényszórók alakját és pozícióját illetően.

Közben azonban viszont azt hangsúlyozza számtalan felirattal, hogy ő bizony egy százassal több, városi autó helyett kis szabadidő-autót üdvözölhetünk ezen a néven.

Erősítik is ezt más jegyei is, így a 20,5 centis hasmagassága, a 18 colos felniket körbeölelő sárvédőburkolat. Élőben azonban kissé más a hatás, nem feltétlenül tudatosodik ez a kategóriaskatulyázás, a barátságos kisautó-kinézet ad neki egyfajta kedvességet.
Az autó bájához hozzátesz, hogy nincs belőle unalmas szürke változat. Alapesetben narancsárnyalatúak a Fiat 600-asok, de lehet fekete, piros, fehér, homokszínű, égkék, vagy tengerzöld is, mint esetünkben.

Mutatós belső

Talán az utastér az a terület, amely leginkább kiemeli a mezőnyből, és karakterének gerincét megadja. Tesztünk során a La Prima kivitelt próbáltuk, melynek világos beltere kifejezetten üdítő. Az elefántcsontszín műszerfalbetét, illetve a szintetikusbőr-kárpitozás rendkívül látványos, mindezt pedig hangulatvilágítás dobja fel.
Mindig jó világos és igényes belteret látni, ráadásul ez esetben még a megfelelő minőség is társul hozzá. Vannak ugyan kemény műanyagok, de az elemek a helyükön vannak, nincs zörgés és recsegés menet közben. Nem is csinálnak belőle titkot, hol vagyunk: a türkiz ülésvarrások Fiat-feliratban kerültek a helyükre, és természetesen bent is megjelennek a 600-asok.

Komfortos ülésekben foglalhat helyet az ember. Oldaltartásban nem a legerősebbek, de sofőroldalon az elektromos beállítási lehetőségek mellett motorral vezérelt deréktámasz, sőt, masszázsfunkció is vár.

Széles tartományban állítható az ülés, ahogy a kormány is – utóbbit fekete, szintetikus bőr borítja, azonban a figyelmet elrabolja, hogy csak két küllője van! Látványos megoldás, az egyszer biztos.
A kijelzők trükkösek abban az értelemben, hogy elsőre talán nem feltétlenül érez rá használatukra az ember. A 7 colos digitális műszeregység oldalai között a bajuszkapcsolók végeinek nyomogatásával találhatjuk meg a keresett oldalt – ez a megoldás ismert és nem meglepő. A 10,25 colos keskeny érintőképernyőnél viszont mondhatni eldugott helyre, a vészvillogó környékére kerültek fontos menügombok. Persze a felfedezést követően már nem eldugott a főmenüt szimbolizáló házikó sem, de elsőre az ember nem biztos, hogy ott keresné az infotainment alaphelyzetbe állító gombját.
A menürendszeren rövid ismerkedést követően egyszerű kiigazodni. Külön gombsort kapott a klíma, több esetben két irányban is billenő kapcsolókkal. Egyes hűtő-fűtő funkciókat az érintőképernyőn is be lehet állítani. A kijelző felbontása szép, különösen jól visszaadja ezt a tolatókamera képe, és noha első ránézésre már-már kissé keskenynek is tűnik, egy jól használható felületről van szó.

Vezeték nélkül tükrözi a telefont a Fiat 600 rendszere, ha pedig töltenénk, akkor vezeték nélkül, valamint régebbi és újabb USB-csatlakozókon keresztül kaphat áramot mobilunk.

Mindez azonban a kifejezetten ötletes, hajtogatható takarólemez alatt található. Nyitott állapotát beépített mágnesek őrzik meg, csukva pedig fedi a rekeszt.

Sok praktikum kis helyen

Az autó méreteiből adódóan alapvetően nem feltétlenül számíthatunk sok pakolóhelyre, a hátsó üléssor mellett nincsenek is ajtózsebek. Elöl természetesen vannak, korrekt mérettel, és a két ülés közötti elcsúsztatható könyöklő alá is lehet pakolni ezt-azt. Meglepően mély viszont a kesztyűtartó, ez mindenképp pozitívum.
A helykínálatot illetően is jó a helyzet, tesztünk során a 178 centis sofőr mögé beülő ugyanekkora termetű utasnak korrekt lábtere maradt. A fejtér már szűkösebb, a hátsó üléssor 180 cm-es magasságig mondható kényelmesnek.

A láblendítéses csomagtérajtó-nyitás jó ötlete az autóiparnak, de sokszor nem tökéletes a kivitelezés. A Fiat 600-nál szerencsére jól megoldották, első rúgásra feltárult előttünk a 385 literes tér. Dupla padlójából egyet kivéve az alapszinthez képest további tíz centit nyerhetünk, a második szint alá a defektjavító készlet kerül. Lehajtott hátsó ülésekkel 1256 liternyi térrel gazdálkodhatunk.

Nemcsak villany

Míg 500-asból csak villannyal tervezett a Fiat, és a legújabb 600-as is elektromos autóként kezdte a pályafutását, ám már megjelenésekor mondták, hogy bizonyos piacokon benzines hibrid változattal is előrukkolnak. Ide tartozik Magyarország is, így került hazánkba a 100 lóerős, 205 Nm csúcsnyomatékkal rendelkező, 1,2 literes, háromhengeres turbómotorral szerelt crossover. Az erőforráshoz dupla kuplungos hatfokozatú sebességváltó tartozik, ebbe integrálták a 48 V-os hibridrendszer 21 kW (29 LE) teljesítményű villanymotorját. A rendszert 0,89 kW-os lítiumion-akkumulátor teszi teljessé.
Ezzel az 1280 kilós autó 10,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, ami nem okoz sportos élményt, de a város dinamizmusát tarthatjuk vele, csak használjuk intenzívebben a gázpedált. A benzinmotor alsó fordulatszámánál a villanymotor segíti a rugalmasságot. Végsebessége 184 km/óra. Futóműve elöl MacPherson-rendszerű, hátul torziós megoldás dolgozik (twist beam).

Kissé szokatlan, hogy a start-stop gombot milyen hosszan kell nyomni az autó életre keltéséhez. A harmonikaajtós rekesz felső részén lévő gombokkal választhatunk előre- vagy hátramenetet. A 12,5 kilós akkumulátorban mindig van elég energia ahhoz, hogy mozgásba lendítse az autót, sőt lassan gurulva, 30 km/óra alatt akár 1 kilométerre is elegendőek lehetnek az akksijában lévő elektronok.
Vélhetően emiatt van az, hogy más hibridekhez képest erősnek mondható a rekuperáció mértéke, emiatt a lassításokat újra kell gondolni a crossover volánja mögött. Nem lehet állítani a rekuperáció erősségét, a kormányon lévő pillangófülekkel a váltó működésébe szólhatunk vele. Alapvetően nem érdemes ezzel sokat foglalkozni, mert jól dolgozik a rendszer, alacsonyan tartva a fordulatszámot (1900-2000 körül 50 és 90 km/óránál is) és vele együtt a zajszintet is. Egy-egy visszagangolás akkor jöhet jól, ha éppen előzésbe kezdünk, és szükség van némi extra teljesítményre.
Igazán kezes a Fiat 600, kormányzása könnyű, egy leheletnyinél több erő kell a volán forgatásához. Igazi terepének a város tekinthető, ahol a szűk helyeken szerezhet jó pontokat fordulékonyságával. Fordulóköre 10,4 méter.
Gyengébb pontjának a futómű tekinthető, amely nem minden esetben kezeli jól az úthibákat. Mint ahogy megannyi crossover esetében, itt sem a vezetés élménye ad okot az örömre. Jelen esetben ez inkább az embert körbevevő stílus. Az igazsághoz azért hozzátartozik, kap a sofőr némi visszajelzést a kormány felől, így nem lehet lelketlen autónak nevezni a 600-ast.

Az uniós szabályozás miatt a Fiat 600-ból sem hiányozhatnak a legfontosabb modern biztonsági és vezetéstámogató rendszerek.

Az autó figyelmeztet sávelhagyásnál, figyeli a táblákat, éberségünket, a gyalogost felismerve vészfékez, adaptív tempomattal és sávközéptartóval rendelkezik, valamint figyeli a holtteret, és radarokkal is segít parkolni.

Pénztárcabarát

Vegyes használatban a kezeink közt 6,5 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást produkált, ám városon belül autózva ez az érték jelentősen faragható. Ott akár az utak felét is megteheti tisztán elektromos hajtással.
8 600 600 forinttól érhető el a CarNet kínálatában a benzinmotoros Fiat 600-as. Már az alapmodell tartalmazza a fentebb sorolt biztonsági és vezetéstámogató rendszereket, a 9 900 600 forintról induló La Prima kivitel a dizájnban hoz csak változásokat. Tízmillió fölé csak abban az esetben megy a hibrid 600-as ára, ha narancssárgától eltérő színű autót szeretnénk – a színek felára 120, illetve 200 ezer forint.

Ezzel az árral több mint vonzó opció lehet kategóriájában a hibrid 600-as, tekintettel például arra, hogy a kisebb rokonmodell, a Jeep Avenger 9,5 millió forinttól kapható. Ugyanebben a méretben az Opel Mokka szintén 8,6 millióról indul, de a csomagtere is kisebb, és más stílust is képvisel. A korábban általunk is tesztelt Ford Puma indulóára már nyolc számjegyű, ahogy a magyar piacra mostanában érkező Alfa Romeo Junioré is.
A Fiat receptje egyszerűnek tűnhet, de közel sem az. A nosztalgikus és kedves formába csomagolás nem érne semmit, ha a mögöttes tartalom nem lenne jó. De ahogy az 500-asnál, úgy a 600-as esetében is megvan ez. A modern, takarékos hajtáslánc mellé praktikus belső társul. A fő vonzerő azonban más lehet itt – ízléstől függetlenül elismerheti bárki, hogy van stílusa az olaszok crossoverének.