A magyar vállalkozók kedvence lehet a koreai melós

A magyar vállalkozók kedvence lehet a koreai melós

hirdetés

Teszt: SsangYong Musso Grand 4x4 2.2 e-XDI

A SsangYong Musso Grand megújult belsővel készült 2024-re, ami jól kiegészíti a strapabíró hajtáslánc és a praktikus pick-up karosszéria előnyeit.
Igazi főnixmadár a SsangYong, vagy inkább főnixsárkány (a jellegzetes embléma és név ikersárkányt jelent), hiszen fellángolások, felfutó eladási számok, nemzetközi terjeszkedés, majd az utóbbi években anyagi nehézségek, és tulajdonosváltás jellemezte történetét.

A márka 1954-ben alakult akkor még Dong-hwan Motor elnevezéssel, majd 1963-ban egyesült a Dongbang Motorral. 1977-ben a gyártót átnevezték Dong-A Motorra, a SsangYong márkanév pedig szintén egy tulajdonosváltás után jelent meg a piacon. 2023-ban a KG Group vette szárnyai alá a bajba jutott ikersárkányt. Ezúttal azonban a névváltás számos piacon – így nálunk is – elmaradt, mert napjainkra a SsangYong már erős márkaértékkel, sok hűséges ügyféllel rendelkezik.
A SsangYong tulajdonképpen mindig megelőzte a kor divatját, és csak most érte utol a világ, hiszen a gyártó a kezdetektől fogva terepjárókat, 4x4-es típusokat forgalmazott, nem ritkán Mercedestől származó hajtáslánccal. Így ma igazán divatos a modellpalettájuk, a Tivoli, Tivoli Grand, Korando, Torres, Torres EVX, Rexton, Musso Grand mindegyike vagy SUV, vagy keményvonalas terepjáró. Most a kínálat egy klasszikusát, a pick-up szegmensben is méretesnek számító, Musso Grandot próbáltuk, mit nyújt 2024-ben.
ssangyong-musso-grand-4x4-2-2e-xdi-teszt-carnet-hir-8

Átlagautók között óriás

A SsangYong húsz éve még bumfordi formaterveirő volt ismert, de azok az idők már elmúltak, nyoma sincs az Actyon-féle furcsa vonalaknak. A Musso Grand erős ívekkel rajzolt külseje erőt sugároz, és mivel munkára termett, így ez teljesen rendben van. Egyedi jegyként talán a gigantikusra hizlalt hűtőrács említhető meg, ami a fényszórókon túl szinte lefedi a frontrész teljes területét.
A Musso Grand megjelenését befolyásolja a felszereltség: aki a Black Edition modellt választja, az a tesztautótól eltérő kivitelű front részt kap, ennél más a hűtőrács mintázata, valamint a fényszórók is új, teljesen LED-es rendszerűek.
Az már az első parkolás során feltűnt, hogy ezt a típust nem kell majd keresni, hiszen kilóg a sorból: 5405 mm-es hosszúságával, 1950 mm-es szélességével és 1855 mm-es magasságával szinte minden személyautónál nagyobb. Terepen pedig a 22 centis hasmagasság jön jól, de a 3210 mm-es tengelytávolság is tisztességes.

Ezzel még a Ford Ranger Wildtrakre is ráver a Musso, előbbi 5359 mm-es teljes hosszal rendelkezik. 17-es acélfelni jár 235/70 R17-es gumikkal a szerényebbik felszereltséggel, a Premium alapáron 18-as alufelnis 255/60 R18-as gumikkal érkezik, de kérhető 20 colos krómozott könnyűfém kerék is a feltűnést kedvelőknek 255/50 R20 méretben. Egy ilyen jármű meghatározó eleme a plató, amely az alapfelszereltség részeként műanyag védőburkolatot kap: térfogata 1262 liter, a rakfelület hossza 1610, szélessége 1570, magassága 570 mm.

Belül meglep a kényelem

Bár kívül klasszikus melós, a kabin felszereltsége, az anyagminőség és az összeszerelés már magasabb polcos személyautókat idéz. Puha borítást kapott a műszerfal felső része, minden él egyenesen fut, a gombok, kezelőszervek használat közben sem keltenek olcsó hatást. A beltérben történt komoly változás 2024-re, a Musso Grand is megkapta a Rextonban már bevezetett fedélzeti rendszert, a két 12,3 colos kijelző gyors működése, a grafikai megjelenítés, a funkciók alapján bármelyik kompakt SUV-ban elférhetnének, ezen a téren is egyre messzebb kerülnek a haszongépjárműves gyökerek.
Akadásmentesek az animációk, jó a kezelhetőség, vezetékkel kapcsolódva fut rajta az Apple CarPlay és az Android Auto, amire szükség van, mivel a gyári navigáció elveszetten közlekedik a hazai utakon. Simán elvitt volna egy kerékpárúton a célom felé, pedig azon a szakaszon már évek óta megváltozott a forgalmi rend. Bár lehet, hogy csak a terepképességét akarta bizonyítani az autó, megmutatva, hogy utakra sincs szüksége.

Lecserélték a klímakonzolt is az idei évtől érkező modellekben, a klasszikus gombsor helyett egy lapos érintőpanelt építettek be. Letisztultabb, jobban mutat, de a használhatóság csorbul, földúton zötykölődve könnyebb eltalálni a kiemelkedő gombokat, mint az ujjlenyomatokat gyűjtő felületet tapogatni. A mobiltelefonnak kialakított öböl két USB-C csatlakozási pontja is megfelel a korszellemnek, a három fokozatban állítható ülésfűtés és -szellőzés pedig igen kellemes kiegészítők.
A pick-upok néha mostohán bánnak a második sor utasaival, de a Musso Grand nem ilyen: bőven van fejtér, és a térdeknek még magas sofőr mögött is jut hely. Találunk hátul szellőzőt, tárolózsebeket az első ülések hátlapján, valamint kihajtható könyöklőt is pohártartóval. Két Isofix-pontjával tényleg bevethető családi autóként is, és ehhez a szerephez jól jön a zárható fedél a plató felett. Kár, hogy bár ötszemélyes az autó, hátul középre csak kétpontos csípőöv jutott.

A lemezek alatt klasszikus terepjáró

Kétarcú konstrukció a Musso Grand: míg belül személyautós a hangulat, addig a hajtáslánc és maga a karosszéria felépítése a kemény terepre termett gépeket idézi. Létravázas alapokon nyugszik, futóműve az első tengelynél minden esetben kettős keresztlengőkaros, hátul pedig merev tengelyes megoldást alakítottak ki. Utóbbinál viszont kétféle megoldást találhatunk, az egyszerűbb felszereltséggel laprugók csatlakoznak hozzá, a másik konstrukció öt lengőkaros és csavarrugós. Utóbbi kényelmesebb, elsősorban azoknak jó, akik többet hajtanak városban és autópályán, de ezért cserébe hajlandóak elfogadni kisebb terhelhetőséget a laprugóshoz képest (800 kilogrammot tud az öt lengőkaros, 1000 kilogrammot a laprugós), amely puritánabb, de jobban bírja a munkát.
Motorból egy darab dízel szerepel a palettán, ami nagyjából minden helyzetben tökéletes megoldást jelent. 2157 köbcentis és 203 lóerős a D22DTR kódjelű sornégyes turbódízel, amely régi vágású darab, méretes turbóval és Aisin-gyártmányú hagyományos automata váltóval. Dinamikáját az 1600-2600-as fordulatok között elérhető 441 Nm-es csúcsnyomaték határozza meg. Ez az érték 400 Nm, ha a hatfokozatú kézi váltót szerelik a típusba.

Jó terepgumikkal a Musso Grand tényleg ütőképes nehéz körülmények között is, alapból ugyan hátsókerék-hajtású, de kapcsolható összkerékhajtással érkezik, és erős terepre ott a felezőnek is hívott 4L áttétel. Az összkerékhajtás 70 km/óráig kapcsolható, ilyenkor fixen egyenlő a nyomatékelosztás a két tengely között. A még jobb terepképesség érdekében rendelhető részlegesen önzáró differenciálmű is.

Mókás aszfalton és földúton is

Menet közben is érezhető, hogy két világ határán egyensúlyoz a Musso Grand. A jó fogású kormány könnyedén jár, a váltót megszokott módon D állásba pöccintve finoman indul a 203 lóerős gép. Viszont elég egy közepes gázadás, és már nyikkan is a hátsó kerék: bizony könnyű a far, és 441 Nm nyomatékkal mindennapos a jelenség, ha nincs bekapcsolva az összkerékhajtás.
Itt tényleg magas az üléspozíció, jól rálátunk a forgalomra, a beszállást pedig fellépő és az A oszlopra szerelt kapaszkodó segíti. A széles ülés inkább fotelszerű, mint sportos, ez illik egy ekkora testhez. A klíma gyorsan szolgáltatja a beállított hőmérsékletet, és kellemes a szellőztethető ülés, miközben az adaptív tempomat magabiztosan követi az autópálya forgalmát. 130 km/óránál is stabilan halad a méretes konstrukció, bár érezhető a magas építés hatása és a 2,1 tonnás tömeg, a hirtelen sávváltásokat jobb elkerülni. Átlagos országúton haladva rezegve, az úthibákon remegve átkelve mutatja a Musso, hogy azért mélyen egy teherhordó lelke lakik benne. A merevhidas hátsó futóművet nem tagadhatja le, amíg nem kerül súly a platóra
Ha letérünk az aszfaltról, akkor érződik, hogy ilyen terepre, a hullámos utak nagyobb erőhatásaira tervezték a futóművet. Itt kényelmesen haladhatunk nagyobb tempóval is, ha pedig van pár mázsa a platón, akkor éri el a harmóniát a nagy SsangYong. Városban azért mérsékelt élmény terelgetni az 5,4 méteres testet, bár a 12,18 méteres átmérőjű fordulókör nem vészes. A manőverezést komplett, felső 360 fokos képet adó kamerarendszer segíti, a nézetek között tudunk váltani, a kijelző képe átlagosnak mondható, de életmentő, ha szűk helyre kell beállni.

Élénk a sávban tartó rendszer, ami hangjelzéssel és a kormányon is mutatja, ha elhagyjuk a terelővonalakat. Mivel az autó majd´ 2 méter széles, ez szűk országúton gyakran megtörténhet, de szerencsére egy gombnyomásra deaktiválható ez a biztonsági funkció.
Támogató felszereltségben egyébként nincs hiány, a jelzőtábla-felismerésen kívül autonóm vészfékezés és hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet is elérhető, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Fogyasztása vegyes használat mellett, inkább hétköznapi autóként, semmint terepen használva 9,5-10 l/100 kilométer között alakult, ami nem meglepő, ha formáját és tömegét nézzük.
Méretéhez, erejéhez, tudásához mérve a SsangYong Musso Grand egy igazán jutányos ár-érték arányú vétel. Három felszereltséggel érhető el jelenleg, mindegyiknél adott az összkerékhajtás. A Style 4WD az igazi "melós", 13 206 000 forintos bruttó listaáron (jelenleg promócióval a nettó ár 9 999 000 Ft) szerezhető meg. Ezért manuális klímát kapunk, de járnak a 12,3 colos képernyők mobilkapcsolattal, tolatókamerával.

A Premium szint listaáron 17 016 000 forint, (céges vásárlóknak promócióval mindez 12 999 000 Ft nettó áron érhető el), ebben már megvan szinte minden, ami kell, és ehhez 899 000 ezerért kérhető a Premium Plus csomag, amivel jár a sávváltó asszisztens, az önzáró differenciálmű, a keresztforgalom-figyelő és a 360 fokos képet adó kamera is, valamint az ülésfűtés. A legfelső szintet a Black Edition képviseli, ami eltérő front résszel és tényleg teljes extalistával tűnik ki a tömegből 18 350 000 forintos listaáron.
A piac prominens szereplője, a Ford Ranger dupla kabinnal, 170 lóerővel 17,5 millió forintos bruttó vételárról indul, tehát a nettója is 13,7 millió forint. A pick-upok között megkerülhetetlen Toyota Hilux pedig 12,5 millió forintos alapárral érhető el, és itt szinte mindegy, hogy a 150 vagy a 204 lóerőst választjuk, mert áraikban alig akad eltérés. Ezekhez a konkurensekhez mérve látható árelőnye van a dél-koreai típusnak.

Minden modellhez jár 5 év garancia, amit 5+5 évre vagy 150 000 kilométeres futásteljesítményig lehet kiterjeszteni, a motor, váltó és turbó esetleges meghibásodásai ellen is védve, 227 330 forintos áron.
A SsyangYong Grand Musso jól egyensúlyoz a két világ határán. Belső tere, szolgáltatásai a szabadidő-autókat idézi, míg képességei egy vérbeli platós furgont mutatnak. Bár háromtonnás vontatókapacitásánál és öt lengőkaros futóművel 800 kilogrammos terhelhetőségénél van jobb a piacon, a méretes plató és a gazdag felszereltség, illetve a kedvező ár-érték arány figyelemre méltó ajánlattá teszi a pick-upok között.