70 éves a Kettős Sárkány

70 éves a Kettős Sárkány

hirdetés
Kevés autóipari szereplőnek volt hányattatottabb élete, mint a SsangYongnak. A koreai autógyártó idén ünnepli hetvenedik születésnapját, és egészségesebbnek tűnik, mint valaha.
Ha Dong-hwan: így nevezték azt a műhelyt, amely 1954-ben gépjárművek összeszerelésével és javításával kezdett foglalkozni. Nem volt ez kedvező kor semmilyen vállalkozásra – az ország épp csak átesett a népességét megtizedelő, gazdaságát porba döntő, területét kettészakító háborún. Délen tíz évbe telt, amíg lendületet vett a gazdaság, ám az élet addig sem állhatott meg, így 1963-ban, a harmadik köztársaság megalapításakor a Ha Dong-hwan már jelentős autóipari tapasztalattal rendelkezett.

A cég egyre bővült, 1964-ben elkezdtek az amerikai hadsereg megrendelésére terepjárókat, buszokat, teherautókat építeni, 1977-ben Dong-A Motorra változtatta a nevét. 1986-ban egy családi irányítású ipari nagyvállalat (csebol), a SsangYong-csoport felvásárolta és két évvel később saját nevére vette (ami történetesen magyar fordításban annyit tesz: kettős sárkány).
A vállalat ekkoriban kezdett a külpiacok felé tekintgetni. 1987-ben felvásároltak egy brit sportautó-gyártót, majd 1991-ben stratégiai együttműködési megállapodást kötöttek a Mercedes-Benzcel. Ennek volt az első gyümölcse a Musso, a vállalat azonban jóval többet nyert a kooperációból, mint európai piaci jelenlétet: az elkövetkező időszakban számos új típusukban alkalmaztak a Mercedestől eredeztetett motorokat és sebességváltókat, aminek köszönhetően stabil és kiszámítható műszakiságú márkaként vonultak be a köztudatba.
ssang-yong-tivoli-2016-carnet-hir
A SsangYong ígéretes adottságokkal bírt, de nem rendelkezett a további fejlődéshez szükséges háttérrel. Ehhez újabb stratégiai partnerre lett volna szükség, ám az új kérők (a koreai Daewootól kezdve a kínai SAIC-ig) egyike sem tudta kiaknázni a márkában rejlő potenciált. 2011-ben, egy különösen viharos időszakot követően az indiai Mahindra vette át az irányítást a cégben, 2015-ben bemutatták a Tivolit, ami egy éven belül megfordította a vállalat szerencséjét: kilenc veszteséges év után profitot termelt a SsangYong. A két autógyártó egyre szorosabbra húzta a kettőjüket összekötő szálakat, amelyek azonban 2020-ban elszakadtak. Újabb jelölt tűnt fel a színen, kétévnyi udvarlás után azonban az is cserben hagyta a koreai autógyártót.
Három hónappal később, 2022 júniusában jelentették be, hogy a SsangYong „otthon marad”: egy 2003-ban létrehozott, dinamikusan növekedő csebol, a KG-csoport vállalta, hogy kivezeti a márkát a csődből. Az eredeti tervek szerint az autógyártó világszerte KGM néven folytatta volna tevékenységeit, megőrizve a SsangYong jól ismert, sárkányos emblémáját. A betűszó azonban számos országokban már „foglalt” volt, ráadásul több piacon, így Magyarországon is jó csengése volt az eredeti névnek, amit hiba lett volna eldobni.

Így ezeken a piacokon a legteljesebb mértékben folytonosan ment végbe az átállás – az olyan új típusok, mint a Torres és a Torres EVX azonban egyértelműen jelzik, hogy a sok megpróbáltatáson átesett SsangYong fennállásának vadonatúj korszakába lépett.
Mellettük pedig ott vannak a már ismert típusok, mint a Korando, a Musso vagy a Rexton, amelyek mindegyikére jellemző, hogy kiemelkedő ár/érték aránnyal nyerik meg a vevők bizalmát.

Képek forrása: KGM Mobility / Ssangyong