Megszületett a tökéletes városi áruszállító?

Megszületett a tökéletes városi áruszállító?

Az urbánus környezetbe tervezett alapmodell kedvező jellemzőit ötvözi a tisztán elektromos hajtás előnyeivel a Piaggio Porter NPE, amely így maradéktalanul elégíti ki a szűk utcákon, rövid távokon mozgó vállalkozások elvárásait.
A közelmúltban megújult Piaggio NP6 igényes részleteinek ismertetésekor már említettük, hogy hamarosan elkészül a típus tisztán elektromos verziója, sőt, a gyár már akkor megelőlegezte annak néhány meghatározó paraméterét. A Piaggio most hivatalosan is bemutatta a villanymotoros változatot: ez a Porter NPE, amely az előzetesben ígért erényeken túl egy sor egyedi jellemzőjével beszéli rá magát a tiszta, városi furgont kereső vásárlókra. Az már évek óta vitán felül áll, hogy a városi használatra szánt haszonjárművek profitálják a legtöbbet az elektromos hajtástechnológiák alkalmazásából. Ebben a kategóriában nincs szükség többtonnás teherbírásra, sem autópálya-kompatibilis sebességekre, fontos viszont, hogy dinamikusan tudjunk elindulni, amikor zöldre vált a lámpa, illetve egy-egy meredekebb utcán is gond nélkül fel tudjuk vinni a szállítmányt – ebben eleve segít a villanymotor indulásnál ébredő, jelentős forgatónyomatéka, a Piaggio Porter NPE pedig speciális hangolásánál fogva még az átlagos villanyfurgonoknál is többre képes.
Hasznos, ha a dugóban várakozva vagy a címre kiérkezve nem szennyezi a környezetet, nem fogyaszt feleslegesen energiát a jármű – a villanymotornak nincs alapjárata, csak akkor fogyaszt energiát, ha ténylegesen hasznos munkát végez, és ezt akkor is csendesen, teljesen tisztán végzi. Az elektromos autókkal szembeni leggyakrabban felmerülő aggály, a korlátozott hatótávolság sem jelent problémát a gyakorlatban, hiszen jellemzően előre kiszámítható, tervezhető távolságokat kell megtenni naponta, így sokkal pontosabban választhatunk a rendelkezésre álló lehetőségek közül.
Szintén tervezhetőbbek a költségek, hiszen az elektromos hajtáslánc eltérő szerkezetéből és működési jellemzőiből adódóan sokkal kevesebb karbantartást igényel, mint egy belső égésű motor. Nincs önindító, nincs generátor, de nincs sebességváltó sem; nincsenek magas üzemi hőmérsékletek vagy rezgések; van viszont (hangolástól függően) nagy motorfékhatás. Ez egyrészt kíméli az üzemi fékeket, tovább csökkentve a szervizköltségeket, másrészt a villanymotor ilyenkor áramot termel (regeneratív fékezés), és tölti az akkumulátort – ha odafigyelünk, az elektromos autók városban kisebb fogyasztással üzemeltethetők, mint országúton, ami nem mondható el benzin- és dízelmotoros társaikról.
A Piaggio tervezői a fentiek tudatában alkották meg a márka első tisztán elektromos típusát. A Porter NPE kompakt elektromos hajtóegysége (EDU) a villanymotort és annak segédrendszereit, az áramátalakítót, valamint a fordulatszám-csökkentőt is magában foglalja, ami megkönnyíti a beépítést. A motor a modellcsaládtól megszokott módon a hátsó tengelyt hajtja, legnagyobb teljesítménye azonban jóval nagyobb, mint amire az NP6 vegyes üzemű benzinmotorja képes: a maximális teljesítmény 150 kW, azaz 204 lóerő, a nyomatéki csúcs 330 Nm. Ilyen erő birtokában játszi könnyedséggel indul el bármilyen meredek emelkedőn, akár teljes terheléssel a Porter NPE – márpedig ez több mint egy tonnát jelent!
Normál használatban ugyanakkor ennek az erőnek csak a töredéke kerül kiaknázásra – a tartós teljesítmény 60 kW, azaz 82 LE, a forgatónyomaték 128 Nm – ami takarékossá és finoman vezethetővé teszi a járművet. A végsebesség városi környezetben bőségesen elegendő 90 km/óra, a hatótávolság pedig a gyári mérések szerint eléri a 255 kilométert. A modern lítium-vasfoszfát akkumulátor mínusz 20 °C és plusz 50 °C között optimális teljesítményt nyújt, azaz egész évben jól használható az NPE, élettartamára pedig 8 éves vagy 160 ezer kilométeres garanciát vállal a Piaggio. 

Tölteni normál váltóáramú hálózatról és egyenáramú gyorstöltőről egyaránt lehetséges, a töltés időzíthető, akárcsak a fűtés vagy a klimatizálás: a Piaggio Porter NPE is rendelkezik az elektromos járművek azon nagy előnyével, hogy télen-nyáron kellemes hőmérsékletű utastérrel várja az indulást, ami nemcsak kényelmesebbé, de biztonságosabbá is teszi a munkavégzést.
Mivel nincs sebességváltó, a Piaggio Porter NPE vezetése gyerekjáték, ráadásul ha lelépünk a fékről, a jármű lassan, magabiztosan gurulni kezd – ez a kúszási funkció legfeljebb 8 km/óra sebességű haladást tesz lehetővé, így ideális a telephelyen belüli manőverezésnél, a kiszállítási cím keresésénél vagy ha a bedugult forgalom lassú tempóját vagyunk kénytelenek követni.
A fentiekhez pedig ugyanaz az általános funkcionalitás, ugyanazok a választási lehetőségek és ugyanaz a (2025-re teljes körűen megújult, a személyautóktól megszokott, magas szinten álló) biztonsági és kényelmi felszereltség társul, mint a Piaggio NP6 esetében. Az elektromos hajtástechnológia sem a fülke helykínálatát, sem a praktikus felhasználhatóságot nem korlátozza, a kétféle tengelytáv révén mindenki könnyen kiválaszthatja az igényeinek megfelelő elektromos változatot.