A legnagyobbak tudása költözött a legkisebb testbe

A legnagyobbak tudása költözött a legkisebb testbe

Kibővített kényelmi és biztonsági felszereltséggel, új műszaki és esztétikai megoldásokkal, valamint vadonatúj, az eddigieknél is tisztább üzemű hajtáslánc ígéretével érkezik a 2025-ös Piaggio Porter NP6.
A haszonjárművek piacán általában azon versengenek a nagy, globális szereplők, hogy melyikük tudja ugyanazt a feladatot jobban, hatékonyabban, meggyőzőbben, látványosabban elvégezni. A Piaggio Porter máshogy közelíti meg a versenyképesség kérdését. Egyedüliként biztosít szállítási megoldást egy olyan méretosztályban, amelyet mára „kinőtt” az egyre nagyobb, egyre nehezebb, egyre bonyolultabb járműveket gyártó ipar.

Apró méreteivel (a legkisebb választható tengelytáv 2650 mm), takarékos motorválasztékával és speciális opcióival a Piaggio Porter NP6 2021 óta elégíti ki azok igényeit, akiknek városi címekre kell gyorsan és hatékonyan árut szállítaniuk, lehetetlen helyeken parkolva, szűk réseken átmanőverezve, mindezt anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötniük a teherbírás vagy a plató alapterülete terén.
Mindebben 2025-től is verhetetlen marad a Piaggio Porter NP6, a nagy hagyományokkal rendelkező olasz márka azonban az új modellévre olyan, modern értékekkel erősíti meg ajánlatát, amelyeknek köszönhetően kényelmi és biztonsági szempontból felzárkózik a nagyobb, drágább pick-upokhoz.
A Piaggio Porter legújabb kiadása olyan szolgáltatásokkal könnyíti meg vezetője dolgát, amelyek néhány éve még a személyautókon sem voltak maguktól értetődők. Kamera figyeli a jármű előtti forgalmat, és amennyiben úgy ítéli meg, hogy az elöl haladó járművel vagy a Porter elé kerülő gyalogossal, kerékpárossal való ütközés veszélye fenyeget, rövid hangjelzéssel figyelmeztet a veszélyre, majd önállóan vészfékezésbe kezd, megelőzve a balesetet. Ugyanez a kamera az út mentén elhelyezett jelzőtáblákat is figyeli, és amennyiben sebességkorlátozást azonosít, figyelmezteti a vezetőt, hogy ne menjen gyorsabban a megengedettnél; illetve egy harmadik funkciót is kiszolgál: a vészhelyzeti sávban tartó rendszert, amely a felfestéseket figyelve riasztja a vezetőt, ha az autó kisodródik a sávból.
Egy másik kamera az utastérben a vezető felé irányul: annak testtartását és arcmozgását fejlett számítógépes algoritmus alapján elemzi, és amennyiben fáradtságra vagy figyelmetlenségre utaló jeleket észlel, figyelmezteti a vezetőt, hogy tartson pihenőt. A technológia a fent említett vészhelyzeti sávban tartó rendszerrel együttműködve arra is képes, hogy ilyen esetben megakadályozza az ütközést.
Ezeknek a rendszereknek egy része a vezető döntése alapján kikapcsolható, például olyan esetben, ha működésük az adott szállítási célkörnyezetben folyamatosan indokolatlan riasztásokat provokálna valódi veszélyhelyzet nélkül.

Két rendszer is külön figyelmet érdemel, amelyek, bár nem klasszikus biztonsági funkciók, hozzájárulnak a gondtalan járműhasználathoz. Az egyik az elektromos rögzítőfék, amely számos üzemmódot kínál, az automatikus aktiválástól és oldástól kezdve a jármű vészhelyzetben történő megállításának lehetőségén át a véletlen hátramenet megakadályozásáig.

A másik a kibertámadások elleni védelem: a Piaggio Porter teljesíti az EU vadonatúj adatbiztonsági előírásait, az autó elektronikus és kommunikációs rendszerei kívülről feltörhetetlenek.
A Piaggio Porter célszerű, de olaszos esztétikai igényességgel megtervezett utastere immár minden eddiginél személyautósabb vezetői környezetet kínál. A műszeregység mostantól digitális, és több nyelven „beszélő” fedélzeti számítógépet is magában foglal. A multimédiás rendszer érintőképernyőről vezérelhető. A középkonzol és a padlókonzol egyaránt megújult, utóbbin tárolórekeszeket és USB töltőcsatlakozót találunk. Személyautós figyelmesség az elektromos fényszórómagasság-állítás, az elektromos ablakemelő, a fűthető és motorosan állítható külső tükör és a fényezett lökhárítók.
A hajtásláncok kínálata ugyanazon a robusztus, 106 lóerős, 1,5 literes, soros négyhengeres benzinmotorra épül, amely LPG-s vagy CNG-s vegyes üzemben áll rendelkezésre. A korábbi kettő helyett immár három lehetséges konfiguráció választható: a rövid vagy hosszú hatótávolságú – utóbbi nagyobb kapacitású gáztartály(oka)t, illetve nagyobb teherbírást kínál – változat mellett mostantól létezik egy közepes hatótávolságra optimalizált verzió is. Változatlanul kérhető rövidebb végáttétel.
A nagy újdonság pedig az elkövetkező hónapok során bemutatandó tisztán elektromos verzió lesz. A Porter NPE paraméterei még nem ismertek, ám az bizonyos, hogy kompakt, teljesen integrált hajtási egységet kap, amely erőteljes fékenergia-visszanyerésre is képes.
Az elektromos Porter maximális hasznos terhelhetősége meghaladja az egy tonnát, azaz ezen a téren felveszi a versenyt a belső égésű motorral szerelt fivéreivel.

Ez utóbbiak kétféle tengelytávval, szimpla vagy dupla hátsó kerékkel választhatók, és konfigurációtól, valamint a felépítménytől (fülkés alváz, fix vagy billenő plató) függően 885 – 1440 kilogrammal terhelhetők.

Mivel a Porter NP6 nagy kedvenc az átépítő műhelyeknél, a Piaggio eleve az ő igényeikre felkészítve gyártja a járművet: rendelhető például akár 16 kW-os kihajtás, méghozzá akár a motorról, akár a sebességváltóról.
A Piaggio márkával, a Porter NP6 különböző hajtáslánc-, futómű- és felépítmény-változataival kapcsolatban a CarNet Riegler győri kereskedésében kaphat további, részletes felvilágosítást.