piaggo-porter

Az olasz melós

Teszt: Piaggio Porter NP6

Rinaldo Piaggio cége 1884 óta számos különféle járművet gyártott a mozdonyokon és vasúti kocsikon át a háborúba szánt repülőkig, de még alumínium nyílászárókat is készítettek a második világháború előtt. Hosszú utat járt be a márka, mire eljutottunk a ma ismert kínálatukig.

Most azonban nem a Vespáról lesz szó, és nem is a manapság kávéárus kocsiként és guruló reklámtáblaként továbbélő Ape-ről, hanem egy friss konstrukcióról, a Porter NP6-ról. Ez egy kínai-olasz koprodukcióban készülő kis méretű haszonjármű: a Piaggio a legnagyobb kínai kisteherautó-gyártótól, a Futon Motorstól kap alvázat és fülkét, a képet pedig az európai gyártó teszi teljessé.
A Porter modellnév már 1992 óta megtalálható a Piaggio kínálatában, de a Daihatsuval közös projektre az európai vásárló sosem nézett csillogó szemekkel. Az NP6 azonban más tészta: a Kínából érkező fülke az európai szemeknek is befogadható lett, nagyban köszönhetően az átszabott hűtőrácsnak. A négyzet alakú lámpák helyét formásabb fényszórók vették át, a két lámpatest közötti területet pedig fényezetlen, a napfényben árnyalatot váltó fekete/szürke elemekkel, valamint a krómozott Piaggio-emblémával töltötték ki.
Rövid tengelytávú, rövid fix platós, szimpla hátsó kerekes változattal csak 4215 mm hosszú a Porter NP6, nem foglal több helyet egy személyautónál. Ez a legkisebb változat, de az egyedi igényeknek megfelelően lehet kérni belőle nagyobb teherbírású, dupla hátsó kerekes verziót, illetve hosszabb platósat – melyet akár billenteni is lehet –, vagy akár csak csupasz alvázas verziót is, amelyre aztán szabadon lehet építkezni.

Maradjunk tesztautónknál, a legrövidebb változatnál. A tengelytáv itt 2650 mm, a plató hossza pedig 2200 mm, szélessége 1680 mm. A 40 cm magas alumíniumötvözet oldalfalak könnyen nyithatók, reteszük nem ragad, nem akad, mégis stabilan zár. Rakterülete 80 cm-re található a talajtól, így nem kell túl magasra emelni az elszállítandó árut, még akkor sem, ha nincs a közelben targonca. Az általunk próbált Porter NP6 tényleges rakodókapacitása 930 kg volt, a dupla kerekes verziók átlagosan 150 kilóval nagyobb tömeget képesek cipelni.
Visszafogott a Piaggio Porter NP6 fülkeszélessége, 1640 mm-es értékével nyugodtan lehet kompaktnak nevezni a kétfős teret. Ami mozgékonysági és kezelhetőségi szempontból tulajdonképpen előny a platós igazi terepén, a városi környezetben. Cuccainkat a beltérben a kesztyűtartóba, a két ülés közé és az ajtózsebekbe tehetjük.
A kormány szöge és távolsága fix, így az ülés előre- és hátratolásával, valamint a háttámla dőlésszögével lehet játszani, amikor keressük az optimális vezetési pozíciót. Minden elérhető távolságra van, a legtávolabbi dolog a telefonunk lehet, melyet GPS-navigációként beleállíthatunk az erre kialakított gumis tartóba.

Nem egy bonyolult jármű a Porter, az autó kezelőfelületei könnyedén átláthatók, egy-két perc alatt megismerkedhet mindennel az ember. Három gomb a középkonzolon a rádió felett, a kormánytól balra pedig az üzemanyag-választó, illetve a platóbillentés gombja – feltéve persze, hogy van plató. Hagyományos órákon látjuk a fordulatszámot és a sebességet, de az üzemanyagszintet és a vízhőmérsékletet LCD kijelző mutatja.
Néhány tartályt ugyan kivezettek a szélvédő előtt található gépháztető alá, de az erőforráshoz a fülkéből férhetünk hozzá: az ülések alatt rejtőzik a 1,5 literes, közvetett elektronikus befecskendezésű, négyhengeres erőforrás, amely a hátsó kerekeket hajtja. Formabontó a Piaggio Porter NP6 abból a szempontból is, hogy nem dízelt használ: a városi üzemeltetés szempontjából sokkal kézenfekvőbb megoldás a benzin/LPG vagy a metán használata, hiszen gázzal hajtva kisebb lesz a jármű helyi károsanyag-kibocsátása.
Tesztautónkban előbbi, azaz a benzin/LPG motorváltozat dolgozott, mely megfelel az Euro 6D Final kibocsátási normáknak is. Az üzemanyagok között a korábban már említett gombbal válthatunk, benzinnel haladva mindig kicsit harapósabb az erőforrás. Ezt számszerű adatok is alátámasztják: üzemanyagtípustól függően a maximális teljesítmény 106, illetve 102 lóerő, a nyomaték pedig 136, illetve 132 Nm. Kis különbség, de érezhető. Ötfokozatú kézi váltó csatlakozik ehhez a rendszerhez, melyből van normál és rövidebb áttételezésű verzió is, utóbbi azoknak lehet jó, akik gyakran dolgoznak dimbes-dombos, hegyes útszakaszokon, vagy leggyakrabban teljes terheléssel használják a teherautót, a rövidebb áttétel megkönnyíti a szállítási feladatokat. Mi a normál áttétellel próbáltuk a Portert.
A kombinálási lehetőségek itt még nem értek véget: létezik rövid és hosszú hatótávú verzió is, ahol az LPG- és a metántartályok mérete és száma eltér. Tesztautónk egy rövid hatótávú modell volt, a 45 literes benzintartályt egy 15 literes LPG-tartály egészítette ki.
A kínaiak által adott alap mellett se menjünk el: a hátsó tengely stabilitásáért dupla parabola-laprugós hátsó felfüggesztés felel, ezen fekszik a négyzetprofil acélelemekből készült létrás vázszerkezet. Elöl MacPherson típusú futómű található dupla hatású lengéscsillapítókkal, torziós rúddal.

A Piaggio fülkéjében helyet foglalva meg kell barátkoznunk azzal, hogy a kormány a szokásosnál lejjebb helyezkedik el. Az első méterek után erre már nem is figyel az ember, magabiztosan mozgunk vele a városban. Partnerünk ebben a váltó, melynek útját kissé hosszúnak érezhetjük, de ezért kárpótol a kezelhetősége: finoman, könnyen, szinte ellenállás nélkül kapcsolhatjuk a sebességeket, olyan magától értetődő az egész.

Tesztünk során a normál áttételezésű darabhoz volt szerencsénk. Ennél 2000-es fordulatszám mellett már nyugodtan felválthattunk anélkül, hogy jelentősebb lendületet vesztettünk volna. Az ötödik fokozat így sem túl hosszú, de egy bevallottan városra tervezett autónál nem lepődünk meg, hogy 90 km/óránál már 3 ezret forog a főtengely percenként. Az autó végsebessége 110 km/óra.
A váltó mellett nagyon lágy a kormányzás is: érezhető némi holtjáték a kerék tekerése közben, de szűk helyeken történő manőverezésnél nem probléma, inkább erény ez a tulajdonság. Méretei miatt egy szűk olasz sikátor sem adná fel neki a leckét, sőt, ezen a terepen egyeduralkodó lehet a Piaggio Porter. A kilátás is kiváló a fülkéből: az oldalsó visszapillantók segítségével kamera és radar nélkül is magabiztosan tolathatunk, a magunk előtti tér és távolság pedig a magasabb üléspozíció miatt becsülhető jól.

Teherrel nemigen volt lehetőségünk kipróbálni a platóst, terheletlen állapotban az autó feneke el-elpattogott a rosszabb minőségű utakon. Hátsókerék-hajtású autóról lévén szó, növeli a tapadást és javítja az úttartást, ha megpakoljuk a hátsó részt valamivel.
Mivel szó szerint a motoron ülünk, közelebbről halljuk annak működését, mint más jármű esetében. Mégis zene füleinknek, hogy nem egy dízellel működő erőforrást hallunk kerregni, hanem egy adott esetben autógázt fogyasztó egységet, amely kevésbe szennyezi a környezetet és nem mellesleg olcsóbb is. Az egyenletesebb járás és a kisebb zaj javítják a munkakörülményeket. 100 kilométeren 8,8 liter benzint vagy 10,8 liter LPG-t fogyaszt a Porter. 6,53 millió forintba kerül a legolcsóbb Piaggio Porter NP6 a CarNet kínálatában, pénzünkért így egy alvázas, tehát bármilyen plató vagy felépítmény nélküli alapmodellt kapunk, kis LPG-tartállyal. A fix platósok ára 7,2 millió forinttól indul – tesztautónk 7,63 millió forintos árcédulája minden elérhető extrát tartalmaz, köztük klímával, fűtött, elektromosan behajtható és állítható visszapillantóval, illetve LED-es első ködlámpával. Jó hír, hogy a biztonságot nem kell külön megfizetni: az alapmodellekben is megtalálhatók az olyan, a munkát segítő vezetéstámogató rendszerek, mint a vontatásvezérlő rendszer, az aktív borulásmegelőzés vagy a pótkocsilengés-csökkentő.

A kulcsrakész verziók közül a mindennel ellátott, legnagyobb billenő platós kerül a legtöbbe, dupla hátsó kerékkel és nagy, 55 literes LPG-tartállyal, ennek ára 9,37 millió forint. Mindent egybevéve azonban akár 1400 különféle autóváltozat is összerakható, azaz minden feladathoz testre lehet szabni a Portert.

Kijelenthető, hogy árban a Piaggio kisteherautója a legvonzóbb opció, milliókkal olcsóbban kínálják haszongépjárműveiket, mint más gyártók a hasonló teherbírású autóikat. Cserébe persze némi áldozatot kell hoznunk, ami a komfortot illeti. Mindenféleképpen érdemes figyelembe venni a döntésnél a használat helyét, az üzemanyagot, illetve azt, mire is szeretnénk használni az adott járművet. Városi és város körüli munkavégzésre a sokoldalú Porter NP6-nál nemigen akad kézenfekvőbb megoldás.